چالش فراوری زیتون در خراسان شمالی

خروج سرمایه از استان به دلیل نقص زنجیره تولید

چالش فراوری زیتون در خراسان شمالی

اقتصاد خراسان شمالی بر محور کشاورزی بنا نهاده شده و همواره کشاورزی بیشترین درصد اشتغال این استان را به خود اختصاص می‌دهد.


اما این اقتصاد متأثر از خشکسالی در سال‌های اخیر شرایط نامناسبی را سپری کرده و کاهش نزولات جوی ضرورت اصلاح الگوی کشت در این بخش را بیش از پیش توجیه می‌کند ضرورتی که از نگاه دولت دور نمانده و مسئولان با رونمایی از طرح اصلاح الگوی کشت، سعی در کنترل خشکسالی و حفظ اشتغال فعالان این بخش دارند.
گرچه برخی کشاورزان این خطه سال‌هاست دست به کار شدند و شروع به کشت گیاهان کم‌آب طلبی همچون زیتون کردند اما بی‌تردید همراهی دولت امید آن‌ها را برای توسعه این نوع الگوی کشت دو چندان خواهد کرد.
در این میان شهرستان مانه و سملقان که همواره عنوان‌دار قطب کشاورزی خراسان شمالی است از نظر اقلیمی مستعدترین منطقه برای کاشت زیتون و دارای بیشترین باغ زیتون است اما فعالان این بخش همچنان از نبود صنایع تبدیلی در این حوزه گلایه دارند زیرا دسترنج فعالان این بخش امسال از کارخانه‌های روغن‌کشی استان گلستان سر درآورد و سود اصلی نیز عاید استان همجوار شد.
براساس نظر فعالان این حوزه زیتون از جمله محصولاتی است که درصد فراوری بهره اقتصادی زیادی خواهد داشت در حالی که خراسان شمالی بدون واحد فراوری محصول خود را به استان همجوار یعنی گلستان صادر می‌کند.
مسئولان کشاورزی خراسان شمالی بر این باورند تا زمانی که کارخانه روغن‌کشی در این استان وجود نداشته باشد نباید انتظار داشت فرهنگ استفاده از این محصول پرخاصیت در این خطه نهادینه و بازار مصرف پرسود در استان پیدا کند.
از سوی دیگر ایجاد صنایع تبدیلی بی‌تردید موجب ایجاد اشتغال پایدار و افزایش صادرات غیرنفتی و دسترسی به توسعه پایدار روستاها خواهد شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره می‌گوید: از چند سال گذشته طرح‌هایی در قالب توسعه باغات در اراضی شیب‌دار استان اجرایی شد که یکی از گونه‌های کشت شده در این باغات، زیتون بوده است.
محمد عفتی اظهار می‌دارد: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که با چالش تأمین آب در بخش کشاورزی مواجه است. در حال حاضر ۱۶۳ هکتار باغ زیتون در این منطقه وجود دارد و امسال ۸۰۰ تن زیتون از باغات این استان برداشت شده است.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه