مسجد ۴۰۰ ساله «گیانواپی» در محاصره هندوها

مسجد ۴۰۰ ساله «گیانواپی» در محاصره هندوها


​​​​​​​مسجد «گیانواپی» هند، یکی از 3هزار مسجد در این کشور است که هندوها مدعی هستند بر ویرانه‌های معبد ساخته و به‌تازگی نیز مورد اختلاف میان هندوها و مسلمانان شده است.
به گزارش شبستان، مسجد «گیانواپی» واقع در شهر بنارس یا واراناسی، دومین مسجد در شمال هند پس از مسجد بابری است که مورد اختلاف میان هندوها و مسلمانان است.
این مسجد یک بار در سال 1992 به دست شماری از هندوها تخریب شد و هم اکنون پس از گذشت سال‌ها همچنان محل اختلاف بوده و پرونده آن در سه دادگاه هند مورد بررسی قرار گرفته است. 
این مسجد در شهر مقدس هندوها و در حوزه انتخابی «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور واقع شده و همین امر مسئله را پیچیده‌تر کرده است.
بر اساس گزارش‌های متناقض، یک ستون سنگی که نماد «شیوا» الهه هندوهاست، در این مسجد واقع شده است. این در حالی است که مسئولان مسجد این ادعا را رد کرده و معتقدند این اثر در واقع یک چشمه است.  در همین راستا، پنج نفر از زنان هندو از دادگاه محلی درخواست کردند زیرزمین این مسجد برای برگزاری آیین مذهبی‌شان باز شود. این درحالی است که 6 ماه پیش نیز این مسئله در هند مطرح شده بود و بار دیگر این پرونده باز شده است. در جلسه‌ای که به‌تازگی برگزار شد، دادگاه، مسئولان مسجد را به دلیل اینکه در مدت قانونی به این اعتراض پاسخ ندادند، به صورت نمادین جریمه کرد. 
باید گفت مسجد گیانواپی یکی از 3هزار مسجد در هند است که هندوها مدعی هستند بر ویرانه‌های معبد بنا شده و تخریب آن در ده‌ها دادگاه مورد بررسی قرار گرفته؛ مسجد «عیدگاه» نیز از جمله این مسجدهاست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه