امامزاده‌ها مهم‌ترین شبکه ارتباط دینی ما هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امامزاده‌ها مهم‌ترین شبکه ارتباط دینی ما هستند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حوزه وقف و امور خیریه به عنوان یک سنت مهم اسلامی در همه بخش‌ها گسترش پیدا کرده، اظهار کرد: تنوع و گسترشی که وقف و امور خیریه پیدا کرده نسبت به سال‌های گذشته به ویژه پیش از انقلاب توسعه خوبی داشته و دلیل آن نیز پیوندی است که حوزه وقف با حاکمیت و دولت اسلامی داشته است. موضوع وقف بیش از سایر حوزه‌ها توانسته این ارتباط را با حاکمیت حفظ کند. امروز حضور اوقاف در حوزه‌های متنوع اقتصادی، دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین طلیعه‌های تحقق تفکری است که ما با استفاده از نرم‌افزارهای فرهنگی در غرب به آن رسیده‌ایم.
به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در همایش یاوران وحی و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف که در امامزاده صالح برگزار شد، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بقاع متبرکه و حوزه وقف قرار دادن تمام سلیقه‌های فرهنگی و فکری در یک‌جاست و این موضوع نیز نشأت گرفته از ارادتی است که مردم به صاحبان بقاع متبرکه دارند.
اسماعیلی یادآور شد: موضوع بقاع متبرکه که محور موضوع وقف و اوقاف است از چنین قدرت انسجام‌آفرینی‌ای برخوردار است. در واقع ما شاید هیچ جایی به اندازه این بخش نمی‌توانیم ارتباط عمیق و گسترده‌ای با بخش‌های مختلف جامعه برقرار کنیم.
وی با بیان اینکه امامزاده واجب‌التعظیم یعنی امامزاده صالح(ع) در این نقطه شهر منشأ وحدت و همگرایی است، افزود: همه ما با همه تفاوت‌هایی که با یکدیگر داریم، معتقد هستیم این اماکن محل آرامش‌اند. همین امامزاده یکی از هزاران بقعه و امامزاده‌ای است که در سراسر کشور وجود دارد و این نقطه آرامش را می‌توانیم در همه بقاع متبرکه و امامزادگان در سراسر کشور مشاهده کنیم که این خود یکی از برکات جامعه دینی ما به شمار می‌رود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امامزاده‌ها مهم‌ترین شبکه ارتباط دینی ما هستند که توان ایجاد همگرایی در بین آحاد مختلف جامعه را دارند. امامزادگان در طول تاریخ تفکر دینی و اسلامی مبدأ وحدت‌آفرینی بوده‌اند. در همین خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امامزاده‌ها باید قطب‌های فرهنگی شوند».
اسماعیلی ابراز کرد: بر اساس این محورها می‌توانیم بسیاری از پیام‌های اصیل دینی را از طریق همین بقاع متبرکه به جامعه برسانیم. امروز جامعه ایرانی در حال رشد و نمو است و کشور ما به برکت حاکمیت دین و وجود رهبر معظم انقلاب که همانند یک معمار و باغبان این مزرعه انقلاب اسلامی را به کانون تحولات مهم منطقه تبدیل کرده‌اند حوزه قدرت‌آفرین در سراسر منطقه به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه از ایران به عنوان لنگرگاه ثبات در منطقه یاد می‌شود، گفت: همین امنیت موجود طمع مخالفان را بیشتر کرده و دشمنان درصدد اخلال در این نظام هستند.
عضو شورای هنر اظهار کرد: امروز با نوع نگاه و مدیریت سازمان اوقاف این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. تمام امامزادگان ما در کنار کارکرد عادی به حوزه کوثر فرهنگی تبدیل شده‌اند.
اسماعیلی ادامه داد: بسیاری در این مجموعه‌ها کارهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی انجام می‌دهند و امروز بخش زیادی از مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز از همین مسیر محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز در برخی شهرها وقفی بودن زمین محل مناقشه است و بسیاری از مردم دوست دارند این مسائل حل شود و دولت و در ذیل آن، سازمان اوقاف و امور خیریه خود را پیشتاز حل مشکلات می‌دانند، به همین منظور رئیس‌جمهور نیز کارگروهی را در این خصوص تشکیل داده تا با حفظ همه خط قرمزهای قانونی و شرعی، کارها به‌درستی انجام شود. حتماً به نیت واقف باید عمل شده و در عین حال مسائل شرعی نیز حفظ شود. این موضوع در دولت در حوزه وقف با محوریت سازمان اوقاف در حال پیگیری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بیش از 70درصد مدارس ما را خیران ساختند و پیوند گسترده بین حاکمیت دینی و خیران منشأ برکات زیادی شده است؛ به همین منظور از زحمات سازمان اوقاف و امور خیریه در تکریم این خیران بسیار سپاسگزارم.  

تا پایان سال ۱۴۰۲ مسئله اسناد وقفی حل می‌شود
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست گفت: در طول تاریخ، واقفان اصل خداخواهی و دیگرخواهی برای خداخواهی را ثابت کرده‌اند. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز سه گزاره را باید پیگیری کند؛ گزاره نخست حفظ موقوفات است که در تلاشیم تا جایی که می‌شود واگذاری و تملیک اعیانی نداشته باشیم، درزمینه حفظ العین در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در خصوص اسناد وقفی روی  اسناد تک‌برگی و کاداستر کار شده و تا انتهای ۱۴۰۲ مسئله اسناد وقفی حل می‌شود. از همین جا از زحمات سازمان ثبت برای همکاری‌هایی که داشته‌اند، تشکر می‌کنم.
خاموشی بیان کرد: حدود برخی موقوفات باید با GIS مشخص شود تا امکان تعدی از دیگران گرفته شود. همچنین از موقوفات غیرمتصرفین نیز خواهشمندم بیش از پیش به ما کمک کنند.
وی با بیان اینکه در مورد سندهای تاریخی و مرمت این اسناد کارهای ویژه‌ای را آغاز کرده‌ایم، گفت: علاوه بر این موضوع، در خصوص رفع دعاوی سال به سال پرونده‌های حقوقی جاری در حال کاهش است؛ همه ما مسئولیم از حقوق وقفی دفاع کنیم.
وی ابراز کرد: گزاره دوم ما افزایش منافع وقف است. در افزایش منافع، متخصصان هر بخش باید به ما نظر کارشناسی بدهند. افزایش منافع موضوع مورد درخواست واقفان و مردم است. ظرفیت و استعداد وقف برای افزایش منافع پنهان بوده و می‌توانیم این ظرفیت را گسترش دهیم و این‌گونه به کشور کمک کنیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه افزایش منافع وقف سیر صعودی دارد، تصریح کرد: تلاش ما بر این است منافع وقفی افزایش پیدا کند و از همین جا از سایر مجموعه‌ها برای پیشرفت در این موضوع کمک می‌خواهیم. 
خاموشی افزود: گزاره سوم مورد نظر ما نیت واقفان است. در نیت واقف، اجرای نیت را از سوی مردم مشاهده می‌کنیم، برای نمونه «طرح قرار دوازدهم» هر ماه در حال تحقق است و بسته‌های معیشتی دوازدهم هر ماه بین خانواده‌های هدف توزیع می‌شود؛ در همین راستا بقاع متبرکه در خدمت مردم هستند.
خاموشی از کسانی که نیت وقف دارند درخواست کرد در خصوص وقف‌های خود مطالعه کنند تا ببینند نیازهای جامعه چه چیزی است و سپس بر اساس آن وقف کنند. برای نمونه امروز رهبر معظم انقلاب بر موضوع دانش بنیان تأکید دارند زیرا بخش‌های دانش بنیان در رفع وابستگی و پیشرفت کشور نقش مهمی دارند.
وی ادامه داد: پیش از بیان رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع دانش‌بنیان ما فعالیت‌های خود را آغاز کرده بودیم و در زمینه تجهیزات پزشکی، تولید انرژی خورشیدی و... وقف را درگیر این موضوعات کردیم؛ برای نمونه در زمینه انرژی به سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی رفتیم و همچنین در زمینه زنجیره تولید و امنیت غذایی کارهای ویژه‌ای را انجام دادیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه