هنوز عاشقان سردار سلیمانی بسیاری از اوصاف او را نمی‌دانند

حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده سابق ولی فقیه در نیروی قدس سپاه:

هنوز عاشقان سردار سلیمانی بسیاری از اوصاف او را نمی‌دانند

کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناسم» به قلم سعید علامیان، روایت رفاقتی 40ساله با سردار سلیمانی است. این کتاب ثمره ۱۹ساعت گفت‌وگو با حجت‌الاسلام شیرازی است. برخی دستنوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان هم ضمن نگارش و تدوین کتاب آمده است. روایتگر کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناسم» حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نماینده سابق ولی فقیه در نیروی قدس سپاه است. آنچه در ادامه می‌آید حاصل گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی است؛ دوست قدیمی و راوی کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناسم» تا با صحبت درباره سردار دل‌ها، دلتنگیمان را اندکی تسکین دهیم.


 تأثیرگذارترین خاطره  از حاج‌قاسم  کدام است؟
سردار سلیمانی با فرزندان شهیدان به خصوص فرزندان شهیدانی که در میدان فرماندهی او شهید شدند؛ چه در دوران جنگ در لشکر ثارالله(ع) و چه در زمانی که در سوریه و عراق علیه داعش می‌جنگید مثل یک پدر با فرزند برخورد می‌کرد و بلکه بالاتر! زمانی که حاج‌قاسم برای فرزندان شهدا صرف می‌کرد و حتی به منزل این خانواده‌ها می‌رفت همین محبت در ارتباط با فرزندان شهدا نسبت به حاج‌قاسم مشهود است. فرزندان شهدا امروز به من می‌گویند: «اشکی که ما در سوگ حاج‌قاسم ریختیم، برای پدرمان نریختیم!» این به خاطر آن عاطفه‌ای است که بین حاج‌قاسم و فرزندان شهدا برقرار است؛ بنابراین فرزندان شهدا در روزی که حاج‌قاسم شهید شد و تشییع پیکر ایشان بود، از سراسر کشور به تهران آمدند و از آنجا به کرمان رفتند و بعضی از این فرزندان شهدا در آن سرمای زمستان دی ماه و سرمای سوزناک کرمان، شب تا صبح ایستادند؛ چون بنا بود شهید پس از تشییع پیکر دفن بشود که دفن به روز بعد موکول شد و این فرزندان شهدا، شب تا صبح در آن سرما ایستادند تا شاهد مراسم دفن باشند.

شما سال‌ها با حاج‌قاسم همراه بودید؛ حاج‌قاسم چه شخصیتی داشت و چطور می‌شود ایشان را برای نسل جدید تعریف کرد؟
حاج‌قاسم حقیقتاً در هر موضوعی، مرد میدان بود؛ چه در میدان مبارزه با دشمن، چه در میدان محبت به مردم، چه در ارتباط با کمک‌رسانی و خدمت به جامعه و چه در میدان دفاع از ولایت که در کشور محکم‌ترین دفاع را در رابطه با خط امام و ولایت، حاج‌قاسم داشت. در هر میدانی که ما نگاه می‌کنیم حاج‌قاسم می‌درخشد. چه در میدان اخلاص و تقوا و چه در میدان کتاب‌خوانی؛ پس از رهبر معظم انقلاب، من می‌توانم ادعا کنم کتابخوان‌تر از حاج‌قاسم ندیده‌ام. وقتی ما می‌گوییم کتابخوان‌تر یعنی همه جوانب را نگاه می‌کنیم؛ مشغله حاج‌قاسم را نگاه می‌کنیم؛ مسافرت‌های حاج‌قاسم را نگاه می‌کنیم؛ جلسات حاج‌قاسم را نگاه می‌کنیم و نخوابیدن‌های حاج‌قاسم را که در بعضی روزها 23 ساعت کار می‌کرد، نگاه می‌کنیم. در میدان مطالعه و کتاب‌خوانی هم حاج‌قاسم می‌درخشید و او را باید به عنوان یک انسان دانشمند کتابخوان معرفی کنیم.

عملکرد رسانه‌ها و مطبوعات را در خصوص بزرگداشت حاج‌قاسم چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما جای چه جنس از فعالیت‌هایی هنوز خالی است؟
حاج‌قاسم مربوط به دی ماه و 13 دی ماه نیست. ما در طول سال باید برای حاج‌قاسم کار کنیم. شما رهبر معظم انقلاب را نگاه کنید؛ در طول سال کمتر سخنرانی ایشان دارند که از حاج‌قاسم یاد نکنند و خاطره‌ای از ایشان نقل نکنند. در شهادت حاج‌قاسم همه ایران به میدان آمد و این شخصیت، شخصیت عظیم و استثنایی است و اگر دنیا شخصیتی مثل حاج‌قاسم داشت چند کتاب برایش می‌نوشت؟ مطبوعات و رسانه‌ها برای حاج‌قاسم پای کار آمدند و کار کردند و از همه آن‌ها تشکر می‌کنیم اما بیش از این باید کار شود. ما برای حاج‌قاسم باید صدها رمان بنویسیم و مطبوعات باید دست‌کم هفته‌ای یک مطلب در ارتباط با شهید سلیمانی در طول سال داشته باشند تا این شخصیت عظیم‌الشأن برای جامعه به خصوص نسل جوان معرفی شود. هنوز عاشقان حاج‌قاسم بسیاری از اوصاف حاج‌قاسم را نمی‌دانند. ما باید از خصوصیات حاج‌قاسم درس بگیریم. حاج‌قاسم امروز الگوی همه ماست و باید خودمان و زندگی و رفتار خودمان را با زندگی، رفتار و عمل حاج‌قاسم تطبیق بدهیم تا ان‌شاءالله بتوانیم به درجاتی که حاج‌قاسم رسید، برسیم.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه