پژوهش‌ باید پاسخگوی نیاز روز جامعه باشد

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری:

پژوهش‌ باید پاسخگوی نیاز روز جامعه باشد

تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت انطباق پژوهش‌ها با مسائل مردم و پاسخ‌گویی تحقیقات علمی به نیازهای روز جامعه تأکید کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های علمی، فرهنگی و انتشاراتی آستان قدس رضوی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به تمام پژوهشگران، محققان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور، از تلاش‌های این قشر در اعتلا و رشد ایران اسلامی قدردانی و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل درباره موضوع پژوهش انطباق آن با نیازهای روز جامعه است که این امر می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تعالی و رشد جامعه داشته باشد.

لحظات تعیین‌کننده است
وی با اشاره به تأکیدات اسلام در خصوص توجه به تحقیق، تتبع، خردورزی و عقلانیت در امور، تصریح کرد: علمای بزرگ اسلام در طول تاریخ از مسائل مردم فارغ نبودند و در فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود به این مهم توجه داشته‌اند و بدین وسیله از وقوع پدیده‌های نامطلوب و انحرافات در جامعه پیشگیری و به تحقق اهداف مطلوب اسلامی کمک می‌کرده‌اند.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه تحقیقات، پژوهش‌ها و تألیفات باید ناظر به مسائل روز جامعه باشد، خاطرنشان کرد: اندیشمندان، علما و قشر فرهیخته جامعه اگر بخواهند در قبال جامعه به‌درستی ایفای نقش کنند باید ابتدا مسائل روز جامعه را بشناسند، درزمینه آن تحقیق و پژوهش کرده و برای آن‌ها راهکار و راه حل ارائه دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: امروز با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان و وسایل ارتباطی نوین، دیگر فرصتی برای پرداختن به پژوهش‌های انتزاعی وجود ندارد؛ امروز حتی لحظات برای پاسخ‌گویی به مسائل اهمیت دارد و تعیین‌کننده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های علمی علمای بزرگ اسلام برای حفظ جامعه اسلامی و پاسخ‌گویی به مسائل روز، تصریح کرد: مبارزه و تهاجم فرهنگی مستکبران موضوعی است که از صدر اسلام، بزرگان دین با آن روبه‌رو و همواره علما، پژوهشگران و نویسندگان مسلمان با چنین چالش‌هایی مواجه بوده‌اند و در برابر آن‌ها ایستادگی و مقاومت کرده‌اند تا جامعه دینی حفظ شود.

رمز موفقیت علمای بزرگ
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به چالش‌های رخ داده در جامعه اسلامی با آغاز غیبت کبری، عنوان کرد: با آغاز غیبت کبرای حضرت ولی عصر(عج) جامعه شیعی دچار یک بحران فرهنگی عمیق شد، در آن دوران عده‌ای برگشته و عده‌ای دچار گمراهی شدند؛ اما این علمای راستین دین و زمان‌شناس بودند که به داد مردم رسیدند و با تألیفات کتب ارزشمند و پاسخ‌گویی به مسائل، جامعه را از انحراف نجات دادند.
وی ابراز کرد: تحقیقات، پژوهش‌ها و تألیفات علمای بزرگ اسلام ناظر به مسائل روز مردم بوده و این، رمز موفقیت آن‌ها در نجات جامعه از بحران‌های فکری است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: امروز دشمنان ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی، با حربه فرهنگ و با خلق واژه‌های به ظاهر زیبا و فریبنده به جنگ انسانیت آمده‌اند و برای رسیدن به اهداف پلید خود از واژه‌های زیبا و فریبنده‌ای همچون آزادی، حقوق بشر، حقوق زن و غیره استفاده می‌کنند؛ البته این حربه‌ها منحصر به این عصر نیست و در طول تاریخ همواره راهزنان فضیلت‌های انسانی از این ابزار استفاده کرده‌اند.
وی با اشاره به وقایع تاریخی دوران ائمه اطهار(ع)، عنوان کرد: در قرون اولیه اسلام تا زمان امام باقر(ع) مواجهه مستکبران با دین با ابزار شمشیر، مبارزه مسلحانه و جنایت بوده که اوج آن عاشوراست؛ اما پس از دوران امام باقر(ع) دشمنان درمی‌یابند از این طریق نمی‌توانند به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است، برسند زیرا اگر این روش پاسخگو بود باید همزمان با شهادت امام حسین(ع) اسلام نیز دفن می‌شد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: بنابراین از دوران امام باقر(ع) به بعد، دشمنان با دین و فضیلت‌های اخلاقی و انسانی یک مواجهه فرهنگی داشتند، به‌طوری‌که در مسجدالنبی سران ملحدان، کفار و زندیق‌ها در کنار مرقد مطهر پیغمبر(ص) و در حضور مسلمانان، اصل اسلام را منکر می‌شدند و از حمایت حکومت‌های وقت نیز برخوردار بودند. 
وی با اشاره به وقایع دوران امام رضا(ع) ابراز کرد: مأمون که نقاب علم‌دوستی را بر چهره کریه ضد امامتش کشیده بود، بسیاری از کتاب‌های مغرب‌زمین را با هدف ترویج فلسفه غربی و افکار الحادی برای به انحراف کشیدن مسیر اسلام ناب که در امامت تبلور داشت، ترجمه و وارد جامعه اسلامی کرد؛ همچنین با برگزاری مناظرات با ادیان مختلف تلاش کرد امام رضا(ع) را با شمشیر فرهنگ و علم به شهادت برساند، در واقع جلسات مناظره به باور مأمون همان گودال قتلگاه عاشورا بود و وقتی در این میدان موفق نشد، دست به شهادت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) زد.

امتداد فرهنگ رضوی
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پشتوانه معنوی و سرمایه بی‌بدیل نام حضرت رضا(ع) که مراکز علمی و پژوهشی آستان قدس از آن برخوردار هستند، گفت: با توجه به پشتوانه معنوی حضرت رضا(ع) و امکانات علمی و پژوهشی موجود، آستان قدس باید بتواند بر کل کشور تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نتایج فعالیت‌های علمی و پژوهشی آستان قدس باید در جامعه امتداد داشته باشد، گفت: امتداد فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) در میان نسل جوان و انتقال پیام انقلاب و ارزش‌های انقلابی به نسل جدید از بایسته‌های حوزه پژوهش است؛ فعالیت علمی و پژوهشی آستان قدس درجامعه باید امتداد داشته باشد که نیازمند پویاسازی و اصلاح شیوه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و مراکز علمی کشور در این حوزه هستیم.

قدردانی از پژوهشگران برتر
همچنین مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در آیین قدردانی از پژوهشگران برتر این آستان، از یک هزار و ۹۷۰ اقدام پژوهشی طی یک سال گذشته در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد.
«قراملکی» در سخنانی به فعالیت‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: این سازمان در یک سال گذشته از مدرسه تا دانشگاه، اقدامات متنوعی را ازجمله یک هزار و ۹۷۰ اقدام پژوهشی شامل ۱۱۰ طرح پژوهشی، انتشار ۳۰۲ جلد کتاب و مقاله، ۲۸۹ نشست علمی، ۳۲۶ برنامه توانمندسازی،۴۰هزار نفر آموزش اخلاق خدمت، ۱۲۰طرح پژوهشی توسط نخبگان برای پاسخ به مسائل پژوهشی آستان قدس رضوی و جذب ۱۵۰نفر از استادان حوزه و دانشگاه‌ به سرانجام رسانده است.

حضور در جشنواره‌های علمی
وی در این زمینه افزود: حاصل این فعالیت‌ها، راه‌اندازی پژوهش‌سرا در بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، حرکت به سوی جایگاه برتر علمی، کسب رتبه‌های برتر پژوهشی، دریافت جوایز ملی در دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، راهیابی دستگاه جمع‌کننده سطح در جشنواره جوان خوارزمی و... است.
قراملکی گفت: تهاجم فرهنگی چند سالی است که به جنگ تمام‌عیار گفتمانی و تمدنی تبدیل شده است، سبک زندگی، جهان‌بینی، ارزش‌های اخلاقی، نظام تربیتی، فرهنگ و ‌سایر عناصر که به صورت گفتمان در سنت اسلامی ما جاری بوده است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. مراد از جنگ تمام‌عیار گفتمانی و تمدنی که به وقوع پیوسته، تنها حوادث و اتفاقات اخیر در کشور نیست، حوادث و اتفاقات اخیر در واقع قطره کوچکی است از آنچه طراحی شده است.
وی تصریح کرد: شکل فعلی جنگ تمام‌عیار گفتمانی این است که به کمک همه نظام‌های جاسوسی و رسانه‌های بزرگ جهانی که در خدمت آمریکا و صهیونیسم هستند دست به دست هم دهند تا پدیده ریزش بهمن مرگبار گفتمان سکولار غرب به جای گفتمان اسلامی رخ دهد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: آنان می‌خواهند جوانان و نوجوانان ما را با ریزش این بهمن مرگ‌آور به بی‌هویتی برسانند، هدف راهبردی در ریزش بهمن مرگبار، حبل متین الهی و ستون گفتمان یعنی امامت است، اگر بتوانند امامت را از گفتمان شیعی بگیرند و جوانان را از اهل بیت(ع) منقطع و یتیم سازند آن وقت توانسته‌اند هویت ما را به تاراج ببرند که این شدیدترین نوع یتیم شدن است.
قراملکی ادامه داد: همان‌طور که مأمون شگرد جدیدی ایجاد و تلاش کرد به جای حذف امام، اصل امامت را از بین ببرد امروز نیز دشمنان، اصل امامت را نشانه گرفته‌اند. شدیدترین نوع یتیم شدن، محروم شدن از امامت است.

مبارزه علنی با انقطاع از امامت
قراملکی گفت: اگر روزگار خود را به‌خوبی بشناسیم کار ما دانشگاه‌داری و مدرسه‌داری نیست بلکه رسیدن به داد جوانان در ریزش این بهمن مرگبار، مبارزه علنی با انقطاع از امامت و توسعه پیوستگی و اتصال به خدا و امامت، تبیین محاسن اهل‌بیت(ع)، تربیت محقق و دانشمند و پشتیبانی علمی از فعالیت‌های آستان قدس رضوی در تمام شئون است. 
وی ابراز کرد: برای رسیدن به این اهداف نیاز به تشخیص دقیق و به‌موقع مسئله و پژوهش‌های مسئله‌محور و همچنین انسجام، همکاری، پیوستگی و مشارکت بیشتر و نوآوری و خلاقیت است که در همین راستا باید مرز بین نوآوری و ذوق‌گرایی را خوب تشخیص داد. شناخت زمان، مهم‌ترین شرط برای رسیدن به این اهداف است.

16 اختراع، طرح پژوهشی و کتاب
گفتنی است در این مراسم ضمن قدردانی از پژوهشگران برتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، از ۱۶اختراع، طرح پژوهشی و کتاب رونمایی شد.
پوستر جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل‌محمد(ع) با موضوعات زیارت، نذر، وقف و سوغات فرهنگی زائر یکی از مواردی بود که در این مراسم از سوی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) رونمایی شد. 
کتاب‌های «اطلس تاریخی سادات ایران»، «ارزش‌های اسلامی در نظام آموزشی»، «پژوهش‌نامه مطالعات نسخ خطی»، «امام رضا(ع) و مخالفان»، «نفایس حرم مطهر رضوی»، کتاب‌های صوتی «پند بیهوده» و «خادم تراز» و... از جمله آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هستند که در این مراسم رونمایی و معرفی شدند.
همچنین از دو اختراع جدید دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و بنیاد فرهنگی رضوی با موضوع سامانه مراقبت از راه دور نوزاد که قابلیت ثبت علائم حیاتی نوزاد را دارد و همچنین اختراعی که در صنعت بسته‌بندی شرکت‌های صنعتی قابل استفاده است، رونمایی به عمل آمد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه