افزایش ۶۸درصدی مناطق فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد

افزایش ۶۸درصدی مناطق فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از بازنگری جدید مناطق تحت فرسایش بادی در یک سال اخیر خبر داد و گفت: براساس آخرین مطالعات، مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی استان حدود ۶۸ درصد افزایش یافته است.


علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین بازنگری‌ها 4میلیون و ۸۸۶ هزار و ۲۱۰ هکتار از مساحت خراسان جنوبی تحت تأثیر فرسایش بادی است در حالی که مساحت کانون‌های فرسایش بادی در سال ۱۳۹۳، یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار بوده است. آثار چندین ساله خشکسالی در منطقه با شرایطی که به لحاظ بارندگی و تبخیر داریم سبب شده فرسایش بادی روند افزایشی به خود بگیرد.
نصرآبادی با اشاره به وجود ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی بیان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی نیز براساس آخرین آمار به ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است. وی خاطرنشان کرد: از مجموع مساحت ۱۵ میلیون هکتار مساحت خراسان جنوبی، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هکتار را پدیده‌ها و مراتع بیابانی تشکیل می‌دهد و براساس آخرین مطالعات در سال ۱۳۹۶ مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی استان از 3میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار به 4میلیون و ۸۸۶هزار و ۲۱۰ هکتار رسیده یعنی حدود ۶۸درصد افزایش یافته است.
وی گفت: تعداد کانون‌های فرسایش بادی استان از ۲۸ کانون در سال ۱۳۹۳ به ۳۲ کانون در سال گذشته رسید و در مجموع مساحت کانون‌های بحرانی در این مدت ۵۵ درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: شهرستان طبس با ۵۹۷هزار و ۴۳۵ هکتار بزرگ‌ترین کانون بحرانی را دارد همچنین شهرستان‌ بشرویه با ۳۰۱هزار و ۸۱۳ هکتار دومین شهرستان دارای فرسایش بادی است.
وی با اشاره به خسارت ریزگردها و فرسایش بادی به زیرساخت‌های خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار، میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی استان سالانه برابر با ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. وی فعالیت‌های انسانی را متهم ردیف اول بیابان‌زایی در خراسان جنوبی دانست که در کنار شرایط سخت محیطی همچون خشکسالی و کاهش بارندگی ناشی از تغییر اقلیم، پدیده بیابان‌زایی را شدت بخشیده است.
وی با بیان اینکه فرسایش بادی در خراسان جنوبی از حالت عادی خارج شده است گفت: براساس مطالعات انجام شده، میزان فرسایش خاک در عرصه‌های بیابانی استان به ۲۱ تن در هکتار رسیده و این در حالی است که میانگین کشوری فرسایش در کشور ۱۴ تن در هکتار گزارش شده و خراسان جنوبی بالاتر از این نُرم است.
وی تشریح کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود، در گذشته استان از وضعیت بهتری برخوردار بوده؛ چرا که در بازه زمانی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ میلادی، ۳۳ درصد از مساحت استان در گستره اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده است.
با گذشت ۴۸ سال از این مدت اقلیم استان به سمت فراخشک تغییر یافته و از سال ۲۰۱۲ به شرایطی نزدیک شده‌ایم که  5/91درصد استان در اقلیم فراخشک قرار گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه