نرخ باروری کمتر از معدل کشوری

نرخ باروری کمتر از معدل کشوری

عضو هیئت علمی دانشگاه، فعال و تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت: نرخ باروری در خراسان رضوی یک است که اگر این وضع بحرانی ادامه پیدا کند، تا چندسال دیگر نسل این افراد منقرض می‌شود.


امیرحسین بانکی‌پورفرد با اشاره به اینکه مشهد نیز در زمینه رشد جمعیت وضعیت خوبی ندارد، افزود: سال گذشته که قانون جمعیت تصویب شد، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای ذکر کردند برای افزایش جمعیت باید فرهنگ‌سازی شود. بهترین راه برای این فرهنگ‌سازی رفتار چهره‌به‌چهره است؛ بنابراین باید کنشگران فعالی تربیت کنیم و آن‌ها را با بحران سالمندی و افزایش جمعیت آشنا کنیم و آن‌ها نیز اطلاعات خود را در این زمینه به مردم منتقل کنند.
وی اظهار کرد: آستان قدس در راستای تربیت کنشگران با مجموعه قرب بقیةالله همکاری می‌کند. ما باید به‌عنوان الگوی موفق این مسیر را به کل کشور تعمیم دهیم. ٣٠ سال دیگر وارد سیاه‌چاله پیری جمعیت و ابربحران بزرگ تاریخ ایران‌زمین خواهیم شد، هرم سنی جمعیت که مانند کوه است، به ستون تبدیل می‌شود و آدم‌های پیر از جمعیت پایه بیشتر می‌شوند و حالت ناپایداری در هرم سنی جمعیت ایجاد می‌شود. باید جلو پیری جمعیت گرفته شود و برای این کار پنج تا 6 سال بیشتر فرصت نداریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه