رمز موفقیت پیامبر (ص)

رمز موفقیت پیامبر (ص)

حجت‌الاسلام رفیعی


​​​​​​​رسول خدا(ص) از غار حرا که پایین آمد، سنگ، چوب، فحش، ناسزا و تهمت بود یعنی استقبال و تمجید از او نبود، سنگ و چوبش زدند او را ساحر خواندند...23 سال بعد که خواست روی منبر از مردم خداحافظی کند دیگر از این‌ها خبری نبود... اشک و استقبال و احترام بود، او را به اسم صدا نمی‌کردند و به او «یا رسول الله» می‌گفتند... ظرف 
23 سال مردم از این رو به آن رو شدند. حضرت چطور این همه تحول بین آن‌ها ایجاد کرد؟ ... رمز موفقیت پیغمبر(ص) 9 دستوری بود که خدا به ایشان داد و ما هم سعی کنیم آن‌ها را انجام دهیم تا در زندگی موفق شویم. اگر حضرت قابل الگوگیری نبود قرآن او را به عنوان الگو برای ما معرفی نمی‌کرد. ما می‌گوییم گذشت، مهربانی، خوش اخلاقی، مهربانی به همسر، انفاق، احترام به مردم و تلطف به بچه را می‌توان از حضرت آموخت... در «تحف العقول» می‌خوانیم که پیامبر(ص) فرمود: خداوند به من 9 سفارش کرد... نخستین دستوری که خداوند به من داد این بود که ای پیغمبر برای خدا کار کن. هر کاری که برای خدا انجام شد ماندگار شد... امیرالمؤمنین(ع) یک شب در جای پیامبر(ص)خوابید برایش آیه نازل شد، یا سه شب غذایشان را انفاق کردند برایشان آیه نازل شد چون اخلاص داشتند.
دومین رمز موفقیت پیامبر(ص) اعتدال و میانه‌روی بود. اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است، افراط و تفریط غلط است، روش پیامبر(ص) اعتدال و میانه‌روی بود. حدیث داریم که روش مؤمن میانه‌روی است در همه امور... .
سومین عامل موفقیت پیامبر(ص) این است که فرمود: خدا به من دستور داد اگر می‌خواهی موفق باشی هر کس که با تو قطع رابطه کرده تو با او دیدار کن و رابطه را وصل کن. آن کسی که بدی کرده است تو عفو کن، کسی که تو را محروم کرده و اعطا نکرده تو به او اعطا کن. مقابله به مثل نکنید این صریح قرآن است: ادفَع بِالَّتِی هِیَ اَحسنُ... با کسی که به شما بدی کرده با خوبی رفتار کنید... امیرالمؤمنین(ع) به قنبر فرمود: کسی که به تو فحش می‌دهد جوابش را نده، نخستین اثرش این است که خرد می‌شود و احساس شرمندگی می‌کند، دوم خدا از تو راضی می‌شود و سوم شیطان از تو ناراضی می‌شود.
پیامبر(ص) فرمود: خدا به من دستور داد: اگر سکوت می‌کنی سکوتت فکر باشد و اگر نگاه می‌کنی نگاهت عبرت باشد و حرام نباشد، حرفت هم ذکر باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه