ازدحام تشییع حاج قاسم به کدام آیه قرآن برمی‌گردد؟

نکته ها/ آیت‌الله فاطمی‌نیا

ازدحام تشییع حاج قاسم به کدام آیه قرآن برمی‌گردد؟


برادران و خواهران، به این آیه دقت کنید: «ان الذین امنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا»(مریم، 96) یعنی کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند رحمان محبت آن‌ها را در دل قرار می‌دهد. من خودم جوانانی را دیدم که حالتشان این‌طور بود کانّه از همه چیزها غافل شده‌اند و بی‌اختیار داشتند برای نماز حاج قاسم می‌رفتند و سرازیر می‌شدند. این همان محبتی است که خداوند در دل‌ها قرار می‌دهد و علامه طباطبایی آن را به عنوان یک قاعده قرآن متذکرمی شود. به این قاعده، قاعده «جری و تطبیق» می‌گویند یعنی قرآن در جریان است. 
هر چند مورد نزول این آیه، به گواهی شیعه و اهل سنت، امیرالمؤمنین(ع) است ولی این آیه جریان دارد و به شیعیان ایشان، حاج قاسم و دیگر شهدا نیز می‌رسد. این ازدحامی که برای تشییع حاج قاسم صورت گرفت به همین آیه شریفه برمی‌گردد. 
یک شخصیت‌هایی در دنیا هستند که حاج قاسم نیز از جمله همان‌ها بود. اگر کسی مالک‌اشتر را بشناسد، باید گفت حاج قاسم دنباله مالک‌اشتر است. از سنخ مالک‌اشتر و عمار یاسر است. آدم‌هایی هستند که خوب هستند، نماز اول وقتشان ترک نمی‌شود اما 10نفر را نمی‌توانند اداره کنند. اینجاست که ما باید اخبار و احادیث را برای مردم باز کنیم و الا تناقض در ذهن مردم به‌وجود می‌آید. مثلاً می‌گویند هر زمان 313 نفر از یاران امام زمان(عج) آماده شوند، ظهور تأخیر نخواهد داشت. این حدیث را باید شکافت وگرنه مگر ما کم شهید داشتیم که عاشقانه رفتند و فدایی امام زمان(عج) شدند. به اشاره امام راحل که نایب امام زمان(عج) بود، بیابان‌ها پر می‌شد. باید این حدیث را که اگر 313 نفر یار باشند، امام ظهور می‌کند برای مردم باز کرد. اینجا باید به مردم گفت بحث بر سر این است که امام زمان(عج)، 313 مالک‌اشتر می‌خواهد؛ 313 حاج قاسم سلیمانی می‌خواهد. حضرت 313 محور می‌خواهد. 
سربسته اشاره می‌کنم، حضرت امیر(ع) می‌فرمایند اگر حضرت حمزه و جعفر بن ابی‌طالب می‌بودند، خیلی از مصیبت‌ها به‌وجود نمی‌آمد. در نظر بگیرید این دو نفر چقدر محور بودند که حضرت چنین تعبیری از آن‌ها می‌کند. بله این شخصیت‌ها محور هستند و حاج قاسم نیز محور بود، یعنی جامعیت‌هایی دارند که دست آخر محور می‌شوند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه