امام رضا(ع) رمز وحدت ایرانیان

امام رضا(ع) رمز وحدت ایرانیان

آیت‌الله احمد مبلغی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بر ضرورت ایجاد اتاق فکر برای بازخوانی سیره امام رضا(ع) در راستای تقویت وحدت شیعه و سنی تأکید کرد.


وی در همایش «سیره سیاسی امام رضا(ع)» که از سوی دفتر نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، به تبیین موضوع «کنشگری سیاسی در سیره امام رضا(ع)» پرداخت و گفت: امام رضا(ع) رمز وحدت ایرانیان است. 
سیره رضوی دارای ابعاد مختلفی همچون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، روابط ادیان و مذاهب، سیره آموزشی و... است و می‌توان خدمت و تقویت دین، ایجاد رابطه بین مذاهب، ایجاد وحدت در ایران آن روز، تقویت ارزش‌های فرهنگی و استفاده از فضای بین‌المللی آن روز به نفع دین اسلام و همگرایی ادیانی و مبارزه با ظلم و ستم را از جمله اهداف سیره سیاسی این امام همام برشمرد.
سیره سیاسی امام رضا(ع) ماهیت سیاسی داشت به این معنا که امام از فرصت‌های سیاسی و قدرت استفاده کردند تا بخشی از قدرت به سمت تأمین هدف‌های اصلی سوق یابد.
استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه ائمه(ع) در سیره سیاسی به زمان و مکان خود و همچنین تاریخ پیش از خود و آینده نیز توجه داشته‌اند، اظهار کرد: سیره ائمه(ع) بی‌توجه به گذشته و بدون نگاه به آینده نبوده و دقیقاً با شرایط زمان تطابق دارد.
وی ادامه داد: سیاست‌ورزی در ایران جزو مسلمات تاریخ ایران از گذشته بوده و ناگزیر این سیاست‌ورزی مورد توجه همه صاحبان قدرت بوده است، امام رضا(ع) هم به عنوان امام شیعه بی‌توجه به این مقوله در تحقق اهداف اسلامی نبودند. مسئله وزارت در ذات تجربه سیاست‌ورزی ایرانی وجود داشت و حتی دولت‌هایی که ایران را اشغال می‌کردند از وزیران توانمند ایرانی برای تقویت دولت خود استفاده می‌کردند.
مبلغی با بیان اینکه مأمون به اقتضای ایران آن روز تلاش کرد از سیاست‌ورزی ایرانیان استفاده کند، افزود: امام رضا(ع) در جایگاهی بالاتر از وزارت اما با کارکرد وزارت که در دل سیاست‌ورزی ایرانی وجود داشت، ولایتعهدی را پذیرفتند به همین دلیل چنین نقشی در بین ائمه(ع) فقط از سوی امام رضا(ع) و در ایران رخ داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه