نوسازی بافت «شهدا» و «عامل» تا سه سال آینده

مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری با اشاره به قطع همکاری با شرکت‌های غیر بومی در دفاتر تسهیل‌گری:

نوسازی بافت «شهدا» و «عامل» تا سه سال آینده

مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد گفت: رویکرد این دوره مدیریت شهری، توجه ویژه به حاشیه شهر است و یکی از طرح‌های بزرگ در این حوزه اجرای پروژه‌های زودبازده است‌.


​​​​​​​علی رضازاده همدانی در نخستین نشست خبری از سلسله نشست‌های روایت شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بودجه عمرانی شهر به حاشیه شهر تعلق گرفته عنوان کرد: در پروژه‌ طرح‌های زودبازده در بازه کوتاه‌مدت، تمام فرایندها انجام شده و به ثمر خواهد رسید.
وی با بیان اینکه جلسات فراوانی با شورای اجتماعی محلات، معتمدان، روحانیون، مسئولان پهنه و دفاتر تسهیل‌گری برگزار شد تا با کمک آنان تمام نیاز بومی مردم احصا شود، افزود: در کمیته نظارتی مناطق، پیشنهادها مورد بحث قرار گرفت و طرح‌هایی که قابلیت عملی شدن داشتند، در قالب ۴۱۰ پروژه برنامه‌ریزی شد.
وی عنوان کرد: سازمان بازآفرینی پنج محورعملیاتی دارد؛ اول سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه شهر، دوم بافت فرسوده که در قلب شهر است، سوم بافت تاریخی که با تغییر کاربری فرصتی برای سرمایه‌گذاری است، چهارم بافت ناهمگون که به پلاک‌های بزرگ مقیاس گفته می‌شود؛ مانند فرودگاه و راه‌آهن و در آخر بافت الحاقی روستاها که به شهر اضافه شده و بیشتر در بولوار توس قرار دارد.
رضازاده همدانی با تأکید بر اینکه فرصت اتمام پروژه‌ها از آخر آذر ماه 1400 به مدت یک سال بود، ادامه داد: فرایندها در ۱۱ گام باید طی می‌شد که با دستور شهردار به چهار گام تقلیل پیدا کرد و پروژه‌ها سرعت گرفت.
وی به تصویب ۴۱۰ پروژه با ۱۷۳ پروژه روبنایی و اعتبار195میلیارد و ۲۳۷ پروژه زیربنایی با اعتبار 426 میلیارد اشاره کرد و افزود: خدمات تعریف شده به ترتیب فراوانی درخواست‌ها بهسازی معابر سواره‌رو، پیاده‌روسازی، فضای سبز، مباحث فرهنگی و ورزشی و جمع‌آوری آب‌های سطحی است.
وی افزود: بیش از ۱۲۸هزار مترمربع پیاده‌روسازی انجام شده که در یک سال گذشته چهار برابر بیشتر در حاشیه شهر پیاده‌روسازی داشتیم.

نهضت آسفالت با قیر رایگان
وی در ادامه به نهضت آسفالت کوچه‌های خاکی در حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و افزود: ابتدا در اجرای آسفالت معابر مشکل قیر داشتیم که با رایزنی مسئولان‌ شهرداری برای نخستین بار در مشهد و کشور بالاترین قیر دولتی رایگان را به مقدار2 هزار تن به واسطه فعالیت‌هایمان در حاشیه شهر دریافت کردیم که با کمک این جریان ۲۸۰هزار مترمربع آسفالت اجرا می‌شود.
وی اظهار کرد: در تعامل با وزارت راه و شهرسازی موفق شدیم از ظرفیت ملی برای کمک به حاشیه شهراستفاده کنیم و ما بیشترین مطالبات را از دولت دریافت کرده‌ایم، به طوری که برای نخستین بار در کشور ردیف بودجه اختصاصی برای کمک به شهرداری مشهد ایجاد شد.
وی خاطرنشان کرد: اتفاق بعدی در بحث پروژه‌های زودبازده، افزایش سرانه پارکی و فضای سبز بود که در این خصوص رشد سرانه ۴۷ درصدی پارک محلی و ۳۴درصدی پارک شهری در حاشیه شهر را داشتیم که بیش از ۵۴ درصد ساخت پارک در حاشیه شهر است. همچنین در فضای ورزشی و فرهنگی اقدامات در حاشیه شهر پررنگ بوده است.
رضازاده همدانی با تأکید بر اینکه پروژه زودبازده به عنوان پیشران خدمات در حاشیه شهر است، افزود: با طرح‌های زودبازده به سمت افزایش سرانه‌های مختلف خدماتی و رسیدن به استانداردها می‌رویم وهدف ما در این دوره مدیریت شهری، حل مشکلات با مشارکت مردم است.

قطع همکاری با شرکت‌های غیربومی در دفاتر تسهیل‌گری
وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان برای ۱۱منطقه هدف پیش‌بینی شده است که به هر محله ۱۰ میلیارد اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۴۸ درصد و از منظر ریالی نیز ۳۷ درصد بوده که این شیب در حال سرعت گرفتن است.
وی همچنین با بیان اینکه پایان آبان ماه بیش از ۸۵ درصد پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید و بیشترین پروژه‌ها در منطقه 6 و سپس مناطق ۳، ۷ و ۲ اجرا می‌شوند، ادامه داد: در بافت فرسوده، چهار بافت مصوب آبکوه، عامل، شهدا و وکیل‌آباد قرار دارند که در سه سال آینده دو بافت شهدا و عامل به نتیجه نهایی و بقیه به وضع مطلوب خواهند رسید. پروژه‌های محوری و کلان نیز در اولویت هستند.
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص وجود بیش از 35 دفتر تسهیل‌گری و خروجی نزدیک به صفر این دفاتر در نوسازی، اخذ وام و... با اشاره به اینکه بخشی از این دفاتر، شرکت‌های غیربومی بودند که با آن‌ها قطع همکاری شد تا فرصت برای شرکت‌های بومی فراهم شود، گفت: اکنون ۱۵ شرکت در ۳۵ محله ثبت شده و تا پایان سال ۹ شرکت با ۲۳ محله دیگر به دفتر تسهیل‌گری تبدیل خواهند شد.
وی در خصوص مشکلات دریافت وام هم با تأکید بر اینکه بخش اعظم پهنه وسیع حاشیه شهر سند ندارد و بخش زیادی از آن زمین آستانه است که شهردار جلساتی با تولیت آستان قدس داشت و به دنبال برطرف کردن موضوع هستیم، افزود: موضوع دوم، اداره کل ثبت اسناد استان است که باید همراهی داشته باشند تا مردم بتوانند وام دریافت کنند و بازپرداخت نیز به دلیل مشکلات مالی انجام نمی‌شد که به دنبال رفع مشکلات هستیم.
وی ادامه داد: دفتر تسهیل‌گری طرق نخستین دفتر بومی در حال به ثبت رسیدن است و همه اعضا از دل  بافت هستند که به عنوان الگو برای تمام کلانشهرها ارائه کرده‌ایم.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه