پله‌برقی یا پله‌های خطر!

شهرداری مشهد وعده رفع نقص پل‌های عابر پیاده را داد

پله‌برقی یا پله‌های خطر!

مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد گفت: مشکلات و خرابی‌‌های موجود در پله‌های برقی و آسانسورهای گذرگاه‌های عابر پیاده شهر را قبول دارم و می‌دانم شرایط برخی از آن‌ها مطلوب نیست؛ اما برای رفع ایرادها تلاش می‌کنیم و از پیمانکاران مربوط خواسته‌ایم با توجه به بضاعت موجود برای رفع ایرادها اقدام کنند.


​​​​​​​در سراسر دنیا پل‌های عابر پیاده و زیرگذرهای ساخته شده در خیابان‌ها برای حفظ ایمنی و سلامت عابران پیاده استفاده می‌شود. همچنین فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در این زمینه و در نقطه مقابلش کاهش حوادث در سطح معابر را در پی خواهد داشت. با توجه به کارایی اصلی این گذرگاه‌ها، به طور طبیعی وظيفه اصلی آن‌ها ایمنی و حفظ سلامت شهروندان است؛ اما متأسفانه در برخی نقاط شهرمان مشهد این‌گونه نیست!
پله‌های برقی و آسانسورهای موجود در پل‌های عابر‌پیاده، مخصوص شهروندان کم‌توان، ناتوان، نابینا، مسن، معلول و... طراحی شده است؛ اما خراب بودنشان و یا بروز نقص‌فنی سبب می‌شود این افراد که حق شهروندی دارند، نتوانند از آن‌ها استفاده کنند که درنتیجه خطر تصادف آن‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر استفاده از پله‌برقی‌ها و یا آسانسورهای معیوب هم خطرات خود را دارد.
در مشهد، رسانه‌ها بارها و بارها خرابی آسانسورها و پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده را به مسئولان شهر گوشزد کرده‌اند؛ اما با وجود این ماجرا و در نهایت نتیجه خاصی حاصل نشد و همچنان شاهد ایرادهای اساسی در این زمینه هستیم.

پله‌برقی بیمه است خسارت می‌دهد!
این روند ادامه داشت تا آنکه چند روز پیش یک بانوی مشهدی حین استفاده از پله‌برقی پل‌عابر پیاده ابتدای بولوار سجاد دچار حادثه‌ای دلخراش شد. محمدی؛ همسر این بانوی حادثه‌دیده به خبرنگار ما گفت: همراه همسر و فرزندانم برای عبور از عرض خیابان و رسیدن به پارک ملت وارد محوطه پله‌برقی پل عابر پیاده ابتدای بولوار سجاد شدیم. پله‌برقی خاموش بود. پنج پله بالا رفته بودیم که یک‌باره پله‌برقی به کار افتاد آن هم عکس جهت حرکت و با سرعت چند برابری. همه ما به پایین پرت شدیم. حتی پیش از ما چند نفر روی پله‌برقی و نزدیک پله‌های آخر بودند که آن‌ها هم به پایین پرت شدند. 
این فرد گفت: در حالی که همسرم تعادلش را از دست داده بود، به پله ابتدایی رسید. نبود شانه مخصوص و محافظ سبب شد پایش لای پله و بدنه آن گیر کند. وقتی پای همسرم گیر کرد، پله‌برقی به این واسطه از حرکت ایستاد. هر طور بود پایش را که دو انگشتش شکسته و خرد شده بود، رها و از محل حادثه خارج کردم؛ اما کفشش همانجا ماند. حالا مدتی است کارم از این بیمارستان به آن درمانگاه و پیگیری مراحل درمانی او شده است. دردآورتر از همه این بود که نگهبان پله‌برقی در محل به ما اعلام کرد که پله‌برقی بیمه است و خسارت پرداخت می‌شود!
از همین رو برای پیگیری ماجرا دست به کار می‌شویم. وظيفه تعمیر و نگهداری پله‌های برقی و آسانسورها بر اساس قانون به شهرداری سپرده شده است. شهرداری مشهد نیز این وظیفه را از ابتدای تیر ماه به سازمان ترافیک محول کرده است.

خرابی‌ها را قبول داریم
مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با روزنامه قدس درباره خرابی‌ها و مشکلات به‌ وجود آمده گفت: مشکلات و خرابی‌های موجود در پله‌های برقی و آسانسورهای گذرگاه‌های عابر پیاده را قبول دارم و می‌دانم شرایط آن‌ها مطلوب نیست؛ اما برای حل مشکل تلاش می‌کنیم و از پیمانکاران مربوط خواسته‌ایم با توجه به بضاعت موجود برای رفع ایرادها اقدام کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه چند پیمانکار برای رفع خرابی‌های آسانسورها و پله‌های برقی در سطح شهر داریم که در حد توان خود در حال رفع مشکلات هستند؛ اما اقدام اصلی دیگری که از سوی ما در دست مطالعه قرار دارد، متناسب‌سازی گذرگاه‌ها برای نصب پله‌برقی و آسانسورهاست.

وعده رفع عیب تا پایان سال
سمیعی افزود: برخی از این محل‌ها نیاز به نصب پله‌برقی ندارد؛ چرا که با توجه به تعداد عبور و مرور شهروندان می‌توان از آسانسور بهره گرفت و مشکل را حل کرد؛ اما برخی از پل‌ها روزانه محل استفاده تعداد زیادی از شهروندان است. پس باید در آنجا پله‌برقی هم نصب شود.
مدیر عامل سازمان ترافیک همچنین وعده داد: امسال توانستیم بودجه خوبی در این خصوص از شهرداری دریافت کنیم. بنده قول می‌دهم تا انتهای سال جاری، مشکلات پل‌های عابر پیاده رفع می‌شود.
سمیعی درباره شهروندانی که حین استفاده از پله‌برقی و آسانسور دچار حادثه شده‌اند، گفت: این دسته از شهروندان می‌توانند از شهرداری مشهد در این خصوص شکایت کنند.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در ادامه گفت: هر ماه و برای تعمیر و نگهداری پله‌‌های برقی و آسانسورهای پل‌های عابر پیاده سطح شهر حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه تعریف شده است.

خبرنگار: شایان حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه