کلماتی که برای قهرمان خلق شدند

هفت کتابی که با موضوع حاج قاسم منتشر شده است

کلماتی که برای قهرمان خلق شدند

برای آشنایی بیشتر با زندگی و زمانه حاج قاسم سلیمانی به چیزی بیشتر از یادداشت‌های کوتاه نیاز است و بی‌شک مطالعه کتاب‌هایی که درباره ایشان منتشر شده، یکی از بهترین راه‌های شناخت عمیق حاج قاسم است.


«سیل و سردار»؛ 
حضور در سیل خوزستان

کتاب «سیل و سردار»؛ مجموعه‌ای از خاطرات حضور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در سال1398 در جمع مردم سیل‌زده خوزستان است که یادآور خاطرات آخرین روزهای حیات پربرکت او محسوب می‌شود. تحقیق این کتاب بر عهده مصطفی شالباف و جعفر الهایی بوده و تدوین آن توسط محمدعلی بخشی‌پور صورت گرفته که توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.   کسی که به مقوله نظامی از منظر بشردوستی می‌نگرد پس حتماً برای حوادثی همچون سیل نیز نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. این ویژگی هم در زلزله هولناک بم و هم در سیل مهیب خوزستان، بیش از پیش در حاج‌قاسم سلیمانی نمایان شد.

 «از چیزی نمی‌ترسیدم»؛
 زندگی‌نامه‌ خودنوشت
کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، زندگی‌نامه‌ خودنوشت سردار سلیمانی است که توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر شده است. این کتاب که شامل دستنوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است؛ شرح زندگی مردی است از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و کوتاهش را روایت کرده و نشان می‌دهد که چگونه از چوپانی به جایگاه بلندی رسید. 
انتخاب نام کتاب در واقع برگرفته از داستانی است که خود سردار در کتاب نقل می‌کند.  

«خادم الرضا(ع)»؛ 
هشت الگوی رفتاری 

رمان «خادم الرضا(ع)» که توسط مؤسسه چاپ و نشر روزنامه قدس منتشر شده بر پایه مستند خادم الرضا(ع) کلید خورده است. رمان به نیت امام رضا(ع)، به هشت ویژگی در سبک زندگی شهید سلیمانی، مانند «احترام به پدر و مادر»، «خدمت خالصانه» و «مدیریت و تدبیر» پرداخته است. با مطالعه خاطرات و منش و رفتار شهید سلیمانی و تطبیق دادن آن با روایات امام رضا(ع)، می‌توان به الگو بودن امام هشتم(ع) در سبک زندگی این سردار شهید جهان اسلام پی برد. 
مستند «خادم الرضا(ع)» تصاویری دیده نشده از حضور ایشان در حرم مطهر رضوی را به تصویر کشیده بود.

«شاید پیش از اذان صبح»؛
خاطره‌ها و د‌لنوشته‌ها

کتاب «شاید پیش از اذان صبح» اثری در وصف سردار حاج قاسم سلیمانی به قلم احمد یوسف‌زاده، نویسنده «آن بیست و سه نفر» و شامل خاطرات و دلنوشته‌هایی برای آن شهید است. یوسف‌زاده در این کتاب با مخاطب قرار دادن حاج قاسم دلنوشته‌ها و خاطره‌های سال‌های دور و نزدیک را با او مرور می‌کند. 
مخاطب با خواندن این روایت‌ها که توسط نشر سوره مهر منتشر شده، می‌تواند به تصویری نسبتاً جامع از شهیـــد سلیمانی در عرصه‌های مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی و حتی اجتماعی برسد. 

«پیا یَل»؛
روایت بختیاری‌ها از شهادت

«پیا یَل»؛ خاطرات مردم چهارمحال و بختیاری از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی است که تحقیق آن برعهده فرزانه گنجی بوده و تدوین آن توسط فاطمه ابوالقاسمی دهنوی صورت گرفته است.  درباره شخص حاج‌قاسم و ابومهدی و یاران شهیدشان گفته‌اند و از این پس هم بسیار خواهند گفت، اما حاشیه‌هایی در متن شهادت سردار و یارانش وجود دارد که اگر قصه‌های این تشییع عظیم، مثل داستان پیرزن و دوک نخ و سودای یوسف، روایت شود، جلال و جمال شخصیت شهدا را زیباتر نمایش می‌دهد. کتاب 
«پیا یَل» با همین منظور توسط انتشارات «راه‌ یار» منتشر شده است. 

«حاج قاسم 1 و 2»؛ 
روایت از دیگران

«حاج قاسم 1» نوشته علی‌اکبر مزدآبادی  تنها کتابی است که در زمان حیات سردار سلیمانی در سال 94 تدوین شد، اما به دلیل خصوصیات اخلاقی خاصی که این شهید داشت اجازه نداد در زمان حیاتش منتشر شود.  «حاج قاسم 1» شامل صحبت‌ها و خاطرات ایشان از زمان جنگ به‌صورت شفاهی و مکتوب درباره شهدای جنگ است مانند شهید میرحسینی، شهید زنگی‌آبادی و شهید زندی. کتاب «حاج قاسم 2» نیز پس از شهادت ایشان در بهمن‌ماه 99 منتشر شد. این کتاب شامل خاطرات دیگران از حاج قاسم و نقش لشکر41 ثارالله است.

«من محافظ حاج قاسمم»؛ 
در رکاب حاج قاسم
«من محافظ حاج قاسمم»؛ خاطرات شفاهی پاسدارشهید وحید زمانی‌نیا از محافظان همراه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. این اثر در قالب داستان مینی‌مال یکی از مجموعه کتاب‌های «محافظان آسمانی» است که برای سه تن از محافظان همراه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد به نگارش درآمده است. شهید وحید زمانی‌نیا با اینکه سنش کم بود ولی خیلی زود محافظ سردار سلیمانی شد. سرانجام او در کنار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد دعوت حق را لبیک گفت.

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه