کاشمر تنها ۲۵سال دیگر آب خواهد داشت

کاشمر تنها ۲۵سال دیگر آب خواهد داشت

رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط‌ زیست شرق گفت: کاشمر با بحران بی‌آبی و فرونشست زمین مواجه است و در وضعیت کنونی آب اولویت اول کشور و به‌خصوص کاشمر است. 


میثم مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: به دلیل اینکه در گذشته از موضوع آب غفلت شده امروز اثرات آن را در بخش‌های مختلف شاهد هستیم، در بررسی‌های انجام شده از سال ۱۳۹۷ تاکنون در خوشبینانه‌ترین حالت به طور  میانگین ۲۵ سال دیگر در شهر کاشمر آب خواهیم داشت. 
این پژوهشگر حوزه آب گفت: اگرچه محدوده‌ای که از نظر منابع آبی مورد مطالعه قرار می‌گیرد دست‌کم باید برای ۵۰ سال ذخیره راهبردی داشته باشد اما هم اکنون در کاشمر ضخامت لایه اشباع آبخوانی که باقی مانده و داریم از آن استفاده می‌کنیم حدود ۲۰ متر است. 
وی از افت سالیانه یک متر سفره‌های زیرزمینی در کاشمر خبر داد و تصریح کرد: به دلیل برداشت بیشتر از توان آبدهی آبخوان، سالیانه یک متر افت سطح منابع زیرزمینی را شاهد هستیم. 
مجیدی افزود: متأسفانه افت آب در منابع زیرزمینی، از منابع تجدیدپذیر نبوده و هیچ بارندگی نیز نمی‌تواند آب از دست رفته را دوباره احیا کند. وی با تأکید بر اینکه اگر همه با هم در تمامی بخش‌ها سهم خودمان را از مدیریت، کنترل و کاهش برداشت نشناسیم وضعیت بسیار بدتر خواهد شد، تصریح کرد: باید با حکمرانی مردمی و بدون نگاه دولتی راهکارهایی را در بخش‌های مختلف ارائه دهیم و سهم خود را ایفا کنیم. 
وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از آب‌های زیرزمینی در این شهر بیشتر از میزان استاندارد است گفت: اگرچه استاندارد شاخص بهره‌کشی از آب‌های زیرزمینی در ایران ۷۵درصد است، اما این عدد در دشت کاشمر ۲۷۰ درصد اعلام شده و این نشان می‌دهد شاخص بهره‌کشی از آب‌های زیرزمینی در این منطقه ۱۹۵ درصد بیشتر از استاندارد است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه