123 متخلف بازار شب‌یلدا پای میز تعزیرات

در پایان طرح 14 روزه نظارت بر بازار صورت گرفت

123 متخلف بازار شب‌یلدا پای میز تعزیرات

مدیر کل تعزیرات حکومتی بر اساس وعده‌ای که داده بود، تعداد پرونده‌های تشکیل شده در بازه زمانی طرح ویژه برخورد با تخلفات شب‌ یلدا را اعلام و بیان کرد: رأی محکومیت برخی متخلفان قطعی است و تعدادی هم در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.


وعده برخورد با متخلفان

بیست و چهارم آذر ماه مدیر کل تعزیرات حکومتی در پی انتشار گزارش روزنامه قدس که درباره گرانی بی‌قاعده میوه، آجیل و... در ایام منتهی به شب یلدا بود، به ماجرا واکنش نشان داد و خبر اجرای یک طرح نظارتی ویژه را رسانه‌ای کرد و از برخورد قاطع با متخلفان در این طرح گفت.
سید مرتضی مدنی فدکی در آن گزارش بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی ماه آذر که مقارن است با روزهایی که مردم خریدهای شب یلدایی دارند، تعزیرات حکومتی استان هم برای کنترل و نظارت بر بازار از قبل تدابیری اندیشیده است.
وی ادامه داد: یکی از این موارد، آغاز طرح ویژه نظارت بر بازار شب یلداست؛ طرحی که محوریت آن با تعزیرات حکومتی خراسان رضوی و با همراهی سازمان صمت، اتاق اصناف و... در مرحله اجرا قرار دارد.
تا امروز هم چندین مرحله گشت نظارتی انجام شده و بازارهای هدف مانند میوه فروشی‌ها، آجیل فروشی‌ها، شیرینی فروشی‌ها و... مورد پایش سرزده کارشناسان قرار گرفته‌اند.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: در این گشت‌ها که رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی هم حضور دارد، به محض اینکه با تخلف گران‌فروشی، کم‌فروشی و دیگر موارد روبه‌رو شوند، فرم تخلف تنظیم و پرونده همان‌طور که دستور داده شده، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. در این مسیر هم با متخلفان مماشاتی نمی‌شود و آن‌ها به تعبیری نقره‌داغ خواهند شد.
از سوی دیگر به تمامی تیم‌های گشت مشترک طرح نظارت بر بازار شب یلدا تأکید شده در صورتی که یک واحد صنفی اصرار بر تخلف چند باره دارد، با هماهنگی رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی اقدام‌هایی از قبیل نصب پرده گران‌فروشی سر در واحد متخلف و پلمب محل در دستور کار قرار بگیرد. وی همچنین اعلام کرد میزان و نحوه برخوردها پس از اتمام طرح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رسیدگی به 86 پرونده ویژه شب یلدا
پس از انتشار این گزارش منتظر می‌مانیم یلدا و حواشی همیشگی آن به پایان برسد تا بار دیگر موضوع برخورد با متخلفان در این شب‌ها را از مدیر کل تعزیرات حکومتی استان پیگیری کنیم.
از همین رو روز گذشته به سراغ سید مرتضی مدنی فدکی رفتیم. وی در تشریح نوع و تعداد برخوردهای صورت گرفته با متخلفان شب‌های یلدایی در استان خراسان رضوی گفت: همان‌طور که وعده داده شده بود و در مصاحبه قبل با خبرنگار روزنامه قدس هم مطرح شد، پرونده واحدهای صنفی که در بازه زمانی خاص منتهی به شب‌ یلدا دست به تخلف زده بودند، خارج از نوبت در شعبه‌های تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفت.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان ادامه داد: در این 14 روز تیم‌های نظارتی برای 123 واحد و فرد متخلف پرونده تشکیل دادند و مراحل رسیدگی به این پرونده‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: تا امروز 86 فقره از پرونده‌های وارده مختومه شده و تعیین تکلیف در مورد آن‌ها صورت گرفته است. برخی از این پرونده‌ها در مرحله اجرای حکم و تعدادی هم در فرایند اعتراض به رأی قرار دارند که تا چند روز دیگر تکلیف آن‌ها نیز مشخص می‌شود.

کدام تخلفات رکورددار بودند؟ 
سید مرتضی مدنی فدکی افزود: در پرونده‌هایی که رسیدگی شده برای متخلفان حدود 430میلیون ریال جریمه صادر شده است.
در این ایام، گران‌فروشی در صدر تخلفات قرار داشت و پس از آن نصب نکردن نرخ‌نامه در واحدهای صنفی در رتبه بعد بود. پس از این دو مورد، تخلفاتی مانند عدم صدور فاکتور و ارائه آن به مشتری به چشم می‌خورد.

پلمب دو مغازه در فرودگاه
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در زمان اجرای این طرح با توجه به گزارش‌هایی که از بروز تخلف در غرفه‌های فروشگاهی واقع در فرودگاه مشهد واصل شده بود، تیم‌های نظارتی به محل اعزام و پس از مشاهده تخلف، دو واحد صنفی شامل قنادی و سوپرمارکت پلمب شدند.
به موازات اجرای طرح ویژه نظارتی بر بازار شب یلدا، گشت‌های معمول تعزیرات حکومتی تعطیل نشد و در این زمینه 56 تیم در سطح استان بازرسی‌های سرزده خود را انجام دادند و 68 فقره پرونده نیز برای متخلفان تشکیل شده است. میزان ریالی تخلفات موصوف هم در حدود 516میلیون ریال بود.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه