تولید خوراک دام با روغن سوخته!

کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پرده از یک تخلف عجیب برداشتند

تولید خوراک دام با روغن سوخته!

یک واحد تولیدی که در حوالی مشهد روغن‌های سوخته رستوران‌ها و ساندویچی‌ها را جمع‌آوری و با آن‌ها روغن خوراک دام تولید می‌کرد، با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی مشهد دستش رو شد.


شکایت مرغداران و ورود جهاد کشاورزی استان به پشت پرده یک سودجویی
ناصر شعربافیان؛ مدیر نظارت و بازرسی بر محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در تشریح ماجرای شناسایی یک واحد تولید روغن تقلبی دام و طیور در مشهد، به قدس گفت: با توجه به شکایت حضوری برخی مرغداران این استان مبنی بر تولید و ارائه روغن تقلبی مورد استفاده در خوراک دام و طیور توسط یک واحد تولیدی شناخته شده در حوالی مشهد، موضوع به سرعت به کارشناسان ارجاع شد.
مدیر نظارت و بازرسی بر محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع که بی‌شک در ابتدای امر می‌توانست زحمات چند ماهه و سرمایه یک دامدار و حتی افرادی را که در حوزه طیور فعالیت می‌کنند، تحت تأثیر خسارت‌های ناشی از تلف شدن دام و طیور آن‌ها قرار دهد و از سوی دیگر در نهایت امنیت غذایی مردم می‌توانست هدف یک سودجویی قرار گرفته باشد، تیم کارشناسی بررسی همه‌جانبه ماجرا را در دستور کار خود قرار داد.
این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان بیان کرد: کارشناسان پس از بررسی اولیه مستندات ارائه شده دریافتند واحد تولیدی که پروانه تولیدروغن‌های خوراکی مورد استفاده در خوراک دام را داشت، پشت پرده تمامی اقدامات قرار دارد و به صورت گسترده‌ای در حال تولید روغن‌های تقلبی است.

مقاومت متخلفان برای لو نرفتن ماجرا
شعربافیان گفت: در ادامه کارشناسان جهاد کشاورزی استان پایش میدانی را آغاز کردند و ضمن رصد سطح بازار در قالب خریدار و ارتباط‌گیری با فروشنده‌های مویرگی بازار این واحد متخلف، خود را به دفتر فروش مرکزی کارخانه در یکی از خیابان‌های مرکزی مشهد رساندند.
وقتی کارشناسان ماجرای بازرسی را علنی کردند و حتی پیش از آن چند نمونه هم خریداری کرده بودند، از افراد حاضر در دفتر خواستند پروانه فعالیت و مجوزهای تولید این محصول را ارائه کنند.
وی بیان کرد: اما مسئولان کارخانه که در محل حضور داشتند با کارشکنی از همکاری قانونی با کارشناسان خودداری کردند که در نهایت موضوع به مرکز فوریت‌های پلیسی منتقل و لحظاتی بعد مأموران انتظامی در محل حاضر شدند. با حضور پلیس در محل، مراحل قانونی بازرسی طی شد و حتی همانجا این احتمال قوت گرفت که مقاومت این افراد برای لو نرفتن ماجرای تولید روغن‌های تقلبی است. بر پایه بررسی‌هایی که کارشناسان در محل داشتند مشخص شد محصولات این شرکت به جز خراسان رضوی در سطح کشور نیز توزیع و به فروش می‌رسد.

نظر دامپزشکی و ماجرای تولید کود مرغی با پسماند!
 ناصر شعربافیان تصریح کرد: از همین رو بررسی مراحل تولید روغن خوراکی مورد مصرف در تغذیه دام و طیور و بازرسی این واحد در دستور کار قرار گرفت و برای این کار هم هماهنگی‌های لازم با پلیس امنیت اقتصادی و دامپزشکی استان صورت گرفت و تیم مشترکی به محل فعالیت واحد تولیدی واقع در یکی از شهرک‌های صنعتی حومه شهر عزیمت کردند.
در بدو ورود تیم گشت مشترک به واحد تولیدی مذکور، حدود یک تن و 200 کیلوگرم روغن‌سوخته کشف شد که در تولید روغن خوراک دام و طیور از آن استفاده می‌‌کردند. طبق بررسی‌های صورت گرفته نمایان شد این روغن‌ها در برخی فست‌فودی‌های سطح بازار استفاده شده(روغن سوخته) و در ادامه توسط عوامل کارخانه مذکور جمع‌آوری و به محل منتقل شده بود. از همین رو تمامی روغن‌ها توقیف شد.
در حالی که متصدی واحد مذکور سعی داشت همه چیز را عادی جلوه دهد، موضوع توسط شبکه دامپزشکی مشهد مورد بررسی قرار گرفت و آن‌ها طی نامه‌ای و به صراحت اعلام کردند «هرگونه استفاده از پسماند روغن‌های خوراکی برای تغذیه دام و طیور ممنوع است». 
شعربافیان افزود: موضوع تخلف واحد مذکور به همین موارد ختم نشده و با پیگیری‌های بیشتر مشخص شد این واحد پس از روغن‌کشی از ضایعات و چربی‌های دام و طیور، پسماندهای بر جا مانده را تحت عنوان کود مرغی بسته‌بندی و در بازار به فروش می‌رساند! این نکته که واحد مذکور تا امروز چه میزان روغن تقلبی تولید کرده و به فروش رسانده در حال تحقیق و بررسی است.
مدیر نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این نکته که دامداران و مرغداران عزیز در راستای سلامت گله‌ها، خوراک دام و طیور خود را از مراکز معتبر و دارای مجوزهای قانونی خریداری کنند، افزود: کشاورزان و دامداران عزیز در صورت رؤیت هرگونه تخلف در حوزه محصولات کشاورزی، موضوع را به اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مستقر در مدیریت‌های جهاد کشاورزی استان منتقل و یا از طریق سامانه پیامکی 3000765555 موارد مدنظر را اطلاع رسانی کنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه