اهدای سند تاریخی دوره صفویه

اهدای سند تاریخی دوره صفویه

سند طوماری دوره صفویه بازگوکننده تاریخچه شکل‌گیری شهر ساوه در مرکز ایران توسط محسن کلانتری، واقف اسناد تاریخی به مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا شد. 


شکوه‌السادات سمیعی، کارشناس پژوهش اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: این سند طوماری اهدایی به ابعاد 420 در 30 سانتیمتر متعلق به دوره صفویه و دوران حکومت شاه‌سلطان حسین است.
وی افزود: این سند روایتگر مراحل چندگانه‌ای از تغییر و تحولات معاملات ملکی مزارع حسین‌آباد، مبارک‌آباد، احمدآباد و خیرآباد در انجیلاوند از توابع ساوه، از ربیع‌الاول سال 1118قمری تا اواخر 1120قمری است. 
سمیعی ادامه داد: با توجه به جایگاه و اعتبار شاهدان و اعزام مأموری از پایتخت برای نظارت و تعیین تکلیف معاملات مذکور، این سند از اهمیت خاصی برخوردار است.
این کارشناس اسناد گفت: ساوه از شهرهای مهم منطقه مرکزی کشور در دوره صفویه است که به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی شمال شرق به دارالخلافه، محل عبور مهم‌ترین کاروان‌های تجاری و زیارتی بوده است. همچنین به دلیل شرایط مساعد طبیعی همواره در کانون توجه جغرافی‌نویسان و مورخان قرار داشته است.
این طومار در واقع رونوشتی پیوسته از هفت نسخه اصلی اسناد است و در بخشی از متن این سند به گزارش‌های تاریخی از شیوع بیماری طاعون در دوره‌ای از حکومت شاه سلیمان صفوی نیز اشاره شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه