طرح «خانواده قرآنی» در غزه الگویی برای ارتقای روحیه معنوی

طرح «خانواده قرآنی» در غزه الگویی برای ارتقای روحیه معنوی

فلسطینی‌های اهل قدس به صورت خانوادگی در مسابقه حفظ قرآن کریم با عنوان«خانواده قرآنی» با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و درنهایت به نخستین خانواده‌ای که بیشترین تعداد فرزندانشان در مسابقه نام‌نویسی کرده‌اند، مدال افتخاری اعطا می‌شود.


به گزارش خبرگزاری شبستان، در اقدامی معنوی، فلسطینی‌های اهل قدس به صورت خانوادگی در مسابقات حفظ قرآن کریم در مسجدالاقصی شرکت می‌کنند.
ام ابراهیم شویکی به همراه هفت فرزندش به مصلای مروانی در مسجدالاقصی آمدند تا در مسابقه «خانواده قرآنی» شرکت کنند. مردم قدس اشغالی برای کسب لقب خانواده قرآنی با هم رقابت می‌کنند و افراد خانواده سوره‌هایی از قرآن کریم را حفظ کرده و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
ام ابراهیم شویکی گفت: فرزندانم در روز قیامت به دنبال کسی می‌گردند که قرآن را به آنان آموخته و امیدوارم آن یک نفر من باشم، زیرا همه مردم در آن روز از یکدیگر فرار می‌کنند، به جز اهل قرآن.
 وی عنوان کرد: من 6 دختر و یک پسر دارم و همه در رشته حفظ با هم رقابت می‌کنیم. این مسابقه به دلیل خانوادگی بودن، ما را تشویق کرد. وی مشتاقانه منتظر بود نام فرزندانش در مسابقه حفظ قرآن برده شود.
مسابقات «خانواده قرآنی» از ابتدای شهریور ماه گذشته با نظارت و سازماندهی مرکز حفظ و آموزش قرآن کریم زید بن ثابت و حمایت شبکه رسانه‌ای «القدس البوصله» راه‌اندازی شد و به دنبال برانگیختن روحیه رقابت بین خانواده‌هاست و در پایان به نخستین خانواده بیت‌المقدسی که بیشترین تعداد فرزندانشان در مسابقه نام‌نویسی کرده‌اند، مدال افتخاری اعطا می‌شود. به گفته متولیان این رویداد، این مسابقه شامل چهار مرحله است: مرحله اول از 5 تا 7 سال حفظ سوره ملک، مرحله دوم از 8 تا 11 سال حفظ سوره واقعه، سوم از 12 تا 14 سال حفظ سوره اسرا و چهارم از سن 15 سال به بالا حفظ سوره انعام. برای 15 نفر اول هر مرحله جوایزی از 100 تا 150 دلار و همچنین جوایزی دیگر برای بقیه شرکت‌کنندگان برتر در نظر گرفته شده است.

رقابت 600 نفر در مسابقه
معلم نادیه دویات، یکی از ناظران این مسابقات گفت: تلاوت در طول روزهای شنبه و یکشنبه ادامه می‌یابد و طی آن 600 شرکت‌کننده اهل بیت‌المقدس که بیشتر آن‌ها کودک هستند، در مقابل کمیته‌های داوری متشکل از 14 نفر حاضر می‌شوند. معلمان زن و مرد عملکرد شرکت‌کنندگان را با توجه به تسلط بر حفظ و لحن می‌سنجند.
اگرچه بیشتر شرکت ‌کنندگان را کودکان تشکیل می‌دهند، اما این امر مانع مشارکت خانواده‌ها و بستگان آن‌ها و افراد مسن نشده است. حیات غزاوی(72 ساله) از محله الثوری در شهر سلوان در جنوب مسجدالاقصی با همسایه خود عطاف سیاج(67 ساله) در تلاوت صمیمانه سوره انعام شرکت کرده‌اند. ام اسامه غزاوی، از اهالی بیت‌المقدس خانواده‌هایی را می‌بیند که همه فرزندان خود را آورده‌اند، مانند خانواده اکرم غیث و چهار فرزندش و خانواده محمود الرجبی و پنج فرزندش. وی دراین باره می‌گوید: من با حضور بچه‌های خردسال اشکم سرازیر می‌شود و لذت می‌برم.  شیخ عبدالرحمن بکیرات، مدیر مرکز آموزش و حفظ قرآن زید بن ثابت گفت: مسابقات خانواده قرآنی اولین مسابقه در نوع خود در بیت‌المقدس است.
وی افزود: بیت‌المقدس از سال 2004 شاهد چنین مسابقاتی نبوده؛ مسابقات زیادی برگزار شده اما تعداد شرکت‌کنندگان از 200 نفر فراتر نرفت، اما امروز عطش حفظ قرآن احساس می‌شود. بکیرات از سال 1992 به تدریس قرآن کریم در بیت‌المقدس و مسجدالاقصی پرداخته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه