ایل‌راه‌های خراب و نبود منابع آبی

وعده‌های بی‌عمل متولیان برای حل مشکلات عشایرخراسان شمالی

ایل‌راه‌های خراب و نبود منابع آبی

رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی گفت: امسال هزینه کوچ مکانیزه به مناطق قشلاقی بالا رفته و از توان خانوارهای عشایری خارج است.


غلامی افزود: هر راننده‌ای برای حمل دام و اسباب و اثاثیه رقمی را می‌گوید و این موضوع در کنار سایر مشکلات تبدیل به دغدغه‌ای دیگر برای عشایر شده است.
این مسئول افزود: متأسفانه در استان گلستان ایل‌راه‌هایی که مسیر تردد عشایر خراسان شمالی است، آماده نشده‌اند. از سوی دیگر وقتی عشایر به مقصد می‌رسند با تخریب اماکن دامی و یا ابنیه‌ای که ساخته‌اند، مواجه می‌شوند.
وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که عشایر در مناطق قشلاقی با آن مواجه می‌شوند موضوع آب است. در گذشته پیگیری‌هایی برای تأمین آب آن‌ها انجام و حتی مصوب شد یک ایستگاه برداشت آب از یک حلقه چاه که در حوالی مراوه‌تپه است ساخته شود اما هنوز این امر اجرایی نشده است.
غلامی خاطرنشان کرد: عشایر مجبورند آب مورد نیاز خود را از ته رودخانه‌ها تأمین کنند.
وی به افزایش قیمت نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه تأمین نهاده‌های دامی از عهده دامداران عشایری خارج است و در حال حاضر به مشکل برخورد کرده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر این دامداران به دنبال آن هستند تعداد دام‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند آن‌ها را مدیریت کنند حتی اگر شده دام‌های مولد را به فروش برسانند.
رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی ادامه داد: تاکنون علوفه دام‌ها از مراتع تأمین می‌شد اما با کوچ آن‌ها به مناطق قشلاقی و سرد شدن هوا باید تعلیف دام به صورت دستی صورت گیرد که چالش اصلی آن‌ها شروع خواهد شد.
وی تأکید کرد: تعداد زیادی از دامداران عشایری وام‌هایی برای تأمین نهاده‌های دامی از بانک دریافت کرده‌اند اما موفق به پرداخت آن‌ها با توجه به مشکلات مذکور نشده‌اند از سوی دیگر تسهیلاتی نیز به آن‌ها داده نشده تا دام خود را نگهداری کنند.
وی همچنین به درگیری عشایر با منابع طبیعی استان گلستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته پرونده‌های زیادی برای عشایر خراسان شمالی تشکیل شد.
وی افزود: سال‌های سال است که عشایر زمان قشلاق، به استان گلستان کوچ می‌کنند اما طی این همه سال برای آن‌ها ممیزی مرتع صورت نگرفته و پروانه چرای دام صادر نشده است که نتیجه آن تشکیل پرونده‌های قضایی برای آن‌ها می‌شود.

بازسازی ایل‌راه‌ها در اولویت اصلی استان گلستان نیست
میرزایی، رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل عشایری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: از آنجایی که ایل‌راه‌های مناطق قشلاقی عشایر خراسان شمالی در استان گلستان قرار دارد، خراسان شمالی نمی‌تواند به منظور بهسازی این ایل‌راه‌ها هزینه‌ای انجام دهد.
وی افزود: از سوی دیگر به دلیل اینکه عشایر حضور یافته در استان مذکور متعلق به خراسان شمالی بوده، بازسازی ایل‌راه‌ها در استان گلستان در اولویت کاری این استان نیست. این مشکل می‌تواند با تعامل استانداران، فرمانداران و مدیران کل عشایری دو استان حل شود.

عدم دریافت پاسخ برای ساخت ایستگاه‌های برداشت آب
قربانی، معاون توسعه و عمران اداره کل عشایری خراسان شمالی گفت: طی مذاکرات انجام شده در چند سال گذشته قرار بر این شد برای دسترسی راحت‌تر عشایر خراسان شمالی در استان گلستان، دو تا سه ایستگاه برداشت آب ساخته شود.
وی افزود: پیگیری‌های فراوانی در این ارتباط از سوی این اداره کل انجام شد اما هنوز این ایستگاه‌ها ساخته نشده‌اند.
قربانی ادامه داد: حتی به‌تازگی در ارتباط با این موضوع مکاتبه‌ای نیز صورت گرفت ولی هنوز پاسخی داده نشده است.
وی بیان کرد: خراسان شمالی از لحاظ قانونی نمی‌تواند در استان گلستان ایستگاه برداشت آب بسازد، بنابراین مجبور است به منظور تأمین آب این افراد، آبرسانی را به صورت سیار انجام دهد.
این مقام مسئول توضیح داد: ۱۵ دستگاه خودرو تانکر در خراسان شمالی برای آبرسانی به عشایر وجود دارد اما تمامی آن‌ها فرسوده هستند. از محل سفر ریاست‌جمهوری اعتبار برای خرید این دستگاه‌ها اختصاص یافته که در صورت تخصیص آن، می‌توان مشکل را حل کرد.
محمدرضا قلی‌پور، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی نیز تخریب و تصرف ایل‌راه‌ها را از مشکلات اساسی جامعه عشایری این استان بیان کرد.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب و تصرف ایل‌راه‌ها باید جلسه‌های مشترکی با استان گلستان برگزار تا این مشکل حل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه