افتتاح تصفیه‌خانه چرمشهر در انتظار امضایی سه‌ساله!

یک مسئول خبر داد

افتتاح تصفیه‌خانه چرمشهر در انتظار امضایی سه‌ساله!

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های خراسان رضوی گفت: تصفیه‌خانه چرمشهر ٨۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما نکته‌ای که در مورد این تصفیه‌خانه وجود دارد و دادستانی و نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند حل موارد اختلافی قراردادی و حقوقی با پیمانکار است.


علی هوشمند در گفت‌وگو با قدس خراسان  و در خصوص شهرک صنعتی چرمشهر عنوان کرد: زمانی که ساخت چنین شهرکی برای واحدهای دباغی و وابسته به چرم در نظر گرفته شد تا از سطح شهر جمع‌آوری و به محل چرمشهر منتقل شوند با رعایت تمامی دغدغه‌های زیست محیطی و پس از تأیید سازمان حفاظت محیط زیست تعیین مکان صورت گرفت تا کمترین آسیب به محیط‌های مسکونی و کشاورزی وارد شود پس موقعیت چرمشهر در انتهای حوزه کشف‌رود تعیین شد تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند و بیشترین فاصله‌ را با منطقه کشاورزی و مسکونی داشته باشد. اصولاً آلودگی اصلی این شهرک را چنانچه فاضلاب در نظر بگیریم و در حال حاضر اگر مسائلی در خصوص مناطق مسکونی از جمله رضویه و قازقان و یا کشت سبزیجات یا سایر محصولات کشاورزی مطرح است با توجه به اینکه این مناطق در بالادست چرمشهر قرار دارند، ربطی به این منطقه ندارد.
هوشمند در ادامه تصریح کرد: در شهرک صنعتی چرمشهر با حدود ١١۴واحد تولیدی قرارداد داریم که ۵٧واحد فعال و بقیه در حال ساخت و ساز یا غیرفعال هستند که از این تعداد واحد فعال، ٣٠ واحد مربوط به دباغی یا سایر صنایع مربوط به چرم است.
وی گفت: ساخت تصفیه‌خانه شهرک چرمشهر در سال ٩۶ شروع شد. بخش اول این تصفیه‌خانه که کار تصفیه فیزیکی فاضلاب چرمشهر را انجام می‌دهد در اسفند ۹۸ به بهره‌برداری رسید. تصفیه‌خانه بیولوژیک بخش تکمیلی و مهم‌ترین قسمت تصفیه‌خانه چرمشهر و بخش اصلی به حساب می‌آید و این بخش در حال تکمیل است.
وی در ادامه افزود: قرارداد این بخش در سال ٩۶ با پیمانکار منعقد شد و پیمانکار برای اصلاح نرخ پیمان با توجه به افزایش قیمت‌ها طی این سال‌ها، به داور این قرارداد که شورای عالی فنی کشور است درخواست داده تا موضوع نرخ پیمان اصلاح شود و وضعیت تسویه حساب این پروژه برای پیمانکار مشخص باشد.
بهمن سال ۹۹ پیمانکار با شورای عالی فنی مکاتبه کرد و هیئت وزیران در اسفند۱۴۰۰ این موضوع را به شورای عالی فنی کشور مستقر در سازمان برنامه و بودجه تفویض کرد. در اردیبهشت ١۴٠١ این شورا اطلاعات فنی لازم را از دو طرف پیمان یعنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی و پیمانکار ساخت تصفیه‌خانه چرمشهر جمع‌آوری کرد و در تیرماه جلسه داوری در تهران برگزار اما از آن زمان تاکنون رأی نهایی صادر نشده است. با صدور این رأی و مشخص شدن وضعیت تسویه حساب پیمانکار در فاصله کمی این تصفیه‌خانه به مرحله افتتاح می‌رسد 

خبرنگار: فخر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه