مهر تأیید شرکت‌های متخلف بر آسانسورهای غیر استاندارد

یکی از فعالان این حوزه، خواهان برخورد دستگاه‌های نظارتی شد

مهر تأیید شرکت‌های متخلف بر آسانسورهای غیر استاندارد

امروزه شهرنشینی با وجود آپارتمان‌های مرتفع و ساختمان‌های بلند و چند طبقه و حمل و جابه‌جایی اثاثیه منزل و اداره‌ها ایجاب می‌کند مالکان، سازندگان و مهندسان، ساخت و بنای آسانسور را نیز در مجموعه تازه‌ساز در نظر بگیرند که این مهم افزون بر رفاه، راحتی و افزایش ارزش ملک، اگر احتیاط و تدبیر نشود، خطراتی نیز به همراه دارد. به همین سبب خبرنگار ما سراغ یکی از کارشناسان خبره آسانسور و پله‌برقی که در دو سال متوالی (94و95) واحد نمونه صنعتی شده، رفته که با هم توصیه‌های ایمنی و نکات مهم و مشفقانه وی را در این زمینه می‌خوانیم.


مدیر یک شرکت آسانسور و پله‌برقی خطاب به مهندسان، سازندگان و انبوه‌سازان ساختمانی و شهروندان گفت: با بیش از 20 سال سابقه فعالیت در صنعت آسانسور و پله‌برقی کشور، تجربیات بسیار مهمی را در زمینه خرید و نصب دستگاه بسیار حساس آسانسور کسب کرده‌ام که با رعایت هشدارهای ایمنی هرگز شاهد بروز اتفاقات و سوانح جانی و مالی برای شهروندان نخواهیم بود.

آسانسور‌های بی‌کیفیت
این کارشناس آسانسور افزود: شهر مشهد با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت، دومین کلانشهر بزرگ کشورمان است و با وجود مضجع شریف آقا علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)، سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر از سراسر دنیاست. متأسفانه در سال‌های اخیر، در تعداد زیادی از ساختمان‌های عمومی و خصوصی شاهد ساخت و نصب آسانسورهایی با کیفیت بسیار پایین هستیم که این صرفه‌جویی بیجا احتمال بروز سوانح و خسارات جانی و مالی زیادی را برای استفاده کنندگان به بار می‌آورد.
وی ادامه داد: انبوه‌سازان و سازندگان حوزه ساختمان باید در انتخاب شرکت مجری آسانسور دقت بسیار زیادی داشته باشند و پیش از عقد هرگونه قرارداد، از متولیان این صنعت مانند اداره بازرسی و شکایات مردمی سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسی اتاق اصناف و یا اتحادیه مربوط استعلام بگیرند. سابقه تجربه و رزومه توانمندی شرکت مجری را بررسی کرده و در زمان خرید آسانسور به دنبال قطعات ارزان و بی‌کیفیت نباشند و از مشاوره شرکت مجری استفاده کنند تا در دام سودجویان نیفتند.

مهر‌فروشی
عضو اتحادیه خدمات الکترونیک و آسانسور تأکید کرد: متأسفانه چند سالی است بعضی از سازندگان ساختمان برای صرفه‌جویی و ارزان تمام‌شدن آسانسور با مشاوره یک نصاب (سرویسکار) و مراجعه به فروشگاه‌های لوازم آسانسور شخصاً اقدام به خرید قطعات و لوازم می‌کنند. این اقدام به سبب اینکه فرایند نصب و مونتاژ آسانسور یک امر به طور کامل مهندسی و تخصصی است، عمل بسیار اشتباهی است. این افراد متأسفانه در زمان دریافت انشعاب برق سه فاز و گواهی‌نامه استاندارد، از بعضی شرکت‌های آسانسور مجاز و متخلف که از مهر، مجوز و پروانه خود به نفع اشخاص حقیقی یا حقوقی بدون‌پروانه و بی‌صلاحیت استفاده می‌کنند، بهره می‌گیرند که این امر در اصطلاح «مهر فروشی» است. متأسفانه سازمان‌های متولی آسانسور به عنوان بازوی اجرایی و ناظر به رفتار شرکت‌ها، بجز موارد اندک، هنوز نتوانسته‌اند به طور جدی با این نوع شرکت‌های متخلف مبارزه کرده و آن‌ها را به مقامات قضایی و قانونی معرفی کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب اجرای آسانسورها به ویژه در برخی از پروژه‌های مسکن مهر یا انبوه‌سازی و یا پروژه‌های شخصی انتظار می‌رود مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در این حوزه با جدیت، نصب بی‌کیفیت و استفاده از قطعات ارزان و بدون کیفیت را پیگیری کنند تا از بروز اتفاقات احتمالی برای شهروندان و زائران جلوگیری شود. همچنین استفاده‌کنندگان از آسانسورها دقت کنند تا آسانسور دارای پلاک شناسه ملی و گواهی‌نامه استاندارد باشد. به محض انقضای تاریخ گواهی‌نامه استاندارد، با همکاری شرکت سرویس‌دهنده، اقدام به استانداردسازی دوباره سیستم یا همان استاندارد ادواری کنند. به امید روزی که در حوزه حساس و پرخطر آسانسور، شاهد هیچ‌گونه حادثه دلخراشی نباشیم.

خبرنگار: ابوالحسن صاحبی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه