بررسی مقبولیت اجتماعی مقوله حجاب

بررسی مقبولیت اجتماعی مقوله حجاب

در حالی که بسیاری از افراد در فضای مجازی به دنبال اثبات عدم اهمیت حجاب برای مردم ایران و به ویژه موافقت با بی‌حجابی هستند به نظر می‌رسد بهتر است به دور از هیاهوها، شتاب‌زدگی و قضاوت زودهنگام آخرین آمار رسمی موجود را بررسی کنیم و آن را مورد کنکاش قرار دهیم.


الف- پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان
این پیمایش‌ها در سال‌های متعدد و توسط مراکز مختلف انجام شده است.
موج اول پیمایش ملی در سال 1379 توسط عبدالعلی رضایی، موج دوم این پیمایش در سال 1382 توسط محسن گودرزی و موج سوم آن در سال 1394 توسط محمدرضا جوادی یگانه و غلامرضا غفاری انجام شده است. 
یافته‌های پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج سوم) در سال 95 که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات دفتر طرح‌های ملی با همکاری مرکز ملی رصد اجتماعی انجام شد و برخی از اعضای شورای سیاست‌گذاری آن حسام‌الدین آشنا (رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری)، سیدعباس صالحی و احمد مسجدجامعی بودند با تأیید سیدرضا صالحی امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی و رئیس شورای سیاست‌گذاری پیمایش در
 718 صفحه و 29 فصل انتشار عمومی یافت. جامعه آماری این طرح، مجموع افراد بالای ۱۵ سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در ۳۱ استان کشور در زمان اجرای طرح است و در کل کشور برابر با 14هزار و 906 نفر است.
در نخستین رصد هنجارهای ازدواج، مهم‌ترین ویژگی یک دختر خوب برای ازدواج مواردی که به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته‌اند عبارت‌اند از: پاکدامنی 16.5 درصد، ایمان و تقوا 15.5 درصد، اخلاق و رفتار خوب ۱۵ درصد و حجاب با 8/8 درصد در رتبه چهارم قرار دارد. 
در ادامه این پرسش مطرح شده است با این عقیده که «همه ما موظف به امر به معروف و نهی از منکر هستیم، چقدر موافقید؟» پاسخ‌ها بدین شرح بوده است: 44.2 درصد زیاد، 25.4 خیلی زیاد، 7.4 کم و 21 درصد در حد متوسط به این قضیه اعتقاد دارند.
در پاسخ به گزاره «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» فراوانی پاسخ‌ها در کل کشور بدین شرح است: 6.5 کاملاً مخالف، 15.7 مخالف، 24.8 نه مخالف نه موافق، 34.5 موافق و 18.6 کاملاً موافق بوده است.
توزیع مکانی بیشترین مخالفان ساکنان مراکز استان‌ها 19.1 و روستا 12.2 درصد بوده و موافقان 31.2 در مراکز استان‌ها و در روستا 39.3 بوده است.
در «برخورد با ناهمنوایی اجتماعی در بحث بدحجابی خانم‌ها» 10.6 درصد معتقدند اشکالی ندارد، 67.7 مخالفم ولی کاری ندارم، 17.6 درصد گفته‌اند تذکر می‌دهند و 1.2 اعلام کرده‌اند به مراجع ذی‌صلاح اطلاع می‌دهم و 2.9 درصد هم گفته‌اند برخورد می‌کنم. در توزیع شهرها به «مخالفم ولی کاری ندارم» بوشهر با 76.5 و سپس خراسان رضوی با 75.7 درصد قرار دارد. گزاره آماری در بحث «به خانم‌های بدحجاب تذکر می‌دهم» کهگیلویه و بویراحمد با 32.6 در صدر قرار دارد و سپس خراسان شمالی با 27.5 درصد و چهارمحال و بختیاری با 24.4، ایلام 24.3، لرستان 23.8 و قم 23.1 قرار دارند.

ب- مرکز نظرسنجی دانشگاه تهران در آبان سال 98
بر اساس مرکز نظرسنجی در آبان سال 98 که در دانشگاه تهران انجام شد، 77درصد مردم معتقدند عدم رعایت پوشش و حجاب مناسب موجب ایجاد مشکل در خانواده‌ها و اختلاف میان همسران خواهد شد. طبق این نظرسنجی، «زنان باید در محافل عمومی پوشش و حجاب مناسبی داشته باشند؛ چرا که بسیاری از مردان نمی‌توانند نگاه خود را کنترل کنند و در نتیجه عدم رعایت حجاب توسط زنان، مشکلاتی در خانواده‌ها و در میان همسران ایجاد خواهد کرد» موافقان به این گزاره در میان آقایان 74.9 درصد بوده‌اند و در میان خانم‌ها 79.1 درصد با آن موافق بوده‌اند. در توزیع مکانی با توجه به محل سکونت 74.1 جامعه آماری در میان شهرنشین‌ها و در بین روستایی‌ها 85.7 درصد بوده است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه