بارانداز پسته حذف واسطه‌ها و صادرات آسان

ضرورتی که تأخیر در اجرای آن کشاورزان را متضرر کرده است

بارانداز پسته حذف واسطه‌ها و صادرات آسان

هموار شدن گذرگاه ناهموار صادرات، خواسته کشاورزان و فعالان حوزه تولیدات گیاهی بوده و هنوز هم هست. اینکه شرایطی فراهم شود تا کشاورز و باغدار به دور از مشکلات موجود بتوانند محصولشان را صادر کنند، درخواست آنچنان بزرگی نیست که نشود از پس آن برآمد.


محصولاتی که برخی از آن‌ها را در دنیا به نام ایران می‌شناسند. پسته از جمله همین محصولات شناخته شده برای ایران در بازارهای جهانی است. 
خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌هایی که خاستگاه ارقام مختلف پسته در ایران است، طی سال‌های اخیر به مرور تبدیل به استانی شده که هم از نظر کمی و هم به لحاظ کیفی حرف‌های زیادی در تولید و فراوری این محصول صادراتی دارد. به اعتقاد کارشناسان با توجه به روند فعلی و روی آوردن کشاورزان بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی به کاشت نهال پسته در آینده نزدیک، این استان تبدیل به قطب اصلی تولید پسته در ایران خواهد شد! در این بین مه‌ولات در خراسان رضوی با حجم قابل توجهی از سطح زیر کشت باغات پسته به بزرگ‌ترین شهرستان باغی استان تبدیل شده؛ اما با این وجود هنوز راه برای صادرات مستقیم پسته تولیدی از مه‌ولات به مقاصد خارجی فراهم نشده است. نبود پایانه گمرکی، نداشتن تشکل صنفی منسجم مرتبط با حوزه فراوری و صادرات پسته، گرفتاری در گیرودار امور  مختل‌کننده اداری و مسائلی از این قبیل سبب شده تا سال‌های سال محصول پسته شهرستان مه‌ولات گرفتار دلال‌بازی شده و سرانجام با واسطه‌های فراوان به نام استان‌های دیگر صادر شود! 
وجود چنین مواردی بر سر راه صادرات مستقیم محصول پسته باغداران مه‌ولاتی حتی سبب شد امام جمعه شهر فیض‌آباد در خطبه‌های نماز جمعه به صراحت به این موضوع واکنش نشان دهد.

ایجاد پایانه گمرکی و صادراتی
حجت‌الاسلام داوود زاهدی گفته بود پسته محصولی ارزآور است و باید حمایت ویژه‌ای از سوی دولت، دولتمردان و کسانی که مسئولیتی مرتبط با این محصول دارند، صورت گیرد.
وی همچنین به جولان دلالان در بازار پسته شهرستان مه‌ولات واکنش نشان داده و تأکید کرده بود باید بارانداز محصولات در این شهرستان که قطب کشاورزی استان و بیشترین تولیدکننده محصول پسته خراسان رضوی است،  ایجاد شود تا محصولات کشاورزی این شهرستان و شهرستان‌های مجاور با بهره‌گیری از مزیت وجود زیرساخت حمل و نقل ریلی به آسانی جابه‌جا و صادر شوند.

حمایت از باغدار و حذف دلالان
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات می‌گوید: سالانه بین 20 تا 25 هزار تن پسته خشک در این شهرستان تولید می‌شود که بخشی از آن روانه بازار داخلی شده و باقیمانده آن که عمده محصول را شامل می‌شود، با واسطه زیاد به دست تجار سایر استان‌ها رسیده و سرانجام به نام محصول آن استان صادر می‌شود!
هادی ساربان با اشاره به گردش مالی بالای بازار پسته در مه‌ولات می‌افزاید: آنچه در حال حاضر برای حمایت از باغداران فعال در حوزه تولید پسته اهمیت دارد این است که سود حاصل از این محصول با کمترین واسطه به جیب خود کشاورز برسد که لازمه این موضوع، حذف دلالان از چرخه خرید و فروش است. راه حل این موضوع نیز در ایجاد بارانداز یا پایانه‌ای است که محصول در آنجا مجتمع شده و زمینه صادرات مستقیم آن فراهم شود.
وی ادامه می‌دهد: البته در کنار این موضوع می‌بایست پایانه گمرکی لازم برای تسهیل در امور ایجاد شود که وجود این پایانه نیز در شهرستان مه‌ولات از الزامات رسیدن به این هدف است.
ساربان همچنین اظهار کرد: ایجاد چنین تشکیلاتی در مه‌ولات که می‌تواند زمینه‌ساز تسهیل صادرات محصولات سایر شهرستان‌های همجوار به ویژه پسته باشد، همکاری بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط را می‌طلبد تا این مهم واقع شود. با این اقدامات زمینه کار تا حدودی فراهم شده و با همکاری بخش خصوصی با خرید زمین مورد نیاز برای ایجاد بارانداز موافقت‌نامه اصولی اولیه آن نیز صادر شده است.
 رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان مه‌ولات موقعیتی استراتژیک نسبت به شهرستان‌های اطراف دارد و اینکه زیرساخت‌های ریلی موجود و امکان استفاده از ظرفیت فرودگاهی که در آینده وجود خواهد داشت، حتی زمینه حضور مستقیم تجار خارجی برای خرید و صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته در آینده با استفاده از بارانداز مورد نظر فراهم خواهد شد. ضمن اینکه آورده مالی و دلاری این اتفاق می‌تواند منشأ تحولات اقتصادی بهتر و بیشتری برای شهرستان و منطقه باشد.

صادرات مستقیم از مه‌ولات
مجری طرح بارانداز پسته شهرستان مه‌ولات نیز با اشاره به اقداماتی که در این خصوص انجام شده، به قدس گفت: کار ما از دو سال پیش با تحقیقاتی که در زمینه راه‌اندازی پایانه صادراتی با رویکرد ایجاد بارانداز، بورس و بازار پسته شکل گرفت، شروع شد که با مطالعات صورت گرفته طرحی نوشته شد تا به مرحله اجرا برسد.
سیدعلی هاشمی ادامه داد: شهرستان مه‌ولات علاوه بر پسته که در سال بیش از 20 هزار تن پسته خشک است، 20 تا 30 هزار تن انار و 10 تن زعفران خشک تولید می‌کند که همه این محصولات از جمله محصولات صادراتی ارزآور به شمار می‌آیند. این موضوع در کنار موقعیت جغرافیایی و مرکزیتی که مه‌ولات در بین شهرستان‌های همجوار دارد، اجرای این طرح را توجیه‌پذیر می‌کند.
وی اظهار کرد: اجرای طرح بین یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد و زمینه صادرات محصول را مستقیم از شهرستان مه‌ولات فراهم می‌کند. برآورد هزینه اجرای طرح نیز حدود 200 میلیارد تومان است که با حمایت و همراهی بخش خصوصی قابل اجراست. حدود 300 میلیارد تومان نیز سرمایه در گردش مورد نیاز است که با اجرای آن دست دلالان و مافیاهایی که در بازار وجود دارند، از بازار پسته کوتاه خواهد شد.
وی در خصوص نحوه تأمین مالی این طرح هم گفت: شرکت اولیه ثبت شده و بخشی از هزینه‌ها از محل آورده شرکت تأمین خواهد شد و در ادامه از طریق فروش سهام یا شیوه مناسب دیگری منابع مالی لازم با مشارکت فعالان این حوزه تأمین می‌شود که با پیشرفت عملیات اجرایی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه