« امر به معروف و نهی از منکر» مسئولان مهم‌تر است

« امر به معروف و نهی از منکر» مسئولان مهم‌تر است


​​​​​​​حجت‌الاسلام والمسلمین فربهی در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه مهم‌ترین نهی از منکر، نهی از منکر مسئولان است، می‌گوید: عالمان و پژوهشگران باید مسئولان را نهی ازمنکر کنند و بگویند شما اگر واقعاً می‌خواهید این حکم را اجرا کنید مثل سایر قوانین ابتدا در کنار اجرا، فرهنگ‌سازی و پس از آن هم به صورت درستی اجرا کنید. این‌طور نباشد زیر پای هنجارشکن فرش قرمز پهن کرده و از سوی دیگر در خیابان برخورد کنید. اینکه می‌گویند چرا مفسدان اقتصادی را اعدام نمی‌کنند اما هنجارشکنان را اعدام می‌کنند این همان کاری است که پژوهشگر باید تبیین کند. این حرف یعنی فرد بگوید چون اختلاسگرها را نمی‌گیرید پس من حق دارم بنیان خانواده را متلاشی کنم. اگر این موضوع دقیق تصویر شده باشد دیگر کسی این نکته را مطرح نمی‌کند. بی‌تردید اختلاسگران کارشان غلط است و به جامعه لطمه می‌زنند اما مجوزی بر این نمی‌شود که شما هم بخواهید به طیفی از افراد جامعه ظلم کنید، چرا که ضربه به بنیان خانواده بسیار جدی‌تر از اختلاس است.
استاد احمد فربهی در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند گشت ارشاد نباید وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد: نیروی انتظامی زمانی که می‌خواست کمربند ایمنی را قانونی کند مدت‌ها درباره این مسئله تبلیغ کرد. من نمی‌گویم به جای برخوردهای قانونی باید فرهنگ‌سازی کرد اما معتقدم اگر نیروی انتظامی می‌خواهد این مسئله را به عنوان قانون اجرا کند باید هم فرهنگ‌سازی انجام دهد و هم مسیر صحیحی را درنظر بگیرد. این مسیر که کف خیابان با خانم برخورد کند اما خانم‌های صداوسیما و ادارات درحال هنجارشکنی باشند رفتار معقولی نیست. نیروی انتظامی باید قانون را اجرا کند اما عواملی که موجب شکسته شدن قانون می‌شوند را کنار بگذارد تا اجرای قانون مؤثر باشد.
نهی از منکر یکی از ابواب جهاد به شمار می‌آید. ما باید این انتظار را داشته باشیم که نهی از منکر کردن در بستر جامعه ممکن است پیامدهایی را به همراه داشته باشد. گاه فردی می‌گوید من توانش را ندارم؛ اگر واقعاً توان ندارد تکلیف ندارد. یعنی اگر تذکر داد و فحاشی شد من نمی‌توانم جواب بدهم و اوضاع بدتر می‌شود.
اما زمانی فردی می‌گوید اگر من تذکر دادم و نفر دوم و سوم هم تذکر دادند، تعدادی از افراد، تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ همه که فحاش نیستند. مثلاً می‌توان دسته‌جمعی تذکر داد. گاه تکرار لازم است. در این امر هم مثل جهاد عسر و حرج و ضرر وجود دارد. قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» شامل مراتب ضررهایی که در جهاد وجود دارد نیست. اگر قرار باشد ضررهای موجود در جهاد نباشند اصل جهاد نباید باشد. اصلاً موضوع جهاد عسر و حرج و ضرر و ضرار است. در نهی از منکر، انسان متناسب با توان خودش تذکر دهد. کلیپی از مرحوم آیت‌الله بهجت منتشر شده که آقایی کنار ایشان است که ریش‌هایش را تراشیده؛ آقای بهجت نگاهی به او می‌کند و دستش را بر ریشش می‌کشد.  اگر تذکر انجام شود هنجارشکنان احساس نمی‌کنند اکثریت جامعه را در اختیار دارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه