آرامش‌بخش بودن قرآن شعار نیست

دبیر «جشنواره قرآنی صد» از مشارکت اقشار مختلف در این جشنواره می‌گوید

آرامش‌بخش بودن قرآن شعار نیست

جشنواره‌های مختلفی با محوریت حفظ و تلاوت قرآن کریم در رسانه ملی تهیه و پخش شده که با استقبال مردم نیز روبه‌رو شده اما بسیاری از این مسابقات و جشنواره‌ها با محدودیت‌های سنی و شرایط ویژه‌ای برگزار شده است. این بار رادیو قرآن دست به ابتکار جدیدی زده و در قالب برگزاری جشنواره قرآنی صد از علاقه‌مندان می‌خواهد بدون محدودیت سنی در 100 ثانیه به تلاوت قرآن کریم بپردازند، این در حالی است که فصل دوم این جشنواره با محوریت تلاوت آیاتی از جزء دوم قرآن کریم و اضافه شدن آیتم مدارس آغاز شده است.


​​​​​​​دبیر این جشنواره غلامرضا احمدی است که تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های مذهبی شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و تهیه‌کننده نزدیک به هزار عنوان برنامه (شامل برنامه‌های افطار – محرم و...) از سال 1376 تاکنون بوده؛ او با این تجربه می‌گوید: با اینکه گوینده رادیو در بسیاری از برنامه‌های رادیو قرآن بوده‌ام اما اجرای جشنواره قرآنی صد به من و سایر عوامل این رویداد قرآنی حال خوشی می‌دهد و این موضوع به این خاطر است که آرامش‌بخش بودن قرآن کریم شعار نیست. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

جشنواره قرآنی صد در فصل نخست برگزاری خود با چه اهدافی اجرایی شد و پس از پایان فصل نخست تا چه اندازه به اهداف خود رسید؟
این جشنواره با محوریت نهضت ملی ساده و آسان‌خوانی قرآن کریم برگزار شد. در ابتدا با تماس تلفنی مخاطبان به رادیو قرآن متوجه شدیم بسیاری از مردم یا فقط جزء اول قرآن کریم را تلاوت می‌کنند یا دو سه صفحه اول این کتاب آسمانی را، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که قرائت قرآن در جامعه کم انجام می‌شود، این موضوع سبب شد با مدیر رادیو قرآن، قائم مقام، برنامه‌سازان و... به این نتیجه برسیم که در فصل نخست این جشنواره از شنوندگان بخواهیم در 100 ثانیه بخشی از جزء اول را بخوانند. بسیاری از آن‌ها ممکن بود قرآن را با صوت نخوانند اما درست و بدون اشکال قرائت می‌کردند و به نظرم تا 50درصد به اهداف فصل اول که آسان‌خوانی قرآن کریم در کنار درست‌خوانی این کتاب آسمانی بود رسیدیم.

این جشنواره در فصل دوم خود بخش جدید مدارس را دارد؛ چه شد که این بخش هم به جشنواره اضافه شد؟
تیمی از رادیو قرآن به تعدادی از مدارس مختلف کشور رفت و پس از اینکه از دانش‌آموزان خواسته شد قرآن را قرائت کنند همکاران ما در رادیو قرآن متوجه شدند نوجوانان با وجود اینکه می‌توانند قرآن را درست و بدون اشکال بخوانند اما چون نمی‌توانستند با رسم‌الخط عثمان طاها ارتباط برقرار کنند آیات را به‌درستی نمی‌خواندند، این بود که متوجه شدیم مخاطب این جشنواره و جامعه هدف آن، نوجوانان و دانش‌آموزان هستند، بنابراین بخش مدارس را در فصل دوم با محوریت قرائت جزء دوم قرآن کریم اضافه کردیم.

شرکت در این جشنواره به چه صورتی است؟
علاقه‌مندان پس از ورود به سایت رادیو قرآن به آدرس www.radioquran.ir می‌توانند در بخش جشنواره صد پس از تكمیل اطلاعات شخصی نام، نام‌خانوادگی، سن، محل سكونت و … فایل صوتی خود را بارگذاری و یا فایل صوتی تلاوت خود را در پیام‌رسان‌ها به شماره۰۹۱۰۸۹۹۴۱۰۰ارسال کنند.

آیا این جشنواره سراسری است یا فقط برای مردم تهران اجرا شده است؟
این جشنواره برای تمام علاقه‌مندان در استان‌های کشور برگزار می‌شود، مخاطبان ما چند دسته هستند؛ یا از طریق تلفن در جشنواره شرکت می‌کنند یا تیم جشنواره به استانی می‌رود و گزارش تهیه می‌کند و یا از طریق مراکز استان‌ها برای تهیه گزارش به منطقه مورد نظر می‌روند.
با توجه به اینکه این جشنواره علاوه بر بخش مدارس، قسمت‌های دیگری از جمله گزارش، روایت و... دارد در همه این بخش‌ها تلاش شده تهران‌محور نباشد و استان‌ها نیز در این جشنواره بیشتر دیده شوند، خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته و هموطنان ما در بیشتر نقاط کشور توسط شیوه‌های مختلف اشاره شده در این جشنواره شرکت می‌کنند.

از خاطرات جالبی که در برگزاری این جشنواره داشتید بگویید.
یادم است مدتی پیش، یکی از شنوندگان که اتفاقاً چوپان بود و گوسفندانش را به بیابان برده بود برای شرکت در جشنواره تماس گرفت و برایمان جالب بود که صدای گوسفندانش هم شنیده می‌شد، شاید باورتان نشود اما با تلاوت عربی و بسیار دقیق و زیبا آیات قرآن را قرائت کرد که خاطره‌ای شیرین و ماندنی برایمان شد.

به نظر می‌رسد مخاطبان این جشنواره از اقشار مختلف هستند، آیا بررسی یا نظرسنجی خاصی برای رسیدن به آماری از شنوندگان این جشنواره از نظر سنی یا شغلی و ... انجام شده است؟
بله، البته تماس‌های تلفنی و پیامک‌ها به ما می‌گوید از خردسال چهار ساله تا پیرمرد 107 ساله از نقاط مختلف کشور شرکت‌کننده داشته‌ایم، البته ممکن است پیامک اعلام اسم و سن خردسالان توسط والدین آن‌ها انجام شود ولی کودکان نیز در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
علاوه بر این، سراغ صنوف مختلف در گزارش‌ها رفته‌ایم؛ از قصاب و خیاط گرفته تا صنوف دیگری مانند کارگر رستوران، مهندس برق. گزارشگر از این صنوف خواسته آیات قرآن را قرائت کرده و در جشنواره شرکت کنند، همچنین، دانشجویان اهل کشورهایی از جمله فنلاند، فیلیپین، استرالیا و مکزیک نیز در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
کار دیگری که انجام داده‌ایم در نظر گرفتن بخشی به نام مدیران است که از مدیران صدا و سیما آغاز کرده و از آن‌ها خواسته‌ایم با قرائت قرآن کریم در این جشنواره شرکت کنند.
ویژگی خوب این جشنواره این است که محدودیت سنی و شرایط ویژه‌ای که در جشنواره‌های قرآنی دیگر درنظر گرفته می‌شود را ندارد و شنوندگان با هر شرایط و شغلی می‌توانند در آن شرکت کنند.

از حس و حالی که اجرای این جشنواره برایتان دارد بگویید.
با اینکه گوینده رادیو در بسیاری از برنامه‌های رادیو قرآن بوده‌ام اما اجرای جشنواره قرآنی صد به من و سایر عوامل این رویداد قرآنی حال خوشی می‌دهد و این موضوع به این خاطر است که آرامش‌بخش بودن قرآن کریم شعار نیست.
آیه‌ای در قرآن کریم که می‌فرماید، الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‌‌یابد، مصداق عینی ایجاد آرامش انسان با قرائت قرآن کریم است.

خبرنگار: مهدیــه قمـری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه