18 اثر تاریخی مشهد در وضعیت اضطراری مرمت

18 اثر تاریخی مشهد در وضعیت اضطراری مرمت

رئیس اداره‌ میراث فرهنگی مشهد گفت: حدود ۱۸ اثر تاریخی مشهد در وضعیت اضطراری مرمت قرار دارند.


حسین امیرکلالی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه تخصصی حفظ و احیای آثار تاریخی گفت: مدیران قبلی به دلیل پیچیدگی مسائل میراث فرهنگی و هزینه‌کرد اعتباری اندک در این حوزه جوابگوی نیاز‌های مرمتی آثار تاریخی نبودند، از همین رو یک کارگروه تخصصی حوزه میراث فرهنگی شهرستان مشهد ایجاد کردیم تا آثار تاریخی را ظرفیت‌سازی کرده و با تعریف پروژه و مشارکت سایر دستگاه‌ها در راستای مرمت آثار تاریخی گام برداریم.
امیرکلالی بیان کرد: در وهله نخست باید یک ظرفیت‌شناسی نسبت به آثار تاریخی مشهد داشته باشیم. ۲۴۷ اثر در حوزه شهرستان مشهد ثبت شده که حدود ۱۱۴ اثر پیرامون حرم رضوی قرار دارد و حدود ۶۰ اثر آن خانه قدیمی است. برخی از این آثار مانند خانه ملک، خانه داروغه، خانه توکلی و سرای عزیزالله‌اف در حال مرمت هستند که از گذشته با مشارکت شهرداری و اداره ‌کل میراث فرهنگی باز زنده‌سازی شده‌اند.
امیرکلالی اظهار کرد: در همین راستا سعی کرده‌ایم اعتباراتی در این خصوص از وزارتخانه و استان دریافت کنیم. در حال حاضر «باز حوض سفلی» یک اثر مربوط به دوره ساسانی است که با جذب یک اعتبار مختصر در حال مرمت قرار دارد. همچنین ۱۷ اثر دیگر در این کارگروه مطرح خواهند شد تا بدانیم در چه وضعیتی می‌توان برای آن‌ها اعتبار عمرانی دریافت کرد تا شاهد ریزش و نابودی آن‌ها نباشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه