کمبود نقدینگی؛ مهم‌ترین مشکل نیروگاه بادی درح

خراسان جنوبی

کمبود نقدینگی؛ مهم‌ترین مشکل نیروگاه بادی درح

نخستین توربین بادی نیروگاه بادی دُرُح شهرستان سربیشه با گذشت دو سال و نیم از آغاز عملیات اجرایی آن نصب شد تا وارد مرحله جدیدی شود و ادامه روند اجرای این طرح نیازمند تخصیص تسهیلات مورد نیاز است.


​​​​​​​مدیر عامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان، مهم‌ترین مشکل پیش‌ روی روند مطلوب اجرای این طرح را کمبود نقدینگی بیان کرد و گفت: تاکنون هیچ تسهیلاتی از استان برای اجرای این طرح پرداخت نشده و از محل صندوق توسعه ملی هم درخواست تسهیلات برای تسریع در اجرا را داشته‌ایم که تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.
محمدعلی ضامن در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فاز نخست این طرح شامل چهار توربین 5/2مگاواتی، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش ما این است که در صورت حمایت مسئولان در تأمین نقدینگی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.
ضامن گفت: در مجموع برای اجرای فاز نخست این طرح باید 400 میلیارد تومان اعتبار هزینه کنیم که انتظار ما از مدیریت عالی استان، توجه جدی به این طرح مهم است تا روند اجرای آن شتاب بگیرد.
مدیر عامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان اظهار کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر، اکنون توجیه اقتصادی این طرح کاهش یافته و برای افزایش توجیه اقتصادی باید قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد.
وی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلووات انرژی‌های تجدیدپذیر که توسط دولت از بخش خصوصی خریداری می‌شود، ۵۴۶ تومان است و برای سرمایه‌گذاران با توجه به هزینه زیاد در این بخش توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین برای توجیه اقتصادی دست‌کم باید هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود.
ضامن با اشاره به اینکه ساخت این نیروگاه افزون بر استفاده از مزیت انرژی باد در منطقه، زمینه صادرات برق به کشور افغانستان را فراهم می‌کند، افزود: ایجاد نیروگاه بادی سبب توسعه و رونق منطقه می‌شود از طرفی به پایداری شبکه برق نیز کمک می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه