«رایحه ماه»؛ روایتی داستانی از زندگانی نخستین نایب امام زمان(عج)

«رایحه ماه»؛ روایتی داستانی از زندگانی نخستین نایب امام زمان(عج)

زندگی بزرگان و اولیا همیشه سوژه‌های جذابی برای نوشتن است. این ویژه بودن هنگامی‌که در قالب رمان و واقع‌نمایی تاریخی پیاده می‌شود رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد. علاقه‌ای که در وجود آدمی به رشد و کمال‌طلبی وجود دارد همچنین گیرایی موضوعات تاریخی زمانی‌که با زندگی اولیای الهی همراه باشد مخاطب این دست از رمان‌ها را در یک دهه اخیر به شکل ویژه‌ای افزایش داده؛ به‌خصوص زمانی که این زندگانی سرشار از نور باشد، نوری که از سرچشمه وجود امام عصر(عج) می‌تابد و بر زندگانی مردم جاری می‌شود.


​​​​​​​«رایحه ماه» نام کتابی به قلم الهه بهشتی است که دست به روایت زندگی نایب اول امام زمان(عج) زده است. عُثمان بن سعید عَمْری (متوفای قبل از ۲۶۷ق) مشهور به اَبوعَمرو، نخستین نایب خاص از نواب اربعه امام زمان(عج) در دوره غیبت صغری است. او از اصحاب امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) و امام مهدی(عج) دانسته شده، اما درباره اینکه از یاران امام جواد(ع) بوده، تردیدهایی وجود دارد. عثمان بن سعید پس از آغاز امامت امام مهدی(عج) (سال ۲۶۰ق)، تا پایان عمرش (حدود ۶ یا هفت سال) نایب خاص امام بود‌ و پس از او، پسرش محمد بن عثمان عهده‌دار نیابت شد. عثمان در زمان نیابت به بغداد رفت و دوران وکالت خود را در آنجا گذراند. او در بغداد و سایر شهرهای عراق وکلایی داشته که وجوهات را از مردم دریافت کرده و سپس برای او می‌فرستادند. حضرت مهدی(عج) به هنگام وفات او، نامه تسلیتی برای فرزندش فرستاد. در متون روایی، از عثمان بن سعید با القاب متعددی همچون زَیّات و عَمْری یاد شده است. شیخ طوسی درباره او نوشته: «سفيرانی كه از سوی ائمه اطهار(ع) به نيكی ياد شده‌اند؛ نخستين آنان مرد بزرگواری است كه امام هادی(ع) و امام عسكری(ع) او را توثيق فرموده‌اند و او، شيخ موثق ابوعمر عثمان بن سعيد عمری است». کتاب رایحه ماه، یکی از مجموعه‌های سه‌گانه‌ای است که به روایت زندگی نواب خاص امام زمان(عج) می‌پردازد. پیش از این، کتاب «تیغ و مهتاب» از این سه‌گانه منتشر شده بود که زندگی محمد‌بن‌عثمان عمری، نایب دوم حضرت را روایت می‌کرد و اینک در رایحه ماه، زندگانی ابوعمرو عثمان‌بن‌سعید، نایب اول حضرت مهدی(عج) روایت می‌شود. 
در صفحه 20 این رمان می‌خوانیم: «گفتم: من پیرمردی‌ام که عمری رهبران عزیزمان را خدمت کرده‌ام، اما بعد... فردا مهزیار اهوازی به اینجا می‌آید. او را به خانه تو می‌فرستیم، از او به‌نیکی پذیرایی کن. گمانم وکیل بعدی امام در اهواز باشد. ضمناً به دستور امام، دیگر برای عروة‌بن‌یحیی نخاش بغدادی وجه نفرستید. باید این حکم را به وکلای بلاد دیگر هم ابلاغ کنیم.
قطان به‌حیرت پرسید: چرا؟ نخاش از بهترین و کارآمدترین وکلای بغداد است. همین دیروز جعفر حمیری اموال قم و دینور و قرمسین را به او تحویل داد و رسید ممهور گرفت.
گفتم: اگر امام با تأکید می‌گویند به نخاش بغدادی وجوهی ندهید، وظیفه ما اطاعت است و بس».
رمان «رایحه ماه» نوشته الهه بهشتی در 168 صفحه و با شمارگان هزار نسخه، به‌تازگی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار شده است.

خبرنگار: سرادار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه