ورشکستگی سیاسی رژیم صهیونیستی

پنجمین انتخابات چهار سال اخیر در فلسطین اشغالی برگزار شد

ورشکستگی سیاسی رژیم صهیونیستی

پنجمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی آن هم در کمتر از چهار سال به منظور حل بحران تشکیل کابینه در حالی روز گذشته برگزار شد که تحلیل‌ها از ادامه بن‌بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد.


​​​​​​​انتخابات در سایه تدابیر شدید امنیتی از بیم عملیات مقاومت فلسطین برگزار شد به‌گونه‌ای که پلیس به شهرک‌نشینان توصیه کرده بود روز رأی‌گیری سلاح همراه داشته باشند. تعداد کل کرسی‌های پارلمان ۱۲۰ کرسی است که احزاب مختلف برای کسب کرسی‌های بیشتر با هم مبارزه می‌کنند. درباره آرایش نیروهای سیاسی در این رقابت هم باید اشاره کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف راست‌گرای تندرو همانند چهار انتخابات گذشته یک سر دعوا بوده و یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت میانه‌رو هم سر دیگر نزاع و نامزدهای اصلی تشکیل کابینه هستند. اگرچه نظرسنجی‌ها از پیشتازی حزب لیکود به ریاست نتانیاهو حکایت دارد ولی به نظر این ائتلاف هم نخواهد توانست آرای لازم برای تشکیل یک کابینه فراگیر و باثبات را کسب کند. نتیجه اینکه بار دیگر کابینه ائتلافی شکننده‌ای در سرزمین‌های اشغالی مستقر خواهد شد و انتظار می‌رود بحران و بی‌ثباتی سیاسی همچنان پابرجا بماند.

نتانیاهو، رمز وحدت مخالفان
دکتر منصور براتی، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی ضمن تأیید تزلزل کابینه بعدی رژیم صهیونیستی به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط فعلی و نظرسنجی‌های موجود، دو جناح رقیب وجود دارند: یکی جناح حاکم که در رأس آن لاپید است. این کابینه ائتلافی شطرنجی متشکل از احزابی است که از نظر ایدئولوژی سیاسی با هم اختلافات زیادی دارند و تنها عامل وحدتشان، مخالفت با نتانیاهو است که در مجموع توانستند عمر این کابینه را به یک سال برسانند. به عبارت دیگر، سه سال از عمر کابینه باقی مانده بود که دچار اختلافات داخلی شدند و با استعفای چند نفر از نمایندگان حامی کابینه در پارلمان در ماه آوریل، رو به افول رفت تا اینکه مجبور شدند دوباره برگزاری انتخابات زودهنگام را تصویب کنند. 
براتی افزود: اگر بخواهیم نگاهی به احزاب عضو این ائتلاف داشته باشیم باید بگوییم دو حزب در این ائتلاف گرایش میانه دارند. «یش عتید» به رهبری لاپید و ائتلاف موسوم به «وحدت ملی» که بنی‌گانتز رهبری آن را بر عهده دارد (وزیر دفاع دولت فعلی) میانه‌رو هستند. 
جناح راست شامل «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن است که وزیر دارایی است و دو حزب «کارگر» و «مرتص» هم از احزاب چپ‌گرا هستند. یک حزب عربی به نام «رعم» به رهبری منصور عباس هم در این ائتلاف است. هرچند این‌ها از نظر مرام سیاسی اختلاف دارند اما همگی مخالف با برگشت نتانیاهو به قدرت بودند.

تداوم بن‌بست سیاسی
بلوک دوم جناح موسوم به «راست- مذهبی» به رهبری نتانیاهو رهبر حزب لیکود است و از زمانی که نخست‌وزیری را از وی گرفتند به رهبر اپوزیسیون تبدیل شد و در حال حاضر اصلی‌ترین نامزد پیروزی در انتخابات است. در بلوک نتانیاهو درمجموع چهار حزب وجود دارند. علاوه بر«لیکود»، حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی» را می‌بینیم که در نظرسنجی‌های یکی دوماه گذشته اقبال زیادی به آن شد و ممکن است بین 12 تا 15 کرسی را بدست آورد و دو حزب مذهبی «شاص» و «یهودیت متحد توراتی» هم در این بلوک‌اند.
دکتر منصور براتی درباره آینده پیش روی رژیم صهیونیستی پس از انتخابات هم افزود: تقریباً 90درصد نظرسنجی‌ها بیانگر تداوم بن‌بست سیاسی در اسرائیل و نشان‌دهنده آن است که انتخابات نیز نمی‌تواند این بحران را حل کند. اسرائیل برای تشکیل کابینه نیاز به حمایت دست‌کم 61 نماینده از 120 کرسی است (نصف +1). براساس نظرسنجی‌ها، بلوک نتانیاهو احتمالاً 60 کرسی را بدست می‌آورد و کابینه فعلی 56 کرسی و چهار کرسی هم متعلق به یکی از فهرست‌های عربی است که جزو هیچ کدام از این دو بلوک محسوب نمی‌شود اما مخالف نتانیاهو است، البته موافق لاپید هم نیست.
کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «امکان تشکیل کابینه» اذعان کرد: در این شرایط احتمالاً 60 کرسی از آن جناح نتانیاهو و 60کرسی هم از آن جناح مخالفش خواهد بود و امکان تشکیل کابینه اصلاً وجود ندارد. در چنین شرایطی پس از برگزاری انتخابات، احزاب مختلف با رئیس رژیم صهیونیستی جلسه گذاشته و نامزد نخست‌وزیری خود را مشخص می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد ابتدا نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه شود ولی با توجه به نظرسنجی‌های فعلی موفق به تشکیل کابینه نخواهد شد. در شرایط فعلی احتمال تداوم بن‌بست اصلی‌ترین سناریوی انتخابات است و این رژیم به سمت ششمین انتخابات پیاپی در 6 ماه آینده حرکت خواهد کرد.
براتی درباره اهمیت پرونده فساد مالی نتانیاهو هم افزود: تأثیر مشخص پرونده‌ها این است که از 13حزب اصلی رژیم اسرائیل هشت حزب اعلام کرده‌اند با نتانیاهو همکاری نخواهند داشت. اگر نتانیاهو برنده شود که احتمال زیاد این اتفاق می‌افتد این احزاب با او کابینه تشکیل نمی‌دهند و مانع پیروزی نتانیاهو می‌شوند. 

خبرنگار: خالدی- اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه