۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند

۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند

حدود سه روز پیش طرح اصلاحیه ماده۵ بیمه کارگران ساختمانی به تصویب مجلس رسید و حالا باید دید پس از تأیید شورای نگهبان چه مدت زمان می‌برد که کارگران بیمه شوند.


به گفته فعالان حوزه کارگری این طرح پس از سه سال کش‌وقوس به تصویب رسید و در صورت تأیید شورای نگهبان گامی مثبت در حوزه رفع مشکل بیمه کارگران ساختمانی برداشته می‌شود. اما به گفته‌ اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی آنچه در مجلس به تصویب رسیده با طرح اولیه‌ای که به مجلس رفت تفاوت دارد به طوری که در طرحی که به تصویب مجلس رسیده ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه از یک تا ۱۰ درصد حداقل حقوق قانون کار برای هر مترمربع پروانه صادر شده، به یک تا 4درصد حداقل حقوق قانون کار تغییر یافته است که این امر پایداری منابع تأمین اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند.
شوکت در گفت‌وگو با قدس گفت: به طور کلی حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی فعال در کشور داریم که از این تعداد حدود ۶۵۰ هزار نفر بیمه شده‌اند. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند که برخی از این افراد ۶ تا هفت سال است در انتظارند، خاطرنشان کرد: چنانچه تأمین اجتماعی از این حالت تدافعی و پیله‌ای که دور خود تنیده و از فاصله زیادی که با شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری دارد، خارج شود خواهیم توانست این مصوبه مجلس را اجرایی کنیم. شوکت به وجود مافیای ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: متأسفانه این مافیا به دلیل قدرت و ثروتی که دارند موجب شدند تصویب این مصوبه حدود سه سال زمان ببرد به طوری که بار سومی بود که این قانون در شرف برگشت به صحن علنی مجلس بود، اما خوشبختانه به تصویب رسید.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه