خسروی‌وفا و کوهی از مشکلات

چالش‌های کمیته ملی المپیک در ۴ سال آینده

خسروی‌وفا و کوهی از مشکلات

تیم مدیریتی جدید کمیته ملی المپیک از هفته جاری به طور رسمی کارش را آغاز می‌کند و با توجه به اینکه عملکرد هیئت اجرایی دوره گذشته مورد انتقاد زیادی بود از این رو این هیئت اجرایی جدید کار سختی را برعهده دارد و باید بتواند در این دوره چهار ساله به گونه‌ای عمل کند که رضایت اعضای مجمع را بگیرد.


در دوره گذشته مواردی در این کمیته به چالش تبدیل شد و اکنون هیئت رئیسه و هیئت اجرایی جدید وظیفه دارنداین چالش‌ها را از پیش روی ورزش ایران بردارند. یکی از مهم‌ترین موارد، بلاتکلیفی تعدادی از فدراسیون‌های المپیکی و چالش با فدراسیون‌های جهانی بر سر انتخابات فدراسیون ملی بوده است که در دوره گذشته این مسئله کامل حل نشد.
دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک مدت‌زمان بسیار طولانی است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و انتخابات آن‌ها هنوز برگزار نشده است. چالش‌های زیادی هم کمیته ملی المپیک با فدراسیون‌های جهانی این دو رشته داشت و حتی این دو رشته تا مرز تعلیق هم پیش رفتند. تعلیق بی‌شک می‌تواند بدترین اتفاق برای دو رشته ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری باشد.
در این میان فدراسیون‌های دیگری مانند شمشیربازی و بدمینتون هم در انتظار تعیین تاریخ برگزاری انتخابات به سر می‌برند. فدراسیون‌های زیادی هستند که در سال جاری دوره ریاستشان به پایان می‌رسد و این انتظار هست که این فدراسیون‌های جدید به سرنوشت فدراسیون‌های ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری و شمشیربازی دچار نشوند. 
یکی دیگر از مسائل چالش‌برانگیز این بود که برخی ورزشکاران شاخص برای پیگیری خواسته‌های خود نظیر داشتن اردو یا مربی خارجی و یا رفتن به مسابقات بین‌المللی و تأمین هزینه‌ها راه میانبری پیدا کرده بودند و با دور زدن فدراسیون خود، مستقیم به سراغ کمیته ملی المپیک می‌رفتند که جلو این رویه باید گرفته شود.
کمیته ملی المپیک در این دوره چهارساله سفرهای مهمی ازجمله حضور در اجلاس‌ها، جلسه با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک و شورای المپیک آسیا، جلسه با فدراسیون‌های جهانی برای رفع برخی مشکلات داخلی و حضور در بازی‌ها را در پیش دارد و انتظار می‌رود این تیم مدیریتی جدید از حضور غیرضروری برخی افراد در کنار تیم اعزامی به این سفرها جلوگیری کند.
محمود خسروی‌وفا تا آذر سال جاری همزمان مسئولیت کمیته ملی پارالمپیک را هم برعهده دارد. فضای کاری این دو نهاد تا حدودی متفاوت است. او در کمیته ملی المپیک باید پاسخگوی وضعیت بسیاری از مشکلات داخلی فدراسیون‌ها به فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک باشد و این پاسخ‌گویی باید به گونه‌ای باشد که کمترین پیامدها را به ورزش ایران وارد کند. 
وی باید ارتباط خود را با نهادهای بین‌المللی بیشتر کند تا در زمان نیاز بتوانیم بیشترین بهره‌مندی را از کمک‌های این دو نهاد داشته باشیم. کسب سهمیه المپیک و کسب مدال در بازی‌های آسیایی بسیار اهمیت دارد از این رو باید برنامه‌ریزی برای رسیدن به این اهداف باشد. در پارالمپیک بیشتر مدال‌آوری مدنظر است اما در المپیک کسب سهمیه هم ارزش بسیار بالایی دارد.
هیئت رئیسه و هیئت اجرایی جدید کمیته ملی المپیک چهار سال مهم را پیش رو دارند از این رو انتظار می‌رود این افراد در ابتدا چشم‌انداز بلندمدت خود و برنامه‌هایی که برای رسیدن به این چشم‌انداز دارند را تدوین و به اطلاع جامعه ورزش برسانند.
به هر حال باید بودجه در این چهار سال پیشرفت داشته باشد نه اینکه به صورت قطره چکانی به آن اضافه شود. مجمع کمیته ملی المپیک و جامعه ورزش حق دارند بدانند تیم مدیریتی جدید قرار است در چهار سال آینده با چه برنامه و سیاستی جلو برود و در نهایت چهار سال بعد کمیته ملی المپیک را در چه جایگاهی تحویل دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه