کاهش ۵۰درصدی صادرات زعفران در ۶ ماه گذشته

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد خبر داد

کاهش ۵۰درصدی صادرات زعفران در ۶ ماه گذشته


​​​​​​​رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد گفت: کاهش ۵۰درصدی صادرات زعفران طی ۶ماه گذشته ناشی از نگاه غیرواقع‌بینانه در تدوین قوانین و مقررات و تصمیم‌گیری‌های مهم در عرصه‌های اقتصادی است.علی شریعتی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص چالش‌های موجود در عرصه صادرات زعفران اظهار کرد: مشکلاتی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، منحصر به استان نبوده و جنبه ملی دارد. سایر کشورهای موفق دنیا از مسیر صادرات، موفق به ارتقای رشد اقتصادی، افزایش 
رفاه اجتماعی و افزایش سرانه درآمد شده‌اند. ما نیز برای دستیابی به این مهم، باید به افزایش تسلط و تمرکز در حوزه صادرات بپردازیم و برای کاهش موانع موجود در این زمینه اقدام کنیم.
وی افزود: باوجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان وجود دارد، مانع‌تراشی‌های داخلی نیز نقش پررنگی در افزایش معضلات صادراتی کشور داشته است. از سال ۹۷، قوانین سختگیرانه تعهدات ارزی به صورت یک‌جانبه تدوین شده، اما به مرحله اجرایی نرسیده ‌است.شریعتی‌مقدم ادامه داد: با توجه به مانع‌تراشی‌های متعددی که در حوزه صادرات رخ می‌دهد، بسیاری از بازارهای صادراتی فعالان اقتصادی از دست رفته است. از فروردین سال جاری عوارض نیم‌درصدی آب مجازی بر محصولات کشاورزی همچون پسته، زعفران و... اعمال شد. درحالی که تولید این محصولات آب زیادی را مصرف نمی‌کند و بهتر بود این عوارض بر محصولاتی که در روند تولید از آب زیادی بهره‌مند می‌شوند اعمال شود.روند تولید زعفران در خراسان رضوی طی یک سال گذشته سیر نزولی داشته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه