آب کشف‌رود، جان خاک را می‌گیرد

هشدار عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی   

آب کشف‌رود، جان خاک را می‌گیرد


​​​​​​​عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: آلودگی با فلزات سنگین، پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زا و از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مفید خاک در منطقه کشف‌رود و در کنار آن تغییرات در ساختار خاک مانند شوری و تغییرات (پی‌اچ) خاک از عواقب آبیاری با پساب تصفیه نشده است که شاهد کاهش عملکرد خاک در منطقه کشف‌رود هستیم.
حجت امامی در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: منطقه کشف‌رود در ابتدا تحت نظر محیط زیست بود که پس از مدتی این منطقه به شهرداری سپرده شد و خاک این منطقه با توجه به شرایطی که داشت تسطیح و زیر و رو شد تا نازیبایی‌های ظاهری آن از بین برود.
وی افزود: مشکل کشف‌رود ورود انواع پساب به این منطقه است. بخش بدتر این ماجرا استفاده پساب پیش از تصفیه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی است. کشاورز نمی‌داند در این آب چه آلودگی‌هایی به صورت پنهان وجود دارد و محصولات کشاورزی در نهایت به مصرف انسان یا دام می‌رسد که به هر ترتیب روی سلامتی افراد جامعه اثر دارد.
یکی از دلایلی که در بعضی از نقاط این منطقه گیاهی رشد نمی‌کند به دلیل شور شدن خاک این منطقه است. در بیشتر تبلیغات مواد شوینده ادعا می‌شود که این مواد دارای سیلور هستند و با توجه به اینکه در کشف‌رود پسابی وارد می‌شود که مواد شوینده در آن وجود دارد این ترکیب به ساختار خاک آسیب می‌زند؛ به طور کلی در هر ترکیبی که از نمک استفاده شود و این مواد وارد خاک شوند به مرور آب و خاک را شور می‌کند.
وقتی خاک شور شود حتی اگر منابع آب داشته باشیم دیگر از نظر اقتصادی بصرفه نیست که در آن کشت انجام شود چون عملکرد خاک بسیار پایین می‌آید. اتفاق بدتر این است که با توجه به وجود نمک در خاک، بافت خاک از بین می‌رود و ذرات خاک از هم جدا می‌شوند و تبدیل به ریزگرد می‌شوند.
وی افزود: بحث بعدی وجود عناصر سنگین در خاک این منطقه است. عناصر سنگین متأسفانه این خاصیت را دارند که در مدت کوتاهی تأثیر خودشان را نشان نمی‌دهند مگر اینکه شدت آلودگی چه در بدن انسان و چه در بدن حیوان زیاد باشد و این مواد بیشتر در اندامی مانند کلیه و کبد تجمع پیدا می‌کند.
امامی یادآور شد: موضوع فلزات سنگین با تصفیه حل نمی‌شود، در چرمشهر غلظت کروم بالاست و باید مکانی در نظر گرفته شود تا در یک فرایند این فلزات جذب شوند و از پخش آن‌ها در محیط جلوگیری شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در پایان اظهار کرد: باید متوجه باشیم خاک ظرفیت مشخصی برای جذب آلودگی دارد اما با تکمیل شدن ظرفیت لایه‌های سطحی خاک، کم‌کم این آلودگی جذب لایه‌های پایین‌تر می‌شود تا به آب‌های زیرزمینی برسد. حداقل کار در منطقه کشف‌رود این است که آبیاری با آب‌های آلوده اتفاق نیفتد چون تمامی این آلودگی‌ها وارد زندگی ما می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه