تشکیلات خودگردان، بزرگ‌ترین مانع در شکل‌گیری انتفاضه سوم

الیف صباغ ، تحلیلگر فلسطینی در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

تشکیلات خودگردان، بزرگ‌ترین مانع در شکل‌گیری انتفاضه سوم

در حالی که رژیم صهیونیستی براساس توافقات خود با تشکیلات خودگردان تعهداتی را در قبال کرانه باختری داشته است، طی هفته‌های اخیر تنش‌زایی در این منطقه را افزایش داده و با یورش‌های وحشیانه، تعداد زیادی از شهروندان فلسطینی را بازداشت و مجروح کرده و یا به شهادت رسانده است.


البته این جنایات رژیم اشغالگر بدون پاسخ نمانده و جوانان فلسطینی در کرانه باختری به مقاومت در برابر آن پرداخته و در برخی موارد به مبارزه مسلحانه با جنایتکاران پرداخته‌اند؛ به گونه‌ای که مقاومت و مبارزه جوانان فلسطینی در کرانه باختری عناصر رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته و این رژیم را بر آن داشته تا به جای استفاده از نیروهای نظامی، به روش ناجوانمردانه استفاده از پهپادها برای اجرای عملیات مجرمانه خود متوسل شود. 

افزایش عملیات شهادت‌طلبانه در کرانه باختری علیه رژیم صهیونیستی، شبیه قیام مسلحانه‌ای است که انتفاضه غزه در سال 2000 را شکل داد و منجر به اخراج اشغالگران از نوار غزه شد؛ در حالی که گفته می‌شد غزه به مانند تل‌آویو است و نمی‌شود از آن عقب‌نشینی کرد.  پس از حملات پی‌در‌پی مقاومت، درگیری شبانه‌روزی با صهیونیست‌ها، حمله به شهرک‌ها، انجام عملیات استشهادی و اقدام به مقاومت مسلحانه، رژیم صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه شد. تحولات امروز کرانه باختری نیز آن روزهای 
نوار غزه را تداعی می‌کند و چه بسا آغازی برای دوره‌ای جدید از تاریخ فلسطین باشد.
به منظور بررسی آخرین تحولات فلسطین در کرانه باختری، عوامل اقدام رژیم صهیونیستی در تنش‌زایی در این مناطق، توانمندی‌های مقاومت کرانه باختری و تأثیر این تحولات بر قواعد درگیری در سراسر سرزمین‌های فلسطینی، با «الیف صباغ» تحلیلگر فلسطینی و متخصص در مسائل رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید: 

دلیل تنش‌زایی‌های اخیر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری چیست؟
از زمان نبرد «شمشیر قدس» مسئولان رژیم صهیونیستی در جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه رسیدند که برای شکست اراده ملت فلسطین باید به سیاست جداسازی میدان‌ها بازگردند و این کار را از اردوگاه جنین شروع کردند. از آغاز سال جاری و مشخصاً از ماه فوریه موجی از عملیات‌ها و بازداشت‌ها با عنوان «عملیات موج‌شکن» در مناطق مختلف توسط نیروهای رژیم اشغالگر شکل گرفت، اما تا زمان آمادگی برای برپایی به‌اصطلاح «راهپیمایی پرچم» در شهرک قدیمی قدس همزمان با تداوم یورش‌ها به حرم قدسی به طور رسمی اعلام نشد. مقاومت فلسطین و به‌ویژه جوانان، با قدرت به مقابله با این عملیات صهیونیستی پرداختند. در نتیجه امواج پی‌درپی مقاومت، به جای اینکه نیروهای مقاومت در شهر جنین محاصره شوند، دامنه آن به نابلس، طوباس، اردوگاه‌ها و روستاهای مجاور و حتی الخلیل و دره‌ها نیز گسترش یافت. این مقاومت که موفق شد از موانع عبور و سرویس‌های اطلاعاتی و هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان در رام‌الله را تحقیر کند، مقامات رژیم اشغالگر را به جنون کشید؛ به گونه‌ای که حتی برخی تحلیلگران نظامی اظهار کردند که عملیات موج‌شکن صهیونیست‌ها سبب شکل‌گیری موج جدیدی از مقاومت شده و در تحقق اهداف خود شکست خورده است. اما این رژیم مثل همیشه به شکست اعتراف نمی‌کند و به دلیل احساس غرور خیالی و بیش از حد، ناکامی خود را با اعمال خشونت بیشتر ترمیم می‌کند، به گونه‌ای که می‌گویند: «اگر کسی تسلیم زور نشد، تسلیم زور بیشتر خواهد شد». ادامه اشغالگری و سرکوبگری علیه مردم فلسطین، فقدان امید به آینده در بین جوانان و شکست تشکیلات خودگران در دفاع از مردم رام‌الله و بلکه توطئه آن علیه مردم، موجب شده تا جوانان فلسطینی مسئولیت دفاع از خود، عزت ملی و فردی را خودشان برعهده گرفته و این شعار را سرلوحه کار قرار دهند که «این سرنوشت ماست که نسل به نسل به ما منتقل شده است».

به نظر شما آیا انتفاضه سوم در فلسطین شکل خواهد گرفت؟
این پرسشی است که از سال 2002 تاکنون بارها تکرار شده است. هر زمان که جوانان فلسطینی در مقابل رژیم اشغالگر به خروش آمده‌اند، پیش‌بینی‌ها در مورد شکل‌گیری انتفاضه سوم نیز افزایش یافته است. اما در حقیقت هرگونه انتفاضه مردمی نیازمند یک استقبال و مأوای مردمی است که البته این موضوع فراهم است، دوم نیازمند یک استقبال و مأوای هدایتی و رهبری است که این مسئله متأسفانه اکنون فراهم نیست، بلکه رهبری رسمی(تشکیلات خودگردان) شب و روز با حمایت آمریکا و دیگران و سوءاستفاده از اموال مردم برای سرکوب هرگونه تلاش مقاومت در برابر اشغالگران، مانع تراشی می‌کند و این بزرگ‌ترین مانع در برابر شکل‌گیری انتفاضه سوم در کرانه باختری است. 

توانمندی‌های نظامی و لجستیکی مقاومت کرانه باختری مقابل رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مقاومت در کرانه باختری زیرساخت‌ها و تجهیزات نظامی بسیار ناچیزی در اختیار دارد، ولی از لحاظ معنویات و روحیه مقاومت، جوانان بسیار مستعد و فداکار برای آزادی و استقلال دارد؛ با وجود این، اما متأسفانه مقاومت در زمینه تسلیحات و تجهیزات نظامی ضعیف است و هنگام ارتباط گیری با یکدیگر توسط سرویس اطلاعات دشمن و تشکیلات خودگردان شناسایی می‌شوند. من بعید نمی‌دانم که سرویس‌های اطلاعاتی عربی نیز با اشغالگران در حال همکاری هستند.

روزها و هفته‌های آینده در کرانه باختری را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ تحولات این منطقه چه تأثیری بر قواعد درگیری در سرزمین‌های اشغالی دارد؟
روزها و ماه‌های آینده موج‌های مختلف مقاومت در کرانه باختری ادامه خواهد یافت، اما ممکن است زیر فشار آمریکا، عناصر صهیونیست مجبور به عقب‌نشینی و تقویت مالی تشکیلات خودگردان برای اعمال هماهنگی‌های امنیتی بیشتر و انجام عملیات سرکوب و بازداشت به جای اشغالگران شود؛ چراکه براساس توافقات صورت گرفته بین تشکیلات و رژیم صهیونیستی، پرونده هر فرد بازداشت شده در نهایت به این رژیم سپرده خواهد شد. ممکن است رژیم صهیونیستی در صورت همکاری تشکیلات خودگردان و موفقیت آن در سرکوب نیروهای مقاومت در کرانه باختری، از تنش در این منطقه بکاهد و خود را برای جنگ کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت در جبهه شمالی با حزب‌الله یا در جبهه‌های دیگر آماده کند. 
آنچه بیش از همه مقامات رژیم صهیونیستی را نگران کرده و به هراس انداخته این است که همزمان با جنگ در جبهه‌های مختلف، انتفاضه دیگری در سرزمین‌های فلسطینی شکل بگیرد و چه بسا امواج بازداشت‌ها و یورش‌های اخیر در کرانه باختری، تمرینی برای عملیات نظامی مشابهی است که رژیم صهیونیستی برای جنگ آتی در جبهه شمالی برنامه‌ریزی کرده است.

خبرنگار: جواد فراهانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه