بازی «احضار» علیه ایران

گفت‌وگو با کارشناسان درباره فشار ترکیبی غرب و دست پر جمهوری اسلامی در مکانیزم‌های مقابله

بازی «احضار» علیه ایران

دولت‌های آلمان و انگلستان بدون توجه به فهم دقیق از نظام جمهوری اسلامی، نسبت به اقدامات مداخله‌جویانه و تلاش این‌دولت‌ها برای حمایت از پروژه ناکام سوریه سازی ایران، در روزهای گذشته با به راه انداختن «بازی احضار» سفیران کشورمان را فراخوانده‌اند و طبق معمول با طرح ادعای دروغین، به دنبال جوسازی تهدید‌آمیز علیه ملت ایران هستند.


​​​​​​​در همین راستا وزارت خارجه آلمان دلیل چنین حرکت مشکوکی را اقدام متقابل علیه ایران عنوان کرده است و دولت انگلیس دلیل ادعای دروغین خود برای فراخواندن سفیر کشورمان را وجود تهدید برای خبرنگارانی که در انگلیس فعالیت دارند، عنوان کرده است. این در حالی است که روز گذشته مسیح علی‌نژاد، خبرنگار حامی تروریسم با دعوت رسمی رئیس دولت فرانسه میهمان کاخ الیزه بود و محتوای این دیدار مربوط به تلاش‌ مشترک‌ برای حمایت از گروه‌های تجزیه طلب گزارش شده است. در همین رابطه «کارولین فورست» فیلمساز شناخته شده فرانسوی، با انتشار یک پیام در توییتر نوشت این نشست در رابطه با تلاش برای حمایت از تجزیه‌طلبان مناطق کردنشین برگزار شده است. علی‌نژاد نیز این توییت را در صفحه توییتر خود بازنشر داد که به منزله تأیید محورهای این نشست ضدایرانی است. همزمان با این رویداد روزنامه تایمز رژیم‌اسرائیل در مقاله‌ای تهدیدآمیز نسبت به ملت ایران نوشت جنگنده‌های اف-35 اسرائیلی با هدف نمایش قدرت به ایران، بمب‌افکن‌های آمریکایی را هنگام پرواز در آسمان سرزمین‌های اشغالی اسکورت کرده‌اند. محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز با انتشار پیامی در پاسخ به این مطلب تأکید کرد اگر حمله‌ای علیه ایران انجام شود، هزاران پهپاد و موشک ایرانی زیرساخت‌های کلیدی رژیم‌هایی را که میزبان نیروهای متعلق به رژیم آمریکا هستند یا به نیروهای متخاصم اجازه می‌دهند از حریم هوایی آن‌ها استفاده کنند، در هم خواهد شکست. مرندی، خاطر‌نشان کرد: ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای گرم 
نگه داشتن (خود) جنگل‌ها را خواهند سوزاند.در همین رابطه کارشناسان خبره با قدس به گفت‌وگو نشسته‌اند. 

غرب، ناقض حقوق بین‌الملل 
عباس مقتدایی خوراسگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار ما دلیل اقدامات خصمانه کشورهای اروپایی را دنباله‌روی این دولت‌ها از سیاست‌ آمریکا دانست و با بیان اینکه هدف آن‌ها تلاش برای شعله‌ورتر کردن آتش اغتشاشات در کشورمان  است، گفت: غربی‌ها برخلاف ژست‌هایی که می‌گیرند، در عمل به قواعد بین‌الملل پایبند نیستند.
مقتدایی با اشاره به اینکه یکی از قواعد آمره بین‌المللی که از سوی سازمان ملل و حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده، اصل دخالت نکردن در امور داخلی سایر کشورهاست، نقش‌آفرینی سفارتخانه‌های انگلیس آلمان و فرانسه را در آشوب‌های اخیر مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: این سفارتخانه‌ها بدون در نظر گرفتن قواعد بین المللی در روند شکل‌گیری طراحی  اغتشاشات نقش داشته‌اند و حتی زمینه‌های ایجاد آشوب‌ را تقویت کرده‌اند.وی با اشاره به اینکه طرف غربی با نقض کنوانسیون‌های 1961 و 1963 وین در خصوص سفارتخانه‌ها و سایر نمایندگی‌ها، این کنواسیون  را نقض کرده، تأکید کرد: تعرض به  سفارتخانه‌های ایران برخلاف قواعد بین‌المللی است و ایجاد زمینه ناامنی برای اماکن دیپلماتیک ما در اروپا از جمله اقدامات نابجای این دولت در همراهی با فتنه اخیر و امنیت ملی کشورمان است. 

دیپلماسی در بند جنگ ترکیبی 
 سید مصطفی خوش ‌چشم، کارشناس مسائل بین‎الملل و سیاست خارجه نیز مسیر راهبردی آمریکا را مشتمل بر فشار ترکیبی در میدان جنگ ادراکی برای تغییر نگرش‌ها در داخل کشور و تغییر رویکرد‌ها در خارج ایران دانست و عواملی همچون تبدیل اعتراض به اغتشاش، جنگ‌سایبری، اخلال در نظام بانکی، تحریم، جنگ‌ارزی، ترور و ‌خرابکاری و فشاردیپلماتیک را از محورهای اصلی عملیات گسترده غرب علیه مردم ایران عنوان کرد. این کارشناس مسائل سیاسی، فشار دیپلماتیک روزهای اخیر را ناشی از تاکتیک غرب برای اثرگذاری بر اراده ملت و عقب نشاندن طرف ایرانی از اهدافش در برجام تا جلسات شورای حکام از شهریور تا آذرماه دانست و تصریح کرد: در صورت عقب‌ننشستن ملت ایران از حقوقشان آن‌ها به جنگ ترکیبی در همه حوزه‌ها ادامه خواهند داد تا اقتصاد و پیشرفت تکنولوژیک ایران را متأثر کنند. آن‌ها به دنبال آن هستند که در بازی چالش کاخ سفید با روسیه و چین از رشد همه‌جانبه منطقه‌ای ایران جلوگیری کنند.

دست پر ایران در مکانیسم‌های مقابله 
 دکتر محمدرضا محمدی، معاون مرکز آینده پژوهی جهان اسلام نیز با اشاره به ریشه تحریم‌ها در نهادگرایی لیبرالی، آن را اصلی‌ترین ابزار غرب برای مقابله با ملت ایران عنوان کرد و افزود: باید تمرکز دستگاه سیاست خارجی کشورمان بر شکستن نهاد تحریم‌ باشد. وی با اشاره به تلاش‌های داخلی برای بی اثرسازی تحریم‌های نهادگرایانه، اقدامات درون‌زا برای تقویت همه‌جانبه در داخل کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در صورت استمرار اقدامات احتمالی غرب در آینده ممکن است مردم ایران در یک نگاه کلی به راهبرد گریز هسته‌ای و تولید فراورده‌های نظامی روی بیاورند. وی با بیان اینکه این دیدگاه با چالش منع شرعی از سوی رهبر معظم انقلاب و احتمال بی‌اثر شدن این ابزار بهره‌مندی نظامی ایران از صنعت هسته‌ای در نگاه طرف غربی روبه‌رو است به اقتدار و توانمندی نیروهای مسلح کشورمان در دستیابی به موشک هایپر سونیک و ظرفیت‌های اثرگذاری منطقه‌ای از یمن تا لبنان و سوریه و دیگر نقاط جهان اشاره کرد و توانمندی تهران در بهره‎گیری صحیح از تحولات منطقه و تسلط نهادهای تصمیم‌گیر ایرانی بر نوع بازی رایج جهان را بخشی از ابزارهایی دانست که شرایط را برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگو‌ها تقویت‌ می‌کند. محمدی اهرم‌های مستقیم و غیر مستقیم طرف ایرانی برای تحت فشار قرار دادن غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه از راه‌های مختلف را از جمله ابزارهایی دانست که هرلحظه امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد.  وی امکان خروج از معاهدات بین‌المللی از جمله NPT و کاهش سطح همکاری نظارتی با آژانس را نیز بخشی از مکانیسم‌های در اختیار ایران دانست و تأکید کرد در صورت تداوم خصومت‌گری غربی‌ها ما می‌توانیم با افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم، اقدام متقابل را در دستور کار داشته باشیم. محمدی در پایان تأکید کرد در جریان مذاکرات، ایران نباید اجازه بدهد پای مسائل غیر مرتبط به گفت‌و‌گو‌ها بازشود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه