تغییر هوشمند جهان مادی در دوران ظهور امام زمان(عج)

در نشست علمی پدیده ظهور و انکشاف حقیقت امام با تأکید بر کتاب «منتخب‌الاثر» مطرح شد

تغییر هوشمند جهان مادی در دوران ظهور امام زمان(عج)

در دوران ظهور امام زمان(عج) عدالت جهانی نیز ظهور پیدا می‌کند، اما از همه مهم‌تر تغییر جهان مادی است که بسیار هوشمند بوده و جهان از زمین تا آسمان نسبت به پیش از ظهور تغییر چشمگیری دارد.


دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی گروه مطالعات نظری مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده در دومین کرسی نقد علمی پدیده ظهور و انکشاف حقیقت امام با تأکید بر کتاب منتخب‌الاثر با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله لطف‌‌الله صافی گلپایگانی در باب هشتم  این کتاب 13 روایت را آورده که به پدیده ظهور اختصاص دارد، اظهار کرد: براساس این روایات، در دوران ظهور افراد تغییر را که در تمام ابعاد است متوجه می‌شوند، این تغییرات با آنچه از بدو تولد تا پیش از دوران ظهور دیده‌اند کاملاً متفاوت است و روایت نشان می‌دهد تغییر هوشمندی جهان مادی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
وی با بیان یک مثال به توضیح تغییر هوشمندانه در دوران ظهور پرداخت و گفت: اگر بخواهیم برای این تغییر هوشمند یک مثال بزنیم، می‌توانیم به تبدیل سنگ آهن به طلا و جواهر اشاره کنیم که این در واقع تغییر هوشمند زمین برای انسان است که چنین محصول منحصر به‌فردی را به او تحویل می‌دهد.

تغییر هوشمندانه در رفتار ملائک، انسان‌ها و حیوانات در دوران ظهور
عضو هیئت علمی گروه مطالعات نظری مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: براساس روایات موجود در کتاب منتخب‌الاثر، هوش حیوانات مختلف در دوران ظهور یکسان می‌شود و آن‌ها با همین ویژگی در کنار هم زندگی می‌کنند، در حالی که گفته می‌شود عقل حیوان درنده با عقل حیوان خانگی متفاوت است، اما عقل این دو حیوان در دوران ظهور با هم یکسان می‌شود. دکتر علاسوند با بیان اینکه همچنین این روایات به این نکته اشاره دارند که حیات فرشتگان در دوران ظهور متفاوت می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس، ملائکه در این دوران در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و با آن‌ها حشر و نشر دارند، وقتی مؤمنی مشکلی دارد ملائک انسان را در پیشگاه امام زمان(عج) می‌آورند تا او مشکلاتش را با امام در میان بگذارد.

تغییر مشی انسان‌ها در پدیده ظهور 
او با تأکید بر اینکه روایات موجود نشان می‌دهد مشی انسان‌ها در پدیده ظهور نیز بسیار تغییر می‌کند، متذکر شد: این تحولات در تمام هستی به جز ذات پروردگار رخ می‌دهد، اما باید به این نکته بپردازیم که چه عاملی سبب رخ دادن این تغییرات می‌شود؟ پاسخ این است حقیقت وجود امام که نشان دادن ویژگی‌ها و علم و قدرت پروردگار است در این دوران بر همگان روشن می‌شود.

نشان دادن حقیقت وجودی ائمه اطهار(ع) برای مردم
به گفته عضو هیئت علمی گروه مطالعات نظری مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده، پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه(س) و سایر ائمه اطهار(ع) از این قدرت برخوردار بودند که حقیقت وجودی خود و علم و قدرت پروردگار را به مردم نشان دهند تا مردم به خداوند بیشتر نزدیک شوند و حتی در برخی موارد از این حقیقت پرده برمی‌داشتند تا به مردم جزئیاتی را نشان دهند و آن‌ها بیشتر به سوی پروردگار گام بردارند.
دکتر علاسوند یادآور شد: در روایتی آمده امام صادق(ع) وقتی در باغی بودند یک نفر پیش ایشان می‌آید و حضرت به او می‌گویند دستت را باز کن و یک خوشه انگور در دستش می‌گذارند. می‌گوید من که انگور نخواسته‌ام و می‌رود، نفر بعدی که می‌آید دوباره همین موضوع تکرار می‌شود با این تفاوت که فرد هر بار که حضرت برایش خوشه انگوری را می‌گذارد او خدا را شکر می‌کند. در ادامه حضرت برایش خلعتی را می‌گذارد که بسیار می‌ارزد و فرد می‌رود، وقتی یاران امام صادق(ع) علت این موضوع را می‌پرسند ایشان می‌فرمایند اگر بیشتر می‌ماند و شاکر خدا بود آن‌قدر به او ثروت می‌دادم که نتواند چگونه جمع کند.

در زمان ظهور امام زمان(عج) موانع کاملاً رفع می‌شوند
او با بیان اینکه دو مانع بزرگ مقابل ائمه اطهار(ع) وجود داشت که نمی‌توانستند همیشه از این حقیقت و علمی که پروردگار به آن‌ها عطا کرده بود استفاده کنند و در زمان ظهور امام زمان(عج) این موانع کاملاً رفع می‌شوند، متذکر شد: گروه نخست افرادی‌اند که شیفته ائمه اطهار(ع) هستند اما عقل، درایت و قدرت تحلیل ندارند و گروه دوم دشمنان هستند.
به گفته عضو هیئت علمی گروه مطالعات نظری مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده، بسیاری از مردم که گروه اول را تشکیل می‌دادند وقتی با حقیقت وجودی ایشان آشنا می‌شدند آن‌ها را جایگزین پروردگار می‌کردند و این موضوع سبب می‌شد اهل بیت(ع) تنها گاهی از این قدرت استفاده کنند.
دکتر علاسوند گفت: براساس روایات موجود از حضرت علی(ع) یک بار ایشان از اینکه مردم برای پیدا کردن اشیا یا دارایی‌های خود به امام علی(ع) مراجعه می‌کردند عصبانی شدند و فرمودند، مگر من علم غیب دارم که مردم از من سراغ دارایی‌هایشان را می‌گیرند؟ وقتی یاران ایشان از امام می‌پرسند مگر شما علم غیب ندارید، فرمودند: من علم غیب دارم اما نه برای یافتن اشیای گمشده مردم و اگر به آن‌ها بگویم باور نمی‌کنند چون عقل و خرد و قدرت تحلیلی ندارند و مرز غلو را رد کرده‌اند.

در دوران ظهور، هر فرد به اصل خویش بازمی‌گردد
او اضافه کرد: در دوران ظهور هر فرد به اصل خویش بازمی‌گردد و شاهد اتفاقاتی می‌شود که پیش از ظهور ندیده است، همچنین دشمنانی که در دوران زندگی ائمه اطهار(ع) دشمنی خود را کنار نمی‌گذاشتند، در دوران ظهور
دیگر دشمنی نمی‌کنند زیرا جهان از ظلم و ستم پاک شده و هیچ کس نمی‌تواند در این دوران دشمنی کند.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات نظری مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: در کتاب منتخب‌الاثر براساس روایاتی که نقل شده، به این نتایج می‌رسیم که نخستین اقدام پس از ظهور امام زمان(عج) این است که عقل‌های انسان‌ها به اشاعه الهی تکمیل می‌شود، در واقع آنچه تمام انبیا می‌خواستند انجام دهند را امام زمان(عج) انجام می‌دهند، وقتی این ظرفیت تکمیل شود امکان درک خارق‌العاده‌ها فراهم می‌شود و مردم به دنبال امام عصر خود پیش می‌روند.
وی گام دوم را کنترل فراوانی حرص و شهوات دنیایی مردم دانست و اضافه کرد: امام زمان(عج) پس از ظهور از ثروتی که مردم به خاطر آن در حال حاضر ممکن است دیگران را بکشند کوهی می‌سازد و در مقابل افراد می‌گذارد اما در آن زمان پول دیگر برای مردم معنایی ندارد، زیرا طمع‌ها کنترل شده است.

آشکار شدن هویت و حقیقت ظهور
به گفته او، آن‌هایی که برای دریافت قدرت با امام می‌جنگیدند پس از ظهور امام زمان(عج) دیگر دلیلی برای جنگ پیدا نمی‌کنند، بنابراین، انسان‌ها کم‌کم از یک رفتار انسانی خارج می‌شوند و بستری ایجاد می‌شود که امام معصوم تمام هویت و حقیقت ظهور را آشکار می‌کنند و این همه نعماتی است که روایت شده و اصل و حقیقت امام است.  

​​​​​​​خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه