سنگ‌محک ظرفیت امنیتی و فرهنگی طالبان

سنگ‌محک ظرفیت امنیتی و فرهنگی طالبان

میراحمدرضا مشرف، تحلیلگر مسائل افغانستان

هنگامی‌که یک‌سال پیش و مقارن با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، طالبان با تصرف کابل سلطه خود را بر سراسر افغانستان تثبیت کردند، برخورد اولیه آن‌ها با عزاداران حسینی و مراسم‌ مذهبی ماه محرم به گونه‌ای بود که بارقه‌هایی از امیدواری را در دل شیعیان برانگیخت.


علاوه بر تأمین امنیت نسبی، حضور و مشارکت چشمگیر مقامات طالبان در مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) نیز احساسی از همبستگی را در میان مسلمانان افغانستان تقویت کرد.
اکنون و همزمان با نخستین سالگرد سلطه طالبان بر افغانستان؛ به نظر می‌رسد در مقایسه با سال قبل فضای امنیتی و فرهنگی سنگین‌تری بر مراسم‌ محرم در این کشور حاکم شده است. این موضوع بیشتر از دو مسئله سرمنشأ می‌گیرد؛ نخست نگرانی‌های جدی که درباره تأمین امنیت مراسم‌ عزاداری به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در میان شیعیان به‌وجود آمده است. آن طور که منابع اطلاعاتی و خبرگزاری‌های داخلی در افغانستان گزارش داده‌اند ظاهراً امسال طالبان از تأمین امنیت حسینیه‌ها و مساجد به‌وسیله نیروهای خود شانه خالی کرده و آن را به محافظان و عزادارانی سپرده‌اند که از حق حمل سلاح برخوردار نبوده و عملاً در برابر تهاجم مسلحانه گروه‌هایی چون داعش بی‌دفاع هستند. این تصمیم طالبان در شرایطی اتخاذ شده که امسال شاهد چندین حمله خونین مسلحانه و انتحاری به اماکن مذهبی و آموزشی شیعیان بوده‌ایم. 
اما در بعد فرهنگی نیز انتشار اخباری مرتبط با حذف تعطیلی عاشورا از تقویم رسمی افغانستان آن هم مقارن با عزاداری‌های محرم، حساسیت‌های زیادی را برانگیخته است. طی سال‌ها و دهه‌های متمادی، روز عاشورا همواره در تقویم افغانستان تعطیل بوده است. روایات متعدد و معتبری که از علمای برجسته اهل سنت در پاسداشت این قیام ذکر شده خود گواه این مسئله است. در چنین موقعیتی صحت اخبار مرتبط با حذف عاشورا از تقویم رسمی افغانستان نه تنها ضربه بزرگی به اتحاد مردم وارد می‌کند، بلکه آب در آسیاب گروه‌های افراط گرایی چون داعش می‌ریزد تا برای بر هم زدن این مراسم‌ و اقدامات خشونت‌بار خود علیه شیعیان توجیه داشته باشند. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود اگر بگوییم تاسوعا و عاشورای حسینی و چگونگی برگزاری آن‌ها در سال جاری، سنگ محکی جدی برای ظرفیت‌های امنیتی و فرهنگی طالبان در آینده خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه