سلام اولسون سنه ای مهربان امام رضا(ع)

تشرف کاروان 4500نفری زیارت اولی‌های آذربایجان شرقی به حرم مطهر رضوی

سلام اولسون سنه ای مهربان امام رضا(ع)

صحن و سرای رضوی، درهایش همیشه به روی زائران امام رئوف(ع) باز است. دل‌های مشتاق زیارت هم در گوشه و کنار ایران تا دلتان بخواهد پیدا می‌شود. با این همه هستند کسانی که در طول عمرشان هنوز توفیق زیارت نصیبشان نشده است.


​​​​​​​برای همین چند سالی است که طرح‌های مختلف مخصوص زیارت اولی‌ها به اجرا گذاشته شده تا چشم مشتاقانی که سال‌هاست آرزو به دل مانده‌‌اند به نور و برکت بارگاه مطهر رضوی روشن شود. 
آخرین نمونه‌اش چند ماه پیش بود که در دهه کرامت هر روزه تعداد زیادی از زیارت اولی‌ها به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدند. در آن طرح که توسط بنیاد کرامت رضوی و با مشارکت نیکوکاران اجرا شده بود بیش از 5هزار زیارت اولی در قالب کاروان‌هایی از استان‌های خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، بوشهر و... به مشهدالرضا(ع) مشرف شدند. البته در آن ایام زائران با رسیدن به شهر مشهد، در زائرشهر رضوی اسکان داده می‌شدند و در مدت سه روز اقامت، با 9 وعده غذایی پذیرایی می‌شدند و امکان حمل و نقل درون شهری برای زائران حضرت رضا(ع) مهیا شده بود تا به بهترین شکل میهمانان امام هشتم (ع) تکریم شوند.  
حالا و پس از سال‌ها اجرای طرح، خیلی از خادمان و آن‌هایی که دستی بر آتش و گرمای «زیارت اولی‌ها» دارند این را به یقین می‌دانند که آماده‌ترین دل‌ها را می‌شود در میان زائران زیارت اولی دید. آن‌ها شور و اشتیاق و همچنین حال خوب و وصف‌نشدنی زائران مختلف را دیده‌اند و حاضر نیستند توفیق و نعمت خدمت به میهمانان عزیز امام رضا(ع) را با هیچ کار و خدمتی عوض کنند. 
این بار هم  خادمان و خیران دست به دست هم دادند تا جمعی از زائران زیارت اولی و زائران سالمند را به زیارت امام هشتم(ع) دعوت کنند؛ زائرانی که آرزوی سفر به مشهد سال‌ها در دلشان خانه کرده اما فرصت این زیارت فراهم نشده بود. خادمان و خیران آقا، این بار استان آذربایجان شرقی را برای برپایی یک کاروان زیارتی خاص انتخاب کردند و دعوت‌نامه زیارت برای 4هزار و 500 نفر از ترک‌زبان‌های دوست‌داشتنی این استان ارسال شد. 

زمزمه‌های عاشقانه
حضور 4هزار و 500 زائر آذری‌زبان که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار به حرم امام رضا(ع) آمده‌اند، لحظاتی ناب در این صحن و سرا رقم زد و نه فقط خود آن‌ها، که بسیاری از دیگر زائران آقا هم شوق شیرین زیارت را با این زمزمه‌های دلنشین آن‌ها احساس کردند: سلام اولسون ...ای مهربان امام رضا(ع).
صبح دیروز، کاروان این زائران وارد حرم مطهر امام رضا(ع) شد و حضورشان همه زائران را تحت تأثیر قرار داد. زمزمه‌های عاشقانه‌ای که این کاروان زیارت اولی با امام هشتم(ع) داشتند، آن قدر ساده و صمیمی بود که نه فقط بغض چندین ساله خودشان را شکست، که هر شنونده‌ای را هم مدهوش و عاشق کرد. فهمیدن بسیاری از واژه‌های ترکی این نجوای عاشقانه و شعرخوانی ذاکر و مداح کاروان، ساده نبود اما برخی از کلمات هم نیازی به ترجمه نداشت و هر زائری معنایش را خوب می‌فهمید: سلام اولا اولسون‌سنه ای مهربان امام رضا ... اَمیر و پادشه 
عاشقان امام رضا.

کاروان «شوق زیارت»
محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی درباره تشرف این کاروان به آستان‌نیوز گفت: کاروان زیارتی «شوق زیارت» با کمک خیران استان‌ آذربایجان شرقی و خادمان حرم مطهر رضوی به زیارت امام رضا(ع) مشرف شد و ضمن حضور در مهمانسرای حضرت رضا(ع) و اجرای برنامه‌های فرهنگی، در مراسمی که در رواق امام خمینی(ره) پیش‌بینی شده بود از این زائران پذیرایی شد. 
وی افزود: کاروان زیارتی شوق زیارت پس از دو سال به مشهدالرضا(ع) مشرف شد و در کنار نشاط معنوی که برای خود این زائران داشت، حضور این کاروان‌ها حال و هوای خاصی در حرم مطهر رضوی ایجاد کرد.
توکلی با اشاره به سابقه اجرای این طرح زیارتی افزود: در سال‌های گذشته کاروان‌های متعددی از نقاط مختلف کشور و حتی سایر کشورها به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدند که در دو سال اخیر و به دلیل شیوع کرونا این حضور متوقف شد، اما امسال حضور این کاروان‌ها از سر گرفته شده و آستان قدس رضوی پذیرای این زائران شده است. 
توکلی به همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: سعی داریم با ارگان‌ها و نهادهایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، بسیج، خیران و... برای معرفی زائران زیارت اولی محروم و سالمند و اعزام آن‌ها به مشهد مقدس همکاری‌های لازم را انجام دهیم و تعامل بیشتری در بحث اسکان، حمل و نقل و تغذیه این زائران داشته باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه