وقفی برای تربیت «سلیمانی»ها

ایده‌پرداز و مدیر «موقوفه جهاد و مقاومت» از اهمیت وقف در این حوزه می‌گوید

وقفی برای تربیت «سلیمانی»ها

موقوفه جهاد و مقاومت از زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی توسط مکتب اسلامی تأسیس شد. این موقوفه که شامل زمین، باغ و آب کشاورزی است وقف شده تا درآمد حاصل از آن برای رزمندگان محور مقاومت در سرتاسر دنیا، خانواده‌های ایشان و دیگر نیازهای محور مقاومت مصرف شود.


پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، در ایام میلاد منجی موعود حجت‌بن‌الحسن العسکری(عج) مکتب اسلامی تصمیم گرفت وقفی بزرگ با مشارکت خانواده‌های سراسر دنیا ایجاد و این موقوفه را به جبهه مقاومت در سراسر محور مقاومت تقدیم کند.
این وقف در ابتدا با همکاری و کمک ۴۰خانواده با سهم هر خانواده ۴میلیون تومان، سرمایه‌ای حداقلی بدست آورد تا اقدام به خرید زمین و عین موقوفه کند و پس از آن تاکنون هر خانواده‌ای هر مبلغ دلخواهی را به موقوفه کمک می‌کند.
در کنار تأمین مالی برای خرید زمین موقوفه که کاربری کشاورزی و دامداری دارد، برخی از خانواده‌ها زمین‌های مناسبی را در منطقه خود به این موقوفه ملحق کردند تا در اختیار موقوفه جهاد و مقاومت باشد. 
نزدیک شدن به ایام شهادت سردار سلیمانی، ما را بر آن داشت نگاهی به این جنس موقوفه که در حوزه‌ای نسبتاً جدید فعالیت می‌کند، داشته باشیم. حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده، ایده‌پرداز و مدیر این موقوفه در گفت‌وگو با ما با اشاره به تلاش برای دریافت شناسه ملی این موقوفه، درباره استقبال قابل توجه عموم ازآن از ابتدای تأسیس آن می‌گوید و امیدوار است در آینده‌ای نزدیک بسیاری از علاقه‌مندان به مقاومت در جهان، در این زمینه فعالیت کنند. مشروح گفت‌وگو با حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده را در ادامه می‌خوانید. 

جریان «مکتب اسلامی» مجری موقوفه جهاد و مقاومت است
ایده‌پرداز و مدیر موقوفه جهاد و مقاومت درباره ایده فعالیت این موقوفه می‌گوید: پس از شهادت شهید سردار سلیمانی با توجه به اهمیت وقف در حوزه اقتصاد کشور، این ایده را مطرح کردیم که موقوفه‌ای با عنوان جهاد و مقاومت می‌تواند در این عرصه فعالیت کند.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده که مدیر مکتب اسلامی نیز است، ادامه می‌دهد: پس از راه‌اندازی این موقوفه تصمیم گرفتیم جریان مکتب اسلامی که به‌صورت مردمی فعالیت می‌کند مجری موقوفه جهاد و مقاومت باشد، زیرا این جریان مدت‌هاست در کشور در قالب مراکزی که در استان‌ها دارد فعالیت می‌کند و قرار شده مسئول هر مرکز مکتب اسلامی در هر استان موقوفه جهاد و مقاومت را به علاقه‌مندان معرفی کند تا کم‌کم مردم درزمینه فعالیت این موقوفه شناخت پیدا کنند.
به گفته او با اینکه فعالیت این موقوفه هنوز در جامعه به‌خوبی معرفی نشده و شاید هنوز مردم شناخت کافی از این موقوفه ندارند، اما تاکنون دو قطعه زمین کشاورزی برای این موقوفه وقف شده است.

وقفی در خدمت همه ابعاد جهاد 
ایده‌پرداز و مدیر موقوفه جهاد و مقاومت متذکر می‌شود: پس از آغاز فعالیت موقوفه جهاد و مقاومت، تصمیم گرفتیم به دلیل اهمیت و تأثیر وقف در اقتصاد، وقف‌ها را در راستای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی در دو حوزه کشاورزی و دامداری انجام دهیم.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه تاکنون دو وقف مشارکتی در شهرستان‌های سبزوار در خراسان رضوی و طبس در خراسان جنوبی توسط واقفان برای موقوفه جهاد و مقاومت وقف شده‌اند، اضافه می‌کند: در بحث وقف نیاز به عامل داریم که بتواند هر روز بخشی از وقت خود را برای انجام فعالیت‌های کشاورزی در وقف‌های انجام شده بگذارد تا محصولات در زمین‌های وقف شده به عمل برسد.
او معتقد است با وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه وقف و تأثیر آن در اقتصاد کشور، این مهم از چرخه عملیاتی جامعه خارج شده است.

به عشق سردار دل‌ها
مدیر موقوفه جهاد و مقاومت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از آغاز فعالیت این موقوفه چه خاطره‌ای از وقف یا مشارکت مردم با این موقوفه دارید، می‌گوید: در ابتدای فعالیت این موقوفه یکی از واقفان وقتی متوجه شد چنین موقوفه‌ای نیز در کشور فعال است زمین خود را که 150میلیون تومان قیمت داشت وقف آن کرد و معتقد بود هر چه دارد را در مسیر شهید سلیمانی وقف می‌کند، با وجود اینکه نه ما او را می‌شناختیم و نه او ما را می‌شناخت اما به عشق شهید سردار دل‌ها تصمیم گرفت زمین خود را در حوزه کشاورزی برای موقوفه جهاد و موقوفه وقت کند که این موضوع برایمان خاطره‌ای زیبا و ماندنی شد.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه تعدادی از نیروهای مقاومت در سوریه و لبنان خواستار ارائه وقف خود به این موقوفه شده‌اند، بیان می‌کند: افتخار بزرگی است که خبر فعالیت این موقوفه به خارج از کشور نیز رسیده، به‌طوری که نیروهای مقاومت هم می‌خواهند وقف خود را برای این موقوفه انجام دهند، این موضوع نشان می‌دهد حوزه مقاومت، جغرافیای خاصی ندارد و سردار دل‌ها این حوزه را فراتر از مرزهای کشور به جهانیان معرفی کرده که دوست دارند برای موقوفه این عرصه نیز وقف کنند.
او اضافه می‌کند: اکنون به دنبال دریافت شناسه ملی این موقوفه بوده و کارهای مربوط به وقف‌نامه را نیز تکمیل می‌کنیم، همچنین تصمیم داریم پس از دریافت شناسه ملی، فعالیت این موقوفه را در سطح بین‌الملل نیز ادامه دهیم.

ایران در قله جهاد و مقاومت ایستاده است
مدیر موقوفه جهاد و مقاومت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌توان از طریق وقف، فرهنگ مقاومت را در جامعه گسترش داد، بیان می‌کند: به برکت خون شهدا به‌ویژه اقدامات و فعالیت‌هایی که شهید سردار سلیمانی انجام داد، ایران در قله جهاد و مقاومت ایستاده است.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده فرهنگ مقاومت را در گسترش فعالیت‌های فرهنگی همچون وقف تأثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: این دو بخش روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند، یعنی به همان نسبت که فرهنگ مقاومت می‌تواند وقف را در جامعه بیشتر به علاقه‌مندان معرفی کند، وقف نیز می‌تواند حوزه جهاد و مقاومت را به مردم کشور بشناساند.
وی ادامه می‌دهد: وقف و مقاومت همبستگی را در جامعه توسعه می‌دهد، این دو مبحث فقط مربوط به کشور نیست بلکه فراتر از مرزهای ایران اسلامی نیز همبستگی و وحدت را در میان مردم منطقه گسترش داده است.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه