تولید کود تقلبی در کارگاه ریخته‌گری

با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی لو رفت

تولید کود تقلبی در کارگاه ریخته‌گری

هوشیاری مالک یک برند شناخته شده تولید کودهای شیمیایی و اعلام شکایت در سامانه کشوری سبب شد تا کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پرده از تولید کود شیمیایی تقلبی در حاشیه شهر مشهد برداشته و پایان این اقدام سودجویانه را رقم بزنند.


تولیدکننده و رصد یک تقلب
هفته گذشته مستندات یک شکایت که به صورت سیستمی انجام شده بود، روی میز شعربافیان؛ مدیر نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت.
از همین رو این مقام مسئول دستور داد تا حسین گوهری؛ کارشناس این حوزه که در استخراج موشکافانه تخلفات حوزه بازار مهارت خاصی دارد، برای پیگیری این پرونده با اهمیت که به طور مستقیم جامعه کشاورزی را هدف سودجویی عده‌ای قرار داده بود، وارد عمل شود.
در مرحله نخست، کارشناس جهاد کشاورزی استان با دقت روی مدارک ارائه شده پی می‌برد مالک یک برند شناخته شده کود شیمیایی که در تهران فعالیت می‌کرد پس از آنکه با نوعی کود عرضه شده در بازار مواجه می‌شود که نام و عنوان تجاری شرکت او روی آن درج که مدت‌ها پیش تولید آن متوقف شده و به هیچ وجه روی خط تولید نیامده است، به موضوع حساس و آن را بیشتر مورد تحقیق میدانی قرار می‌دهد.
این تولیدکننده کودهای شیمیایی در نهایت به جعلی بودن تمامی اقدام‌ها پی می‌برد و همچنین پرس‌وجوها نشان می‌دهد مرکز تولید گسترده کودهای تقلبی در خراسان رضوی است که در ادامه طی شکایتی موضوع به جهاد کشاورزی خراسان رضوی ارجاع می‌شود.

ورود جهاد کشاورزی و شناسایی محل تقلب
در مرحله دوم، کارشناس پرونده به بازار مراجعه می‌کند و نمونه‌هایی از محصول تقلبی مورد نظر را شناسایی و پس از آن برای کشف محل تولید و بسته‌بندی محصولات تقلبی، دیگر مراحل کار هم انجام می‌شود. پس از چند روز تلاش معکوس که باید از سطح عرضه دنبال می‌شد تا سرمنشأ تخلف پیدا شود، پیگیری‌ها در نهایت نتیجه داد و مشخص شد تمامی این اقدامات در یک واحد ریخته‌گری در یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد صورت می‌گیرد.
از همین رو موضوع با معاون دادستان مشهد در دادسرای انقلاب هماهنگ و دستور بازرسی محل همراه با مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان صادر شد.
در ادامه سرهنگ حسین جوانبخت؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی یک تیم از مأموران را به محل اعزام کرد و در پی اقدامی مشترک، کارگاه ریخته‌گری مورد بازرسی قرار گرفت.

کشف کود تقلبی و دستگیری متخلف
در حالی که عاملان این اقدام با مقاومت قصد داشتند مانع بازرسی از انبارهای این کارگاه شوند، این رفتار هم راهی به جایی نبرد و مأموران و کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی وارد ریخته‌گری شدند.
وقتی پشت یکی از سوله‌ها مورد بازرسی قرار گرفت مقادیری گوگرد میکرونیزه شده به همراه تعداد زیادی کیسه خالی با برند واحد تولیدی شاکی پرونده کشف شد.
در ادامه، مالک واحد صنعتی شناسایی، دستگیر و برای انجام تحقیقات تکمیلی به مقر پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی منتقل شد.

جلوگیری از تخلفی خسارت‌بار
در این زمینه مدیر نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی خراسان رضوی به قدس گفت: شاکی پرونده و مالک برند شناخته شده تولید کود شیمیایی در تحقیقات صورت گرفته اظهار کرد که از سال 1399 بنا به دلایل مختلفی، تولید این نوع کود متوقف شده و نمونه‌های موجود در بازار همه تقلبی هستند که برای حمایت از کشاورزان محترم و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به تولید، به سرعت موضوع به وزارت جهاد کشاورزی و دیگر متولیان امر در حوزه کشاورزی شهرستان‌های تابعه اطلاع‌رسانی شد تا ضمن رصد دقیق بازار، در صورت مشاهده این برند با متخلفان برخورد لازم انجام شود.
شعربافیان ادامه داد: با توجه به شروع فصل کشت جدید،کشاورزان عزیز ضمن داشتن دقت لازم در هنگام خرید کودهای مورد نیاز، حتماً پیش از پرداخت وجه، از سامانه کود کشوری استعلام اصالت کالا را دریافت کنند.
همچنین کشاورزان محترم هنگام خرید، فاکتور رسمی دریافت کنند. از سوی دیگر فروشگاه‌های مجاز عرضه سم و کود باید بر اساس قانون با حضور کارشناس و یا گیاه‌پزشک دارای مجوز لازم از سازمان نظام مهندسی کشاورزی، اقدام به عرضه کود و سم کنند. این افراد در صورت مشاهده کود و سم تقلبی می‌توانند موضوع را از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اعلام و یا طرح شکایت کنند. در صورتی که فردی در این زمینه خسارتی متحمل شود، درباره دریافت خسارت ماجرا در این حوزه پیگیری خواهد شد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه