بازی دوسر برد ایران با ترانزیت گاز روسیه

در آستانه فصل سرما، اجرایی شدن سوآپ گازی با مسکو، نوید زمستانی گرم می‌دهد

بازی دوسر برد ایران با ترانزیت گاز روسیه

گاز یکی از اصلی‌ترین منابع برای گرمایش و همچنین خوراک واحدهای پتروشیمی گازی و پایین‌دست صنعت انرژی است. با عنایت به اهمیت در‌دسترس بودن منابع گازی، اروپا با توجه به نزدیکی به نروژ و روسیه، در سال‌های اخیر، روی انتقال گاز از طریق خطوط لوله، تمرکز بسیاری داشته است و بر همین اساس نقشه راه توسعه صنعتی خود را روی مسئله گاز از طریق دسترسی به گاز روسیه و نروژ طراحی کرده بود.

این مهم در ماه اخیر با انفجار خط لوله نورد استریم یک و 2، تبدیل به یک فاجعه برای اروپا شده است و هم‌اکنون نیز تظاهرات بسیاری در این زمینه به‌خصوص در آلمان به وقوع پیوسته است. حال روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده منابع گازی جهان، گاز مازاد دارد و این فرصت، بسیار فرصت مهمی برای ایران در زمینه نفع اقتصادی و سیاسی بردن با استفاده از موقعیت راهبردی و جغرافیایی خود دارد. مسئله‌ای که سوآپ یا واردات گاز مازاد روسیه در شرایط فعلی را برای ایران به یک برگ برنده درخصوص تقویت موقعیت سیاسی خود و همچنین درآمدزایی ارزی تبدیل کرده است.
این مهم از جهات مختلفی قابل ‌بررسی است، اما منفعت اصلی آن برای ایران در صورت واردات یا سوآپ گاز روسیه و صادرات آن به کشورهای منطقه به وقوع خواهد پیوست که علاوه بر منافع و درآمدزایی ارزی، موجب تبدیل‌شدن ایران به هاب گازی منطقه خواهد شد.
از همین رو با دو تن از نمایندگان مجلس درخصوص فرصت بی‌بدیل ایجادشده برای ایران در جهت ایجاد یک رابطه برد برد با روسیه به گفت‌وگو پرداختیم.

بازی دو سر برد با واردات گاز مازاد روسیه
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سوآپ گاز بین ایران و روسیه به قدس گفت: میزان تولید و مصرف ما در بحث گاز طبیعی در زمستان تراز نیست. برای این ناترازی یا باید به سمت تولید برویم و یا به‌گونه‌ای دیگر جبران کنیم که در حال حاضر در حال جبران بخشی از این ناترازی با کشورهای همسایه هستیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: با توجه به شرایط روسیه، بهترین فرصت برای ما ایجاد شده است هم ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و هم آن‌ها می‌توانند در بحث سوآپ گازی به ما کمک کند چراکه کشورهای روسیه و حاشیه دریای خزر این فرصت برایشان فراهم است. این مسیر برای کشورهای عضو شانگهای و دریای خزر فراهم است و می‌توانند کمک کنند که این سوآپ گازی رقم بخورد یعنی بتوانند شرایطی را برای تقویت این مسئله فراهم کنند. 
وی ادامه داد: اکنون هم خودمان می‌توانیم به کشورهای همسایه کمک کنیم و هم آن‌ها به ما کمک کنند. سه ضلع ایران، ترکمنستان و آذربایجان در بحث سوآپ گازی با هم تفاهم کردند. ما می‌توانیم از این‌طرف گاز را بگیریم و سوآپ کنیم و به کشور آذربایجان بدهیم.
سنگدوینی تأکید کرد: سوآپ گازی هم به اشتغال‌آفرینی کمک می‌کند، هم ارزآوری دارد و هم ما را به قطب و هاب انرژی تبدیل می‌کند. ما یکی از کشورهای قدرتمند تولید گاز هستیم و می‌توانیم با کشور قدرتمندی همانند روسیه وارد مدار شویم و این هاب را در دست خودمان داشته باشیم که اگر فردا شرایطی ایجاد شد که بتوانیم به کشورهای اروپایی مبادله اقتصادی ‌تجاری داشته باشیم از این مسیر باشد.
وی خاطرنشان کرد: روسیه در شرایط فعلی می‌تواند با ایجاد یک بازی دو سر برد و استفاده از ظرفیت ترانزیتی و جغرافیای ایران از سوآپ یا فروش گاز به ایران سود کند، چراکه روسیه در مسیر برجام با ما همراهی کرد حتی چین را هم می‌توانیم وسط میدان بیاوریم که از هاب انرژی مشترک استفاده کند و آینده خوبی دارد.

تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران با سوآپ گاز روسیه
فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با قدس در مورد سوآپ گازی بین ایران و روسیه گفت: بحث تجارت خارجی یا دیپلماسی اقتصادی ابعاد مختلفی دارد یک‌وقت شما کالا می‌دهید کالا می‌گیرید، یک‌وقت پول می‌دهید کالا می‌گیرید، یک‌وقت کالا می‌دهید و پول می‌گیرید، یک‌وقت پول می‌دهید و خدمات می‌گیرید، یک‌وقت خدمات می‌دهید و خدمات می‌گیرید و جایی نیز شما سرویس می‌دهید که سوآپ خودش نوعی سرویس است. زمانی شما گاز نیاز دارید و از کشوری می‌گیرید و در زمانی دیگر آن کشور نیاز دارد و شما آن را تأمین می‌کنید که خود این، وابستگی و ارتباط بین‌المللی و منطقه‌ای را موجب می‌شود و سبب اعتماد کشورها به همدیگر می‌شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: با سوآپ، کشورها به هم احتیاج دارند خود این مسئله ارتباطاتی را بین کشورها رقم می‌زند و کشورها را به هم وابسته‌تر می‌کند. کشورها سعی می‌کنند باهم بیشتر بنشینند؛ فرض کنید کشوری مثل ترکیه یک بخش کشورش همسایه شماست بخشی از پاکستان هم با شما هم‌مرز است زمانی شما از ترکیه گاز می‌گیرید به پاکستان می‌دهید یا برعکس یعنی پاکستان، ترکیه و ایران باهم دور میز می‌نشینند و راجع به موضوعی صحبت می‌کنند و بی‌شک درخصوص مسائل دیگر هم بحث و تبادل‌نظر می‌شود و این موجب تلطیف روابط بین کشورها می‌شود. در اصل سوآپ گاز روسیه موجب تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران خواهد شد.
وی تأکید کرد: با سوآپ نیاز کشور چه به لحاظ عرضه و خدمات و مسائل دیگر نیز رفع می‌شود. روسیه در حوزه قدرت یعنی در کلان اقتصاد بین‌الملل و قدرت بین‌الملل است. جزو پنج قدرت هسته‌ای دنیا و پنج قدرتی که حق وتو دارند، است. برای این کشور شرایط جدیدی با اروپا در قضیه اوکراین پیش ‌آمده است اگر این شرایط پیش نیامده بود شاید اصلاً به ما احتیاجی پیدا نمی‌کرد و این فرصتی برای ما و روسیه است. روسیه هم می‌خواهد نیازهایش را تأمین کند در واقع هنر ماست که از این چالش پیش‌آمده استفاده کنیم و آن را تبدیل به فرصت کنیم.
رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون اقتصادی گفت: سوآپ امری لازم در حوزه اقتصاد بین‌المللی و ملی و منطقه‌ای ماست که باید از آن استفاده کنیم. خوشبختانه دولت آقای رئیسی در این حوزه خوب کارکرده است. جلسه‌های متعددی با مسئولان وزارت خارجه و نفت داشته‌ایم که وقتی توضیح می‌دهند متوجه تلاش دولت در این زمینه می‌شویم. گزارش‌های معاون اقتصادی وزیر خارجه که مرتب خارج از کشور است و مسئول مذاکرات در این بخش است نشان می‌دهد در این حوزه خوب کار شده و این فرصت خوبی برای ماست.

خبرنگار: مهدی پناهی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه