رهبر بعدی القاعده کیست؟

تشکیک در ادعای آمریکا درباره کشتن ایمن الظواهری

رهبر بعدی القاعده کیست؟

در حالی که رئیس جمهور ایالات متحده پس از ظاهر شدن در مقابل رسانه‌ها از کشته شدن رهبر القاعده در حمله هوایی آمریکا خبر داد، برخی شخصیت‌ها این موضع‌گیری را نمایش رسانه‌ای جو بایدن برای بالا بردن محبوبیتش خوانده و در مرگ ایمن الظواهری تشکیک کرده‌اند.


رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل پرداخت. بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری موجب کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود». ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیش از این در توییتی ضمن تأیید حمله پهپادی آمریکا گفته بود: «حمله آمریکا را محکوم می‌کنیم و آن را نقض آشکار حاکمیت کشور می‌دانیم». منابع مطلع آمریکایی می‌گویند سرکرده سازمان تروریستی القاعده در خانه «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله دولت طالبان هدف قرار گرفته است. خبرنگار الجزیره گزارش داد فاصله محل حمله آمریکایی‌ها تا مقر سفارت آمریکا چند متر بوده و محل در محدوده دیپلماتیک است. 
با وجود این، در پی اعلام این خبر بسیاری از شخصیت‌ها و منابع در مورد درستی ادعای بایدن تشکیک کرده‌اند. خانواده الظواهری که در مصر به‌سر می‌برند اعلام کرده‌اند از میزان صحت این خبر اطمینان ندارند. ناجح ابراهیم از مؤسسان گروه جماعت اسلامی مصر هم با بیان اینکه روایت آمریکا در گفت‌وگو با شبکه قاهره 24 درباره کشته شدن الظواهری مشکوک است، گفت: او 70 سال سن داشت، اگر ایمن الظواهری فوت کرده باشد، در این سن کاملاً طبیعی است، به‌ویژه که به بیماری‌هایی از جمله سرطان کبد مبتلا بود. روزنامه «نیویورک‌تایمز» اما درباره این تحول نوشت: «ایمن الظواهری در حمله کابل کشته شد که اولین حمله در افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته و یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای تلاش‌های دولت بایدن در مبارزه با تروریسم است. نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از منابع یاد شده نوشت: بازگشت الظواهری به افغانستان پرسش‌هایی را در مورد تعهد طالبان به دور نگه‌داشتن القاعده از این کشور ایجاد می‌کند.
اما اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری، گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین وی را افزایش داده است. نام «محمد صلاح زیدان» مشهور به «سیف العدل» مصری در صدر گزینه‌ها برای جانشینی وی مطرح است. البته از عبدالرحمن المغربی داماد ایمن الظواهری نیز به عنوان یکی از گزینه‌های رهبری القاعده نام برده می‌شود. ایمن الظواهری مصری در سال ۲۰۱۱ و پس از کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان، رهبری گروه القاعده را برعهده گرفته بود. در دهه‌های اخیر از وی بیشتر به عنوان دست راست بن‌لادن و همچنین مغز متفکر القاعده یاد می‌شد. ایالات متحده برای ارائه اطلاعات درباره الظواهری ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه