printlogo


اهدای سند تاریخی دوره صفویه
سند طوماری دوره صفویه بازگوکننده تاریخچه شکل‌گیری شهر ساوه در مرکز ایران توسط محسن کلانتری، واقف اسناد تاریخی به مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا شد. 


شکوه‌السادات سمیعی، کارشناس پژوهش اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: این سند طوماری اهدایی به ابعاد 420 در 30 سانتیمتر متعلق به دوره صفویه و دوران حکومت شاه‌سلطان حسین است.
وی افزود: این سند روایتگر مراحل چندگانه‌ای از تغییر و تحولات معاملات ملکی مزارع حسین‌آباد، مبارک‌آباد، احمدآباد و خیرآباد در انجیلاوند از توابع ساوه، از ربیع‌الاول سال 1118قمری تا اواخر 1120قمری است. 
سمیعی ادامه داد: با توجه به جایگاه و اعتبار شاهدان و اعزام مأموری از پایتخت برای نظارت و تعیین تکلیف معاملات مذکور، این سند از اهمیت خاصی برخوردار است.
این کارشناس اسناد گفت: ساوه از شهرهای مهم منطقه مرکزی کشور در دوره صفویه است که به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی شمال شرق به دارالخلافه، محل عبور مهم‌ترین کاروان‌های تجاری و زیارتی بوده است. همچنین به دلیل شرایط مساعد طبیعی همواره در کانون توجه جغرافی‌نویسان و مورخان قرار داشته است.
این طومار در واقع رونوشتی پیوسته از هفت نسخه اصلی اسناد است و در بخشی از متن این سند به گزارش‌های تاریخی از شیوع بیماری طاعون در دوره‌ای از حکومت شاه سلیمان صفوی نیز اشاره شده است.