«مهدویت» در نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی

«مهدویت» در نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی

بیش از 500 نسخه خطی و چاپ‌سنگی نفیس با موضوع حضرت ولی عصر(عج) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.


مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این نسخ بخش‌هایی به صورت اختصاصی و یا فصلی به حضرت صاحب‌الامر(عج) اختصاص یافته است.
 سیدرضا صداقت حسینی به وجود نسخه‌های متعدد از اثر کلامی حدیثی ابن‌طاووس به نام «الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف» اشاره و تصریح کرد: این اثر که به فارسی ترجمه شده از نسخه‌های نفیس مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی است که در سال 976 قمری کتابت شده و توسط نادرشاه افشار در سال 1145 قمری وقف شده است.
وی از دیگر اثر ارزشمند سید بن‌طاووس با عنوان «مُهَجُ الدّعَوات و مَنهَجُ العبادات»  یاد کرد که در سال 948 قمری توسط علی حکاک استرآبادی کتابت شده و نقل ادعیه و حرزها را از پیامبر اکرم(ص) شروع و به امام زمان(عج) ختم کرده است. صداقت همچنین به 20 نسخه ارزشمند از «شهاب الثاقب» تألیف فیض کاشانی در 1057 قمری اشاره کرد که در سال 1111قمری به خط نستعلیق در صفحات 23 سطری بر کاغذ فرنگی کتابت شده است. وی 30 نسخه خطی و چاپ‌سنگی از کتاب «علائم ظهور» کتابت شده در قرن چهاردهم را از دیگر نسخه‌های ارزشمند این مجموعه عنوان کرد.
«رساله رجعت» علامه محمدباقر مجلسی که در آن 12حدیث درباره امامت و ظهور حضرت قائم(عج) به نام شاه‌سلیمان صفوی نگاشته شده از دیگر آثاری بود که وی به معرفی آن پرداخت و گفت: از این اثر 15 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس موجود است که نسخه کتابت محمدابراهیم مرودشتی در سال 1239 قمری به خط نستعلیق 21سطری از آن جمله است.
وی اظهار کرد: «سرمایه ایمان» عبدالرزاق لاهیجی به کتابت سال 1115 قمری، «جلاءالعیون» محمدباقر مجلسی به کتابت 1225 قمری و «تریاق فاروق» تألیف و کتابت محمدحسین بن محمدعلی شهرستانی در سال 1301 قمری از دیگر نفایس خطی این مرکز در موضوع حضرت ولی‌عصر(عج) است.
صداقت حسینی در ادامه به اثری با عنوان «حجج‌الرضویه» با موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره کرد که توسط محمد عصار به خط نستعلیق تحریری 19 سطری بر کاغذ مشقی در سال 1341 تألیف و وقف این آستان شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه