پیری جمعیت بزرگ‌ترین بحران تاریخ ایران محسوب می‌شود

پیری جمعیت بزرگ‌ترین بحران تاریخ ایران محسوب می‌شود


​​​​​​​رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس گفت: پیری جمعیت بزرگ‌ترین بحران تاریخ ایران محسوب می‌شود که باید برای آن تدبیری اندیشید. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر حسین بانکی‌پور در نشست پودمانی با موضوع جوانی جمعیت افزود: براساس محاسبات بین‌المللی تا ۳۰سال آینده، ۳۰ درصد از جمعیت کشور سالمند خواهد شد. سالمندان حال حاضر به دلیل وجود فرزندان و اطرافیان در شرایط نسبتاً مطلوبی در حوزه‌های مراقبتی و حضور درمیان خانواده قرار دارند اما سالمندان ۳۰ سال آینده به دلیل کاهش جمعیت و نبود اطرافیان، نیاز به مراقبت‌هایی خارج از حیطه خانواده پیدا می‌کنند، ضمن اینکه هزینه‌های بهداشت و درمان و نیاز به مراکز درمانی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس گفت: در صورت ادامه این روند تا ۳۰ سال آینده، نیروی جوان مورد نیاز برای چرخاندن موتور اقتصاد به اندازه کافی موجود نیست و کشورمان با مشکلات این حوزه نیز روبه‌رو خواهد شد.
بانکی‌پور افزود: در صورت ورود کشورمان به چاله جمعیتی، ۱۵۰ سال زمان برای خروج از آن لازم است و کشورمان تنها 6 سال زمان دارد از بروز این بحران جلوگیری کند و روند پیری جمعیت را با شیب ملایم تری طی کند.
وی ادامه داد: در10 سال گذشته روند ازدواج کاهش یافته و سال گذشته، با اتخاذ تدابیری همچون اعطای سریع تسهیلات، آمار ازدواج افزایش یافت ، بنابراین می‌توان با کاهش موانع در این زمینه موفق عمل کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه