قدرت خلق پول بانک آینده در خدمت ساخت هتل لوکس

قدرت خلق پول بانک آینده در خدمت ساخت هتل لوکس


تخلف‌های بانک آینده در شبکه بانکی کشور، بسیار متنوع و متعدد است. پرداخت تسهیلات کلان بیش از ۶ برابر سقف قانونی، پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط بیش از ۱۰۰ برابر سقف قانونی، سهام‌داری یک فرد در بانک بیش از هفت برابر سقف قانونی و تخلف ۴۰برابری در اعطای تسهیلات برای ساخت ایرانمال ازجمله تخلفات این بانک است. 
به گزارش مسیر اقتصاد، زیان انباشته بانک آینده نیز به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. شهرت اصلی بانک آینده استفاده از قدرت خلق پول برای ساخت ایرانمال با هزینه‌ای افزون بر ده‌ها هزار میلیارد تومان است. اما گزارش جدید این بانک در سامانه کدال نشان می‌دهد مال‌سازی و حضور فعال این بانک در بازار املاک کشور، تنها محدود به ایرانمال نمی‌شود و این بانک هتلی در شهر مشهد با نام روتانا نیز در دست ساخت دارد که براساس برآوردهای موجود در گزارش بانک، بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰۰ میلیون دلار، ارزش‌گذاری شده است.
براساس گزارش بانک آینده از کیفیت ساخت هتل لوکس روتانا، تقریباً تمامی مصالح و وسایل استفاده شده در آن، وارداتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موکت فرانسوی، در‌های ایتالیایی و سنگ و سرامیک ترکیه‌ای اشاره کرد. به این ترتیب بانک آینده از قدرت خلق پول خود که باید در راستای منفعت عموم کشور استفاده شود، برای واردات گسترده اقلام مورد استفاده در یک هتل لوکس بهره برده است که عموم مردم سهم بسیار ناچیزی در استفاده از آن دارند. این واردات گسترده نه تنها فشار بر تقاضای ارز را افزایش می‌دهد و بر بی‌ثباتی بازار ارز کشور می‌افزاید، بلکه بخش تولید را نیز از حجم عظیمی از منابع بانک‌ها محروم می‌کند. عجیب آنکه عمده محصولات وارداتی مورد استفاده در ساخت هتل لوکس روتانا در حال حاضر در فهرست اقلام ممنوعه وارداتی قرار دارند و به نظر می‌رسد از روش‌های غیررسمی و قاچاق به کشور وارد شده باشند. 
فارغ از ارزش‌گذاری هتل روتانا و همچنین ایرانمال، مسئله مهم اینجاست که بانک آینده به جای عمل به وظایف بانکی که در واقع تجهیز منابع مردم و اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی کشور است، بخش عمده منابع خود را صرف ساخت مال و هتل می‌کند که تنها بخش کمی از مردم امکان استفاده از آن را دارند. این مدل فعالیت نه تنها بانک آینده را به یکی از بزرگ‌ترین ذی نفعان افزایش قیمت ملک تبدیل کرده، بلکه بخش تولید را نیز از بخش مهمی از ظرفیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها محروم کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه