سردار شهید محمود کاوه

سردار شهید محمود کاوه


ولادت: اول خرداد ۱۳۴۰
متولد: مشهد 
شهادت: ۱۱ شهریور ۱۳۶۵
مزار: گلزار شهدای بهشت رضا، مشهد

سرور یزدی «سردار شهید محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا، اسوه رشادت و دلاوری است که ۱۱ شهریور سال ۶۵ در ارتفاعات حاج‌عمران به درجه رفیع شهادت نائل آمد. کاوه اگرچه متولد مشهد بود، اما به پاس حماسه و دلاوری‌هایش در منطقه کردستان، مردم او را فرزند کردستان می‌نامیدند. شرح حماسه‌های او خاری در چشم دشمنان بود از همین رو دشمن به منظور تصاحب پیکرش، آتش سنگینی اجرا کرد، اما با جانفشانی نیروهایش پیکر مطهرش به پشت خط منتقل شد.
آزادسازی سد بوکان و جاده ۴۷ کیلومتری آن، آزادسازی جاده تکاب، پاک‌سازی منطقه کیله و آشنوزنگ، آزادسازی محور راهبردی پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکز و نقطه ثقل ضدانقلاب به شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیویی آن‌ها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه آلواتان و آزادسازی زندان دوله‌تو و هلاکت بیش از ۷۵۰ ضدانقلاب شد، از جمله نبرد‌های تهاجمی بود که توسط محمود کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی و اجرا شد.
وی در عملیات برون‌مرزی والفجر۲ در منطقه حاج‌عمران با فرماندهی صحیح، اهداف از پیش تعیین ‌شده از جمله ارتفاعات ۲۵۱۹ را با موفقیت به تصرف درآورد و همزمان با عملیات والفجر۴ مأموریت پاک‌سازی محور سردشت از لوث وجود ضدانقلاب (دموکرات‌ها و منافقین) را به تیپ ویژه شهدا واگذار کرد.
تیپ ویژه شهدا به فرماندهی محمود کاوه در سال ۶۳ در عملیات بدر همراه با سایر یگان‌های سپاه با دشمن تا دندان مسلح جنگید و در تاریخ 23/4/1364 در عملیات قادر (همراه با یگان‌هایی از ارتش جمهوری اسلامی) در جبهه شمالی سیدکان عراق موجب بر هم زدن آرایش نظامی دشمن شد.
کاوه همچنین در منطقه عملیاتی والفجر۹ که در منطقه چوراته عراق انجام گرفت در انهدام قوای دشمن و آزادسازی بخشی از خاک آنان نقش مؤثری داشت. ۱۱شهریور ماه ۱۳۶۵ روح این سردار شجاع اسلام در عملیات کربلای۲ بر بلندای قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران بر اثر اصابت ترکش خمپاره در حالی که فقط ۲۵ سال داشت به ملکوت عروج کرد.
لازم به ذکر است، همزمان با سی و ششمین سالگرد شهادت سرلشکر شهید محمود کاوه عصر امروز مراسمی در بهشت رضا مشهد با سخنرانی فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) برگزار می‌شود. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه