بنی‌امیه تا توانستند احادیث حضرت زهرا(س) را از بین بردند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی:

بنی‌امیه تا توانستند احادیث حضرت زهرا(س) را از بین بردند

حجت الاسلام والمسلمین طبسی گفت: یکی از اهداف بنی‌امیه در طول100 سال منع نقل حدیث این بود که هرچه می‌توانستند احادیث مربوط به ائمه معصومان(ع) و حضرت زهرا(س) را حذف کرده و از بین ببرند.


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی، نویسنده «التمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» در مراسم رونمایی از این کتاب و «الرسائل فی الفقه و الاصول» که دیروز با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به ارائه سخنانی درباره کتاب «التمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» پرداخت و با اشاره به شیوه‌های استدلال ائمه معصومان(ع) بیان کرد: شیوه استدلال ائمه معصومان(ع) از اهمیت بسیاری برخوردار است و کتاب «التمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» که از برکت وجود حوزه‌های علمیه، انقلاب اسلامی و خون شهیدان است، قرآن و عترت، حدیث و استدلال است که جمع‌آوری و تدوین شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: آیت‌الله فاضل لنکرانی درباره ایام فاطمیه می‌فرمود: یکی از آرزوهای من این است که فاطمیه مانند محرم و عاشورا شود و آرزوی دوم من نیز این است مردم به این ایام شوق و اشتیاق نشان دهند.
این نویسنده بیان کرد: مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی می‌فرمود: مظلومیت حضرت فاطمه زهرا(س) همین بس که با اینکه سال‌های زیادی با پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌زیستند اما روایات بسیار کمی از ایشان در تاریخ برجا مانده است.
وی در ادامه افزود: ذهبی در کتاب «سیر أعلام النبلا» تنها ۱۸حدیث از حضرت فاطمه زهرا(س) نقل کرده که تنها یک حدیث آن متفق علیه است؛ اما از عایشه، همسر رسول گرامی اسلام(ص) 2هزارو210 حدیث نقل کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی بیان کرد: اینکه چرا از حضرت زهرا(س) تعدادی معدود و اندک حدیث نقل شده به این دلیل است که یکی از اهداف بنی‌امیه در طول100 سال منع نقل حدیث این بود که هرچه می‌توانستند احادیث مربوط به ائمه معصومان(ع) و حضرت زهرا(س) را حذف کرده و از بین ببرند.
نویسنده کتاب «التمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» در پایان با اشاره به ضرورت فعالیت‌های حوزه در بحث احادیث و فراگیری آن در بین طلاب بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید در جمع‌آوری و ترویج احادیث معصومان(ع) و فراگیری روایات بین طلاب علوم دینی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و از تألیفات در این موضوعات حمایت و پشتیبانی کنند.
شایان ذکر است، «التمسّک العتره‌الطاهره بالقرآن الکریم» عنوان موسوعه‌ای مفصل در هفت جلد است. این اثر قرآنی‌ حدیثی، آن دسته از احادیث اهل‌بیت(ع) را که در تبیین «احکام شرعی»، «اصول عقاید» و «موضوعات اخلاقی» به آیات قرآن استناد کرده‌اند، گردآوری کرده و با بهره‌گیری از منابع مختلف فقه‌الحدیث مانند استقصاءالاعتبار نوه ‌شهيد ثانی، روضة‌المتقین محمدتقی مجلسی،‏ مرآة‌العقول و ملاذالاخیار محمدباقر‌مجلسی، شرح اصول کافی مازندرانی، شرح اصول کافی ملاصدرا و الوافی فیض کاشانی، به شرح آن‌ها همت گماشته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه