نابودی ۸۰ هزار هکتاری جنگل‌های خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد

نابودی ۸۰ هزار هکتاری جنگل‌های خراسان جنوبی


​​​​​​​خشکسالی‌های اخیر به ۸۰هزار هکتار از جنگل‌های خراسان جنوبی آسیب جدی زده و خسارت ۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی به جا گذاشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: پدیده خشکسالی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جنگل‌های طبیعی استان وارد کرده که می‌توان به کاهش شدید ظرفیت و تولید جنگل‌های طبیعی اشاره کرد. همچنین از بین رفتن قسمت‌های مهمی از سطح جنگل‌ها ازجمله آثار کوتاه‌مدت خشکسالی در بخش جنگل است و برخی از آثار آن نظیر به هم خوردن ترکیب گیاهی گیاهان، تخریب زیست محیطی، فقر و گرسنگی و بیکاری از آثار بلندمدت خشکسالی است که پس از چندین و چند سال مشاهده می‌شود.
نصرآبادی افزود: خشکسالی همچنین بر کاهش مقاومت درختان جنگلی درمقابل حمله آفات و امراض و متقابلاً افزایش کمی و کیفی آفات و امراض تأثیر دارد.
وی گفت: گونه بومی بادامشک (Amygdalus scoparia) که دارای ارزش ژنتیکی و اقتصادی بالایی برای منطقه است در آمار، بیشترین آسیب از پدیده خشکسالی را دارد و گونه بنه در رتبه بعدی قرار دارد؛ در سایر گونه‌ها پدیده خشکیدگی زیاد مشهود نیست.
وی گفت: همچنین براساس بازدید‌های به‌عمل آمده دست‌کم ۳۰درصد گونه‌های جنگلی استان در این رویشگاه‌ها دچار سرخشکیدگی شده‌اند که هزارو۸۰۰میلیارد تومان خسارت به جنگل‌های استان وارد کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه