اروپا در عصر یخبندان

واکاوی معضل بحران انرژی در قاره سبز

اروپا در عصر یخبندان

فروشگاه‌های آلمان با فروش هیزم به استقبال زمستان می‌روند

بحران انرژی قاره سبز را وارد مرحله جدیدی کرده؛ مرحله‌ای که مردم آن مجبورند به‌دلیل کمبود انرژی به روشی ماقبل تاریخ و جمع‌آوری هیزم روی بیاورند.


​​​​​​​هرچند آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا محسوب می‌شود اما در بحبوحه توقف عرضه گاز طبیعی روسیه، با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.در پی وقوع جنگ اوکراین و تصویب چندین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل انرژی و در نتیجه آن، کاهش عرضه گاز روسیه، قیمت انرژی به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. حال مردم قاره سبز به دنبال سوخت‌های ارزان‌تر از جمله هیزم رفته‌اند و این محصول در فروشگاه‌های اصلی این کشور به فروش می‌رسد. این امر نیز سبب افزایش قیمت هیزم شد به طوری‌که به اذعان دستاتیس، اداره آمار فدرال آلمان، قیمت هیزم و چوب در آلمان در ماه اوت نسبت به ماه مشابه سال گذشته 85.7درصد افزایش یافته است. 

تحمیل هزینه سنگین به دولت آلمان
رویترز نیز اذعان کرد: بحران انرژی در آلمان سبب شده دولت در بودجه جدید خود بدهی دو برابری را بپذیرد و این مسئله، کشور را با میلیاردها یورو  پرداخت‌های برنامه‌ریزی نشده مواجه خواهد کرد. دولت آلمان در فصل تابستان بدهی 17.2میلیارد یورویی را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود؛ در حالی که اکنون این رقم به 45.61میلیارد یورو افزایش یافته است.
یک عضو انجمن جنگلبانی آلمان در اظهاراتی دلیل آن را رشد ناگهانی قیمت‌ها عنوان و تأکید کرد: با افزایش بهای چوب، دزدان آن نیز بیشتر می‌شوند. سیاستمداران اروپایی بارها گاز‌پروم را به استفاده از جریان انرژی به عنوان اسلحه و بهره‌برداری از نیازها به عنوان بهانه‌ای برای اعمال فشار بر کشورها به خواست ولادیمیر پوتین متهم کرده‌اند. همچنین گازپروم اعلام کرده پس از تعمیرات، انتقال گاز با ۳۳میلیون مترمکعب در روز از سر گرفته می‌شود که با توجه به ظرفیت ۱۶۷میلیون مترمکعبی نورداستریم یک، نشان‌دهنده این است که این لوله تنها با ۲۰درصد ظرفیت به فعالیت ادامه خواهد داد. اسپوتنیک گزارش داد کمیسیون اروپا اعلام کرده منطقه یورو با زمستانی تیره و تار مواجه است .خبرگزاری بلومبرگ هم تأکید کرد: کشورهای اتحادیه اروپا با اقتصادی روبه‌رو هستند که زیر بار تورم سنگینی که در اکتبر گذشته با 10.7درصد به بالاترین حد خود در عصر یورو رسید، فروپاشیده است. در این میان، رشد اقتصادی در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه، در سال ۲۰۲۳ بیش از هر عضو دیگری از منطقه یورو کاهش خواهد یافت و به طور کلی در اتحادیه اروپا تنها کشور دیگری که با مشکلات شدیدتری روبه‌رو خواهد شد، سوئد است.

اروپا درگیر عارضه خودتحریمی 
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه در واکنش به تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا علیه برخی اشخاص و نهادهای کشورمان، در کنایه به وضعیت بازار انرژی در قاره سبز به رهبران اروپایی توصیه کرد با اموال توقیف شده او «زغال سنگ» بخرند. وی افزود: در حقیقت این اروپایی‌ها هستند که با در پیش گرفتن مسیر به بن‌بست خورده اربابشان آمریکا، دچار عارضه «خودتحریمی از حقیقت» شده‌اند. ما در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: کوری عصاکشِ کورِ دگر شده است. وی در صفحه شخصی خود نوشت به اروپایی‌ها «وکالت» می‌دهد همه اموال و دارایی‌های سرلشکر محمد حسین باقری در بانک‌های سراسر جهان را شناسایی و مصادره و صرف خرید زغال سنگ برای شهروندان اروپایی کنند. زمستان سختی در پیش است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه